تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲

مرتب‌کردن خانه به روش ژاپنی‌ها

همه‌ دوست دارند خانه‌هایشان مرتب و منظم باشد حتا اگر خود این کار را انجام ندهند درواقع همه‌ی ما از خانه‌های مرتب لذت می‌بریم.

مرتب‌کردن خانه به روش ژاپنی‌ها

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: کیست که دوست نداشته باشد خانه‌اش همیشه منظم و مرتب باشد؟ حتا اگر بسیاری از ما هم نتوانیم این کار را انجام دهیم، اما از این‌که خانه مرتب باشد لذت می‌بریم و دوست داریم در چنین خانه‌ای باشیم و شاید حتا به هم ریختگی آزارمان دهد و استرسی را به ما تحمیل کند.

به گزارش رویداد۲۴ شاید برایتان جالب باشد که بدانید روشی در دنیا وجود دارد که به روش "کن‌ماری" و ژاپنی مشهور است. این روش به شما می‌آموزد چگونه خانه‌تان را همواره مرتب نگه دارید. اما چرا به این روش ژاپنی می‌گویند؟ چون روش کن‌ماری را یک هنرمند ژاپنی ابداع کرد. کن ماری هنر ژاپنی چیدمان و سازماندهی لوازم شخصی و وسایل خانه است. در این مطلب به طور خلاصه با این روش آشنا می‌شوید. اگر شما هم دوست دارید از همینک خانه‌ای مرتب داشته باشید در ادامه با ما همراه باشید.

مرتب کردن خانه به روش حس کنید

پیش از این‌که وسایل خانه را دور بندازید، از خودتان بپرسید که آیا او را دوست دارید، آیا لازمش دارید یا این‌که باید نگه‌اش دارید.

البته این موضوع را هم فراموش نکنید که آیا جایی برای نگه‌داشتن آن دارید؟ چون اگر قرار باشد همه چیز را نگه دارید دیگر جایی برای زندگی‌کردن نخواهید داشت و شلوغی خود سبب آشفتگی و برهم ریختگیست.

مرتب کردن خانه به روش دسته‌بندی کردن

بسیاری از افراد برای مرتب کردن خانه خود همیشه یک اتاق را مرتب و بعد سراغ اتاق دیگری می‌روند، اما این کار در روش ژاپنی درست نیست.
نخستین قانون در روش کن‌ماری این است که وسایل مشابه را دسته‌بندی و بعد مرتب‌شان کنید. در این روش باید از لباس‌ها شروع کنید، بعد سراغ کتاب‌ها، اسناد، وسایل متفرقه و در آخر، عکس‌ها و یادگاری‌های قدیمی بروید.

مرتب‌کردن خانه به روش ژاپنی‌ها
مرتب کردن زیرمجموعه‌ها

هنگام دسته‌بندی می‌توانید زیرمجموعه‌ها را هم تقسیم کنید؛ برای نمونه لباس‌ها را بخش‌بندی کنید و پیراهن‌ها را در یک روز و شلوار‌ها را روز دیگری مرتب کنید. این‌گونه کم‌تر خسته می‌شوید و مرتب‌کردن برایتان لذت‌بخش خواهد شد، چون تنوع را هم به آن وارد کرده‌اید.

سپاس‌گزاری از وسایل

حتما متوجه شده‌اید ژاپنی مدام درحال سپاس‌گزاری‌اند حتا از وسایلشان. شاید برایتان عجیب و شگفت‌انگیز باشد، اما روش کن‌ماری مردم را تشویق می‌کند که از وسایل خانه‌شان به دلیل استفاده‌ای که از آن می‌کنند سپاس‌گزاری کنند به‌ویژه وسایلی که می‌خواهند دور بیندازند. این‌گونه قدر چیز‌هایی را که دارند، بیش‌تر می‌دانند.


بیشتر بخوانید:  راه‌های پاک کردن لاک ناخن از روی مبل و فرش


حس مچاله‌شدن

در این روش شکل جالب دیگری وجود دارد که شاید در ابتدا برایتان مسخره باشد.

این روش به مردم توصیه می‌کند خیال‌پردازی کنند، برای‌نمونه به احساسات لباس‌هایشان بیندیشند. به این فکر کنند که حس لباس مچاله شده، چروک شده یا پرت شده چیست؟ شما هم آزمایش کنید.

مرتب‌کردن خانه به روش ژاپنی‌ها

دور بریزید

از خاطرات و نوستالژی‌ها دوری کنید. روش کن‌ماری به مردم می‌گوید در لحظه باشند و به این فکر کنند که چه چیزی در زمان حال شادشان می‌کند، نه چیزی که زمانی خوشحال‌شان می‌کرده. این روش از مردم می‌خواهد یادگاری‌ها را دور بیندازند. برخی حتا می‌گویند اگر لباسی را در یک سال گذشته استفاده نکرده‌اید بدانید تا پایان عمرتان هم نخواهید پوشید پس آن را ببخشید.

انباشته نکنید

باید همه چیز از اسناد گرفته تا لباس‌ها و محتویات کابینت و حتا یخچال به صورت عمودی چیده شوند، به طوری که همه وسایل قابل مشاهده و در دسترس باشند. شما باید بدون کشتی گرفتن با قفسه‌ها و بدون پیراهن‌های مچاله‌شده، صبح‌ها از لباس پوشیدن لذت ببرید.

رختخوابت را مرتب کن

این روش از مردم می‌خواهد که هر روز صبح رختخواب‌شان را مرتب کنند، چون تخت‌شان مرکز توجه اتاق‌شان است، و اگر تخت مرتب نباشد اتاق هم مرتب نمی‌شود. باید هر کدام از وسایل خانه جایی ویژه به خودشان داشته باشند تا به آسانی پیدا شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان