تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵
صباح زنگنه در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

آزادی حلب یک فتح سیاسی است

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‎های اسلامی با تأکید بر اینکه کشورهایی که بر حفظ وضعیت فعلی سوریه مصر هستند، شکست خورده‌اند،گفت: آزادی حلب یک فتح سیاسی است.
رویداد۲۴- سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‎های اسلامی با تأکید بر اینکه کشورهایی که بر حفظ وضعیت فعلی سوریه مصر هستند، شکست خورده‌اند،گفت: آزادی حلب یک فتح سیاسی است.

عملیات نیروهای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت برای آزادسازی محله‌های شرقی حلب که به مدت چند سال در اشغال گروه‌های تروریستی به سرکردگی جبهه‌النصره قرار داشت، با فتح آخرین قلعه تکفیری‌ها به پایان رسید و به‌این‌ترتیب دومین شهر بزرگ سوریه و پایتخت اقتصادی این کشور به‌طور کامل آزاد و پاک‌سازی شد.

آزادی حلب و نقش آن در آینده سوریه بسیار جای بحث دارد و مهم‌ترین موضوع مورد توجه دراین‌باره آینده ادامه حکومت بشار اسد بر کشور سوریه است. پس از ورود تکفیری‌ها در داخل کشور سوریه غربی‌ها همراه با ترکیه و عربستان به اینکه عمر دولت بشار اسد به‌عنوان متعهد ایران در منطقه بسیار کوتاه خواهد بود، اصرار داشتند و برای دستیابی به این هدف تلاش‌های فراوانی صورت گرفت.

اما با آزادسازی شرق حلب نه‌تنها به نظر می‌رسد که جایگاه بشار اسد به‌عنوان دولت در کشور سوریه تثبیت شده است بلکه ایران نیز کشوری قدرتمندتر از سابق در منطقه به‌خصوص در برابر عربستان به‌حساب می‌آید و به جرات می‌توان گفت که عربستان سعودی بازهم در سیاست‌های خود برای چندمین بار در برابر ایران شکست خورده است.

صباح زنگنه، سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‎های اسلامی در رابطه با دورنمای تحولات سوریه پس از آزادی حلب در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: آزادی حلب یک فتح سیاسی محسوب می‌شود و برای کشورهایی که اشغال حلب را دنبال می‌کردند و به دنبال حفظ وضع موجود در سوریه بودند، در عمل یک شکست کاملاً جدی به‌حساب می‌آید.

وی در ادامه اضافه کرد: به دنبال آزادسازی حلب به‌عنوان پایتخت اقتصادی و دومین شهر مهم سوریه، نباید فراموش کرد که آسیب‌های زیادی به مردم و زیربناهای آن وارد شده، بنابراین نمی‌توان به‌راحتی مسائل مربوط به حلب و سوریه را تمام شده، دانست. با این حساب برای دستیابی به اهداف مدنظر در رابطه با سوریه، اکنون نیاز به همکاری جدی منطقه‌ای و بین‌المللی برای رسیدن به یک توافق سیاسی و یافتن راه‌های کمک به بازسازی آن و سایر مسائل مربوطه احساس می‌شود.

زنگنه دراین‌باره اظهار داشت: البته آزادسازی حلب تأثیر خود را بر روی گروه‌های مسلح و تروریست‌ها در منطقه و حتی مناطق دیگر خواهد گذاشت ولی موضوع داعش در سوریه هنوز حل نشده و احتمالاً این گروه تروریستی همچنان به تهدید شهرها و مردم و دولت سوریه ادامه خواهد داد.

سفیر سابق ایران در سازمان همکاری‎های اسلامی درباره تثبیت جایگاه بشار اسد در سوریه به دنبال این پیروزی، تأکید کرد: پیروزی در حلب به تثبیت جایگاه بشار اسد در سوریه بسیار کمک می‌کند و در کل قدرت دولت سوریه و شخص بشار اسد در نتیجه آن افزایش خواهد یافت، که به دنبال این موفقیت در چانه‌زنی‌های معادلات سیاسی، بعد از آزادی سازی حلب نسبت به گذشته در موقعیت بالاتری قرار می‌گیرد.

زنگنه در پاسخ به این سؤال که انتخابات آمریکا جایگاه بشار اسد در قدرت را تقویت کرد، آیا تحولات فوق سبب می‌شود که آینده بشار اسد در سوریه تضمین شود، پاسخ داد: موضوع مورد اشاره اصلاً بعید نیست، علاوه بر آن حتی امکان دارد دولت جدید آقای ترامپ با دولت بشار اسد گفت‌وگوهایی را آغاز کند زیرا رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بسیار غیرقابل‌پیش‌بینی است و حساب و کتاب‌هایش با رئیس‌جمهور اوباما متفاوت به نظر می‌رسد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در رابطه با تأثیر آزادی حلب بر موقعیت ایران در منطقه نیز توضیح داد: موقعیت ایران درنتیجه آزادی سازی حلب در منطقه استحکام بیشتری پیدا می‌کند و دیگر کشورها این حس را خواهند داشت که ایران قدرتمندتر از قدرت‌های برون و فرامرزی قرار گرفته است زیرا موفق به عملیاتی کردن بحثی شد که تا به امروز مدام از آن صحبت می‌کرد.

او درباره تأثیر آزادی حلب بر موقعیت عربستان با توجه به حمایت از تکفیری‌ها تا آخرین لحظه آزادسازی این شهر در سوریه، تصریح کرد: عربستان و قطر دو کشوری هستند که به تکفیری‌ها در جریان تصرف حلب کمک کردند، بنابراین هر دو کشور به وضعیت جدیدی نیاز دارند و باید بر سیاست‌های گذشته خود بازنگری انجام دهند و امیدوار هستم برای ایجاد ثبات بیشتر در منطقه به این نتیجه، یعنی بازنگری بر سیاست‌ها خصمانه در منطقه دست پیدا کنند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان