تاریخ انتشار: ۱۷:۵۶ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۲

اشتباهات متداول در استفاده از کرم ضد آفتاب

امروزه کم‌تر کسیست که از مضرات و سودمندی‌های کرم ضدآفتاب چیزی نداند و درباره‌ آن نشنیده باشد اگرچه حتی خود از آن استفاده نکند.

اشتباهات متداول در استفاده از کرم ضد آفتاب

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: در دنیای کنونی همه درباره ضدآفتاب‌ها بسیار شنیده‌ایم برخی آن را برای مراقبت و جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست ضروری می‌دانند و برخی دیگر آن را تنها تبلیغات برای فروش محصولات خود می‌دانند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که با نظریه استفاده از کرم‌های ضدآفتاب هم‌سو و موافقید باید در استفاده از آن نکاتی را رعایت کنید.

به گزارش رویداد۲۴ اگر در روز از کرم‌های ضدآفتاب مناسب پوستتان استفاده نکنید ممکن است دچار آسیب شوید و در معرض انواع خطرات پوستی از پیری زودرس گرفته تا چین‌وچروک و لک و مک قرار بگیرید.

جالب است بدانید سال‌ها پیش سازمان غذا و دارو آمریکا از خطرناک‌بودن کرم‌های ضدآفتاب گفت و توضیح داد آن‌ها هیچ چیزی درباره عوارض این کرم‌ها در طولانی‌مدت نمی‌دانند این درحالیست که بیش‌تر متخصصین پوست در استفاده از این کرم‌ها اتفاق نظر دارند و آن را برای پوست و مراقبت از آن دربرابر اشعه آفتاب ضروری می‌دانند.

دکتر گونزالس، مربی دانشکده پزشکی Mount Sinai Icahn در شهر نیویورک گفت: کرم ضد آفتاب یکی از اجزای اصلی محافظت در برابر آفتاب است. با این حال بسیاری از افرادی که از ضد آفتاب استفاده می‌کنند، اشتباهات بالقوه زیادی مرتکب می‌شوند.

در ادامه شما را با انواع اشتباهات رایج در استفاده از کرم‌های ضدآفتاب آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

اشتباهات متداول در استفاده از کرم ضد آفتاب

از رایج‌ترین اشتباهاتی که معمولا افراد انجام می‌دهند این است که در آخرین لحظه و دم رفتن کرم ضدآفتاب را به پوست خود می‌زنند درصورتی‌که این کار هیچ سودی ندارد چراکه بسیاری از ضد آفتاب‌های دست‌کم برای جذب پوست‌شدن ۲۰ دقیقه به زمان نیاز دارند و تنها در چنین حالتیست که می‌توانند از پوست دربرابر اشعه‌های ماورای بنفش محافظت کنند. آن‌گونه‌که متخصصین پوست می‌گویند ۳۰ دقیقه پیش از خارج شدن از منزل باید کرم ضد آفتاب را به پوست خود بمالید.

روش زدن آن هم باید به این صورت باشد که از آن به‌عنوان سپر استفاده کنید به این معنی‌که کرم ضد آفتاب را به صورت نقطه نقطه روی تمام پوست صورت خود بگذارید، سپس آن را روی صورت تا پشت گردن و گوش خود پخش کنید. کرم ضد آفتاب را باید به شکل مستقیم روی پوست پخش کنید تا از آن محافظت کنید.

اشتباهات متداول در استفاده از کرم ضد آفتاب

از کرم ضد آفتاب به اندازه استفاده نمی‌شود

معمولا افراد به اندازه کافی از کرم ضدآفتاب استفاده نمی‌کنند. آن‌گونه‌که متخصصین می‌گویند ۲۴ گرم از ضد آفتاب برای محافظت کافیست. آن را برروی پوست خود بزنید و فراموش نکنید حتی بهترین برند‌ها هم در بیش‌ترین حالت تنها تا ۲ ساعت می‌توانند پوست شما را دربرابر اشعه‌های مضر مصون نگه دارند بنابراین پس از این مدت باید آن را تجدید کنید. برخی ممکن است نگران خراب‌شدن آرایش خود باشند که امروز برای آن هم راه‌کاری وجود دارد و آن استفاده از محلول‌های اسپری ضد آفتاب است که به‌آسانی جذب پوست می‌شوند.

به گزارش رویداد۲۴ از سوی دیگر بسیاری از افراد از زدن کرم ضدآفتاب بر روی لب‌ها غافل می‌شوند درصورتی‌که سرطان پوست تمامی بخش‌های بدن را تهدید می‌کند پس لب‌هایتان را با یک مرهم لب که SPF بالایی دارد بپوشانید و به این موضوع توجه کنید که لب‌ها، چون بیش‌تر در معرض صحبت و خوردن و نوشیدن هستند ضدآفتابشان باید به دفعات بیش‌تری تجدید شود.

از کرم ضدآفتاب تنها در تابستان و روز‌های آفتابی استفاده می‌شود

بسیاری از مردم گمان می‌کنند کرم ضدآفتاب تنها برای روز‌های آفتابی و تابستان و یا در نهایت زمانیست که به کنار ساحل می‌روند درصورتی‌که این یک اشتباه رایج و بزرگ است. پرتو‌های مضر خورشید حتی در روز‌های زمستان و از پشت ابر هم می‌توانند به پوست شما آسیبی جدی وارد کنند؛ بنابراین استفاده از مقدار مناسب کرم ضد آفتاب را پیش از خروج از خانه در هر شرایط آب و هوایی، روز‌های بارانی و یا آفتابی در دستور کار روزمره مراقبت از پوست خود قرار دهید. 


بیشتر بخوانید: عاداتی که سلامت چشمانتان را تضمین می‌کند


اشتباهات متداول در استفاده از کرم ضد آفتاب

توجه نکردن به SPF کرم ضد آفتاب

بهتر است یاد بگیریم هرگاه قصد خرید چیزی را داریم حتما برچسب آن را مطالعه کنیم. کرم‌های ضدآفتاب انواع گوناگون دارند چراکه پوست افراد با هم متفاوت است به همین دلیل باید بتوانید ضدآفتابی تهیه کنید که با پوست شما هم‌خوانی بیش‌تری داشته باشد. همه ضد آفتاب‌ها به یک صورت ساخته نشده اند، خواندن برچسب‌ها و بررسی محتویات آن بسیار مهم است. اول از همه، به دنبال یک فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) بر روی جلد کرم ضد آفتاب باشید. این عدد نشان دهنده میزان محافظت کرم از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش است پس هر اندازه این عدد بیش‌تر باشد به این معنیست که محافظت از پوست هم بهتر و بیش‌تر خواهد بود. درواقع SPF فاکتور محافظت در برابر آفتاب است که میزان مقاومت ضد آفتاب در برابر اشعه UVB را اندازه‌گیری می‌کند.

برای این‌که بتوانید پوست خود را برابر اشعه‌های مضر خورشید در امان نگه دارید دست‌کم باید از کرم ضدآفتابی با SPF ۳۰ استفاده کنید.

براساس توصیه سازمان سرطان پوست از ضد آفتابی استفاده کنید که SPF آن از ۱۵ بالاتر باشد. البته در این مورد هم دیدگاه‌های گوناگون وجود دارد برخی می‌گویند خرید کرم ضد آفتاب گران قیمت با SPF بسیار بالا سودی ندارد و برای پوست محافظت بیش‌تری فراهم نمی‌کند. کرم ضد آفتاب SPF ۳۰ تا ۹۷ درصد از پوست محافظت می‌کند در حالی که SPF ۵۰ تنها ۱ درصد بیش‌تر، اشعه‌های مضر خورشید را مسدود می‌کند. البته SPF بالا مزایای دیگری دارند.

دکتر گراف می‌گوید: آن‌ها انرژی بیش‌تری برای تولید رادیکال‌های آزاد جذب می‌کنند، بنابراین برای تابستان انتخاب بسیار خوبی هستند. توجه کنید که کرم ضد آفتاب SPF ۱۰۰ می‌تواند احساس امنیتی کاذبی را به‌وجود آورد. درواقع کسانی‌که از این این نوع کرم‌ها استفاده می‌کنند گمان می‌کنند می‌توانند زمان طولانی‌تری زیر آفتاب بمانند درحالی‌که کاملا نادرست است و باید هر دو ساعت تجدید شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان