تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵
الجزیره:

ترامپ با توافق هسته‌ای ایران چه خواهد کرد؟

علیرغم تمام ژست‌های خصمانه، نامحتمل است که دولت ترامپ توافق هسته‌ای ایران را پاره کند.
رویداد۲۴- علیرغم تمام ژست‌های خصمانه، نامحتمل است که دولت ترامپ توافق هسته‌ای ایران را پاره کند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از الجزیره، با انتصاب ژنرال بازنشسته جیمز «سگ دیوانه» ماتیس به‌عنوان وزیر دفاع دونالد ترامپ، یک منتقد جدی دیگر به دولت آتی ایالات‌متحده افزوده شد.

مایکل فلین انتخاب ترامپ به‌عنوان مشاور امنیت ملی و مایک پامپئو، انتخابش برای ریاست سازمان سیا، هر دو نسبت به ایران بسیار تندرو هستند. ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود بارها به توافق هسته‌ای ایران حمله کرد و گفت که اولویت شماره یک او برچیدن این توافق خواهد بود. چنین مسئله‌ای با یک کابینه جنگ‌طلب ضد ایرانی ممکن است رخ دهد. 

یا شاید نه.

مزایای ارج نهادن به این توافق
علیرغم اینکه ماتیس ایران را تنها تهدید پایدار برای صلح و ثبات در خاورمیانه می‌داند، از این توافق دفاع می‌کند. این ژنرال بازنشسته در سخنرانی اخیر خود گفت: «فکر نمی‌کنم که ما بتوانیم از یک رئیس‌جمهور جدید –جمهوری‌خواه یا دموکرات- سود بجوییم و بگوییم به تعهدات خود در این توافق پایبند نخواهیم بود. معتقدم اگر پایبند نباشیم، تنها خواهیم بود و تحریم‌های اقتصادی یک‌جانبه ما به اندازه یک رویکرد متحدانه تأثیرگذار نخواهد بود.»

این دیدگاه در میان دیگر متحدان ترامپ از جمله باب کروکر نیز وجود دارد و دلیل آن مشخص است. توافق ایران یک توافق چندجانبه گستری میان پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان و همچنین اتحادیه اروپا است.

باوجودآنکه ازنظر قانونی این امکان برای ترامپ وجود دارد که این توافق را باطل کند، چنین اقدامی ممکن است آمریکا را در جامعه جهانی منزوی کند. در واقع چین و ایران اخیراً ترامپ را ترغیب کرده‌اند که این توافق را لغو نکند. ضمن اینکه کشتن برجام، احتمالاً باعث بیگانگی روسیه می‌شود و برنامه‌های ترامپ برای ارتقا روابط با ولادیمیر پوتین را به مخاطره می‌اندازد.

با توجه به اینکه دیگر کشورهای طرف معامله در این توافق همین حالا تجارت با ایران را آغاز کرده‌اند، احتمالاً اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران را رد خواهند کرد.

ضمن اینکه اگر آمریکا از توافق کناره‌گیری کند، ایران آن را بهانه‌ای برای عقب‌نشینی و آغاز غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بسیار بالاتر قرار خواهد داد. 

حمله نظامی آمریکا یا اسرائیل فقط باعث به تعویق افتادن پیشرفت‌های هسته‌ای ایران خواهد شد و آن را نابود نخواهد کرد.

علاوه بر این، آمریکا و اسرائیل سعی کرده‌اند توانمندی هسته‌ای ایران را با استفاده از جنگ و جاسوسی سایبری تضعیف کنند و موفقیت چندانی در این زمینه نداشته‌اند.

مذاکرات مجدد غیرممکن است
مذاکره دوباره (بجای نابودی) این توافق نیز مشکل خواهد بود. توافق فعلی پس از مذاکرات طولانی و شدید میان طرفین صورت گرفت. این توافق توانمندی غنی‌سازی ایران را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و لغو تحریم‌های اقتصادی به اروپا و دیگر شرکت‌ها امکان بهره‌وری می‌دهد.

حتی متحدان آمریکا در خلیج‌فارس که نسبت به این توافق مشکوک بودند، در سال 2015 از این توافق حمایت کردند ممکن است با هرگونه تلاش ترامپ برای تغییر مسیر مقابله کنند. از سوی دیگر، باوجودآنکه بنجامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به‌شدت با این توافق مخالف است، گادی ایسنکوت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل و دیگر اعضای نهاد امنیتی اسرائیل حمایت خود را ابراز داشته‌اند.

بنابراین به نظر می‌رسد این توافق همچنان به قوت خود باقی خواهد بود اما این امر بدان معنا نیست که دولت ترامپ آن‌قدر احمق شدم.

باوجودآنکه احتمال پاره شدن توافق هسته‌ای از سوی ترامپ اندک است، دولت او ممکن است هنوز به جنگ با جمهوری اسلامی بیندیشند. و ما باید از چنین شرایطی بترسیم.

برچسب ها: توافق
نظرات شما
پیشخوان