تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۲۱ دی ۱۴۰۲

پنج مدل از عجیب ترین خودروهای مفهومی تویوتا

در سال گذشته، تویوتا به عنوان بزرگ‌ترین سازنده خودرو در جهان، بیش از ۸.۵ میلیون دستگاه خودرو تولید کرد. مدل‌های محبوبی مانند کمری (RAV۴)، کرولا و هایلوکس (Hilux) در میان ۱۰ مدل پرفروش جهانی قرار گرفتند و توانستند سابقه تویوتا به عنوان سازنده خودرو‌های قابل اعتماد، اقتصادی و عملی را برای استفاده روزمره حفظ کنند. با شروع ماجراجویی تویوتا در سال ۱۹۳۶ با تولید مدل AA، این شرکت توانسته است از آن زمان تا به امروز محصولاتی با طراحی‌های بی‌نظیر را به بازار عرضه کند.

کانسپت های برند تویوتا

رویداد۲۴ در میان مدل‌های مختلف تویوتا، طراحی‌های مفهومی این برند همواره بسیار اهمیت داشته‌اند. برخی از این خودرو‌های مفهومی تویوتا بر پایه سوخت‌های پاک عمل می‌کردند و برخی دیگر ویژگی‌های نوآورانه و خلاقانه را به مدل‌های معمولی تویوتا اضافه می‌کردند تا کاربرد‌های آن‌ها را گسترش دهند یا محبوبیت بیش‌تری به آن‌ها ببخشند. همچنین، در بین خودرو‌های مفهومی تویوتا می‌توان خودرو‌های عجیب و غریب با طراحی‌های بسیار منحصربه‌فرد را پیدا کرد که ظاهر آن‌ها برای مدت‌ها در ذهن بیننده باقی می‌ماند.

تویوتا CS&S

پنج مدل از عجیب ترین خودروهای مفهومی تویوتا

تویوتا در سال ۱۹۹۷ پریوس را در ژاپن و سپس در سال ۲۰۰۰ در آمریکای شمالی معرفی کرد و پریوس بازطراحی شده مدل ۲۰۲۳ نمایانگر تکامل ۲۵ ساله تویوتا در فناوری هیبریدی است. در سال ۲۰۰۳، هنگامی که خودرو‌های هیبریدی هنوز جدید بودند، تویوتا خودروی مفهومی CS&S را در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت معرفی کرد. CS&S یک خودروی رودستر هیبرید بود که دارای موتور بنزینی ۱.۵ لیتری در محور عقب و یک موتور الکتریکی برای محور جلو بود.

در کنار موتور هیبریدی، بارزترین ویژگی مورد توجه درباره طراحی عجیب و غریب خودرو CS&S این بود که بیشتر شبیه یک فضاپیما بود تا یک خودرو! علاوه بر این، در آن زمان، CS&S از برخی فناوری‌های پیشرفته، اما غیرضروری مانند سیستم کنترل هولوگرافیک برای کنسول جلو و سیستم کنترل هوای هوشمند استفاده می‌کرد. صندلی‌های این خودرو نیز شبیه به صندلی‌های یک شاتل فضایی بودند و امکان خم شدن روی فرمان را داشتند. تویوتا همچنین در آن زمان اعلام کرده بود که خودروی مفهومی و عجیب و غریبش قادر به اتصال دائمی به اینترنت خواهد بود. بدین ترتیب، CS&S می‌توانست در کنار تمامی ویژگی‌های ذکرشده، یکی از اولین خودرو‌های تجاری با اتصال دائم به شبکه وب باشد.

با وجود پتانسیل‌های شگفت‌انگیزی که خودروی CS&S داشت، طراحی فضایی آن و ویژگی‌های نامناسب آن باعث شدند که این خودرو از ابتدا به یک محصول شکست خورده تبدیل شود! بنابراین، عرضه این خودرو می‌توانست یک شکست تجاری و فناوری برای تویوتا باشد.

تویوتا PM Concept

پنج مدل از عجیب ترین خودروهای مفهومی تویوتا

در سال ۲۰۰۳، تویوتا یک طراحی عجیب و غریب دیگر را که به نام کانسپت PM (Personal Mobility) شناخته می‌شد، معرفی کرد. این خودرو با یک صندلی تک نفره در نمایشگاه اتومبیل توکیو در همان سال به نمایش گذاشته شد. طراحی PM شبیه به یک تخم مرغ بود و چهار گوشه آن به صورت جداگانه به بدنه متصل شده بودند. این گوشه‌ها قابلیت تغییر ارتفاع و زاویه را در تطابق با سرعت و شرایط رانندگی داشتند.

چراغ‌های جلوی خودروی PM، ظاهری مشابه آنتن داشتند و مستقل از یکدیگر قابل چرخش بودند. این خودرو از یک موتور الکتریکی استفاده می‌کرد که روی چرخ عقب قرار داشت و توسط یک سیستم کنترل یکپارچه فرمان‌رانی، شتاب‌دهی و ترمز را انجام می‌داد. همچنین، PM از یک صفحه نمایش هولوگرافیک نیز استفاده می‌کرد.

یکی از ویژگی‌های جالب و آینده‌نگرانه این خودرو، سیستم هدایت و کنترل کامپیوتری بود. این سیستم قادر بود با خودرو‌های اطراف ارتباط برقرار کند و حتی مدل‌های دیگری از خودرو‌های PM را شناسایی کرده و با آن‌ها هماهنگی داشته باشد. تویوتا اعلام کرده بود که رانندگان از طریق سیستم ارتباطی کامپیوتری در خودرو، می‌توانند با رانندگان دیگر خودرو‌های PM که در نزدیکی آن‌ها هستند، فعالیت‌های مشترکی انجام دهند. با این حال، خودروی PM هرگز به بازار عرضه نشد.

تویوتا FJ Bruiser

پنج مدل از عجیب ترین خودروهای مفهومی تویوتا

تمامی نظرات و عقایدی که طرفداران افراطی برند ممکن است درباره نام‌گذاری خودروی FJ Cruiser داشته باشند، باید با این در نظر گرفته شود که نام‌گذاری خودرو‌ها عموماً بر اساس استراتژی‌های بازاریابی و تجاری انجام می‌شود و هدف آن ترویج و تبلیغ خودرو و جذب مشتریان است. بنابراین، نام‌گذاری یک خودرو نباید به عنوان یک خیانت در نظر گرفته شود، بلکه بیشتر به عنوان یک روش برای جذب مشتریان و ایجاد تفاوت با رقبا در بازار استفاده می‌شود.

در نمایشگاه خودروی لاس وگاس، تویوتا FJ Bruiser را معرفی کرد. این خودرو دارای خطوط تیزی بود که به FJ۴۵ لندکروزر اشاره می‌کرد و پیشرانه آن نسخه سفارشی شده‌ای از موتور V۸ بود.

سیستم انتقال قدرت خودروی تویوتا FJ Bruiser دارای دو حالت است: حالت دو چرخ متحرک و حالت چهار چرخ متحرک. هر دو حالت دارای چهار سرعت هستند و حداکثر سرعتی که می‌توان با این خودرو به آن دست یافت، ۲۶۵ کیلومتر بر ساعت است.

تویوتا Tundrasine

پنج مدل از عجیب ترین خودروهای مفهومی تویوتا

تویوتا در نمایشگاه SEMA سال ۲۰۱۵ نسخه‌ای با طول بیشتر از مدل تاندرا را معرفی کرد. این خودرو توسط تویوتا با نام تاندراسین (ترکیبی از "تاندرا" و "لیموزین") عرضه شد. تاندراسین یک خودروی بزرگ با هشت درب بود و داشتن طراحی داخلی با چرم سفید را به ارمغان می‌آورد. در ابتدا، این خودرو با نام Tundra CrewMax ۱۷۹۴ Edition ۴×۴ و مجهز به موتور V۸ با حجم ۵.۷ لیتر عرضه شد.

اما در عمل، پیدا کردن مکانی برای پارک کردن این خودرو تقریباً غیرممکن بود! همچنین، با افزایش قیمت سوخت در سال‌های اخیر، یک نگرانی مهم دیگر درباره این خودرو، وزن بالا و مصرف سوخت بسیار بالای آن بود. به طور خاص، میزان مصرف سوخت این خودرو برابر با ۱۵ لیتر در هر صد کیلومتر بود که با استاندارد‌های روز، بسیار بالاست.

تویوتا Celica با قابلیت حمل قایق

پنج مدل از عجیب ترین خودروهای مفهومی تویوتا

تویوتا در بازه زمانی ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۶ بیش از چهار میلیون واحد از مدل سلیکا تولید کرد. این شامل یک نسخه بسیار جالب بر اساس نسل هفتم این مدل است که برای نمایشگاه خودروی توکیو سال ۱۹۹۹ تولید شد. سلیکا Cruising Deck صندلی‌های راحت در بخش عقب همراه با یک پارتیشن شیشه‌ای داشت که می‌توانست بالا و پایین حرکت کند. همانند نسخه استاندارد آن زمان، این خودرو دارای موتور چهار سیلندر با حجم ۱.۸ لیتر بود که توان ۱۸۷ اسب‌بخار تولید می‌کرد و ترانسمیشن آن یک گیربکس دستی شش سرعته بود که قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کرد.

فردی که در صندلی عقب نشسته بود، می‌توانست به بال‌های پشتی خودرو که در قسمتی که در پشت تعبیه شده بودند و به صورت قانونی به عنوان بال پشتی خودرو عمل می‌کردند، استراحت کند. علاوه بر این، مدل مفهومی سلیکا قابلیت حمل یک قایق یا جت اسکی را در بخش عقب خودرو داشت و یک تریلر اضافی با طراحی و رنگی مشابه با خودروی اصلی را برای رانندگان فراهم می‌کرد. این تریلر دارای یک مکانیزم ساده و آسان بود که به راحتی قابل استفاده بود. با این حال، این مدل فقط به عنوان یک نمونه مفهومی برای نمایشگاه تولید شد و هیچ کس نتوانست آن را در نهایت خریداری کند.

دو مشکل اصلی که باعث شد این مدل به صورت انبوه تولید نشود، نگرانی‌های امنیتی درباره مسافران عقب و عدم توانایی خودرو در کشیدن بار سنگین با موتور دیفرانسیل جلو که قدرت لازم را نداشت، بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار خودرو ، تویوتا
نظرات شما
پیشخوان