تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۲۹ دی ۱۴۰۲

فواید ورزش شنا

برخی گمان می‌کنند شنا تنها مختص تابستان است غافل از این‌که شنا ورزشیست برای تمام فصول درست مانند دیگر ورزش‌ها.

فواید ورزش شنا

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: برخی بر این باورند و گمان می‌کنند ورزش شنا تنها مختص تابستان است و نمی‌توان آن را در فصلی مانند زمستان انجام داد. اگر شما هم جزو این افرادید باید بدانید شنا ورزشیست برای تمام فصول درست مانند تمامی ورزش‌ها.

اگر تاکنون شناکردن در زمستان را تجربه نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم حتما حتا اگر شده یک بار آن را آزمایش کنید. مطمئن باشید از تاثیرش در این فصل شگفت‌زده خواهید شد.شنا به‌دلیل اینکه مفرح است و در عین حال فواید متعددی برای بدن دارد، محبوب بسیاری از افراد است.

برای این‌که از سودمندی‌های زیر بهره‌مند شوید، ورزش شنا را انتخاب کنید:

۱. تحرک کل بدن با ورزش شنا

به گزارش رویداد۲۴ یکی از بزرگ‌ترین سودمندی‌های شنا به‌کار گرفتن کل بدن، از نوک سر تا انگشتان پا، است. ورزش شنا:
* نرخ ضربان قلب را افزایش می‌دهد، بدون اینکه بدن‌تان را دچار شوک و استرس کند.
* عضلات را تقویت می‌کند.
* قدرت بدن را افزایش می‌دهد.
* استقامت بدن را بهبود می‌بخشد.

شنا انواع متفاوتی حرکت، از جمله، کرال سینه، کرال پشت، کرال از پهلو، پروانه و شنای سبک آزاد دارد. هرکدام از این حرکات، گروهی از ماهیچه‌های بدن را درگیر می‌کنند و آب هم مقاومتی ملایم در برابر حرکات‌تان ارائه می‌دهد؛ بنابراین فرق نمی‌کند کدام یک از انواع شنا را انجام دهید، تمامی آن‌ها ماهیچه‌هایتان را تقویت می‌کنند.

۲. شنا ورزشی مناسب برای تن‌درستی داخلی بدن

هنگامی‌که قلب تحرک کافی داشته باشد، سیستم قلب و عروق‌تان را هم بهبود می‌بخشد. شنا، قلب و ریه را قوی می‌کند و از خطر مرگ زودهنگام می‌کاهد. خطر مرگ شناگران نصف افراد کم‌تحرک است. بررسی‌های علمی نشان داده است که شنا می‌تواند از فشار خون کاسته و قند خون را کنترل کند.

فواید ورزش شنا

۳. شنا ورزشی مناسب برای بسیاری از افراد

شنا از نظر ایمنی برای بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات سلامتی گوناگون مناسب است. از این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* آرتروز
*صدمات مفاصل و استخوان
* معلولیت

در واقع هر کس که به‌دلایل بیماری‌هایی که دارد، نمی‌تواند از عهده ورزش‌های سنگین برآید، می‌تواند شنا را انتخاب کند.

شنا می‌تواند از برخی دردها، مانند درد‌های عضلانی و درد‌های ناشی از آرتروز و مفاصل بکاهد. شنا همچنین از خشکی بدن و استخوان‌ها می‌کاهد.


بیشتر بخوانید:  اختلال عاطفی فصلی و راه‌کارهای درمان آن


۴. شنا انتخابی خوب برای افراد مبتلا به آسم

محیط مرطوب استخر‌های سرپوشیده، شنا را به بهترین ورزش مناسب افراد مبتلا به آسم تبدیل کرده است. درضمن وقتی افراد موقع شنا، لحظاتی نفس‌ها را در سینه حبس می‌کنند، ظرفیت ریه‌های خود را افزایش می‌دهند و در نتیجه آن‌ها به‌مرور می‌توانند روی تنفس خود کنترل داشته باشند.

البته افرادی که به آسم شدید مبتلا هستند، پیش از رفتن به استخر بهتر است با پزشک خود مشورت کنند. همچنین اگر امکان دارد، به‌جای شنا در استخر‌هایی که حاوی کلر است، به استخر‌هایی بروند که از آب نمک استفاده می‌کنند.

فواید ورزش شنا

۵. شنا مناسب برای افراد مبتلا به بیماری ام اس

در یک بررسی روی داوطلبان مبتلا به بیماری ام اس، یک برنامه ۲۰ هفته‌ای شنا، توانست ازدرد‌های این بیماران تا حد چشمگیری بکاهند. مشکلاتی، چون خستگی، افسردگی و ناتوانی این افراد تا حد نسبتا خوبی برطرف شد.

۶. سوزاندن کالری با ورزش شنا

شنا، ورزشی عالی برای سوزاندن کالری است. بنابر بررسی‌ها شنا با سرعت متوسط، ساعتی ۴۲۳ کالری در یک فرد حدود ۷۰ کیلویی می‌سوزاند و اگر شدت و سرعت شنا افزایش یابد، آن فرد ساعتی ۷۱۵ کالری از دست می‌دهد.

۷. شنا ورزشی عالی برای زنان باردار

زنان باردار و جنین‌هایشان هم فواید بی‌نظیری از شنا به‌دست می‌آورند. شنا نه‌تن‌ها می‌تواند از خطر زایمان زودرس و نقص‌های مادرزادی بکاهد، بلکه جلوی ابتلا به بیماری‌هایی، چون هیپوکسی (کم‌اکسیژنی) را می‌گیرد. در این بیماری ابه تمام ارگانیسم یا بافت‌های بدن اکسیژن کمی می‌رسد.

در ضمن زنان باردار می‌توانند در ۹ ماه بارداری خود، ورزش شنا را بدون نگرانی انجام دهند.

۸. شنا انتخابی خوب برای کودکان

شنا ورزش مفرحی است و مسلما کودکان از انجام دادن آن لذت می‌برند. می‌توانید کودک‌تان را به کلاس‌های آموزش شنا ببرید یا او را هرازگاهی به استخر بفرستید.

۹. بهبود کیفیت خواب با ورزش شنا

شنا بسیار بهتر از دارو‌های شیمیایی می‌تواند خواب فرد را تنظیم کند. در یک بررسی مشخص شد، ورزش‌های منظم هوازی، به‌ویژه شنا، اختلال‌های خواب را درمان کرده و کیفیت خواب فرد افزایش می‌یابد. از طرفی به‌دلیل اینکه این ورزش مناسب افراد با مشکلات حرکتی هم هست، افراد مسن‌تر هم که در کنار بی‌خوابی مشکلات حرکتی هم دارند، می‌توانند از فواید شنا بهره‌مند شوند.

۱۰. مدیریت اضطراب با شنا

به گزارش رویداد۲۴ بررسی‌های محققان نشان داده است که شنا می‌تواند از اضطراب فرد کم کند. در پژوهشی روی ۱۰۱ نفر در تایوان پژوهش‌گران احساس شناگران را پیش و پیش از شنا، بررسی کردند. ۴۴ تن از آن‌ها تا اندازه‌ای افسرده و مضطرب بودند، اما پس از شنا، تنها ۸ تن از آن‌ها هنوز اضطراب داشتند.

از دیگر فواید شنا می‌توان به بهبود حال روحی به‌ویژه افرادی که به زوال عقل مبتلا شده‌اند اشاره کرد و در عین حال شنا ورزشیست که هرکس با هر استطاعت مالی می‌تواند از آن بهره ببرد.

 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان