تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲

اعتماد خطاب به وزیر اقتصاد؛ اگر نرخ دلار آزاد را قبول ندارید، چرا شمش طلا را به همین نرخ به مردم می‌فروشید؟

روزنامه اعتماد در یادداشت خود با طرح سوالی آورده است: باید پرسید اگر بازار آزاد به رسمیت شناخته نمی‌شود و قیمت‌های آن با «واقعیت‌های اقتصادی ایران» همخوانی ندارد؛ پس چرا شمش طلا با نرخ بازار آزاد «همسان‌سازی» می‌شود؟

خاندوزی

رویداد۲۴ اعتماد نوشت: بانک مرکزی حراج شمش طلا را از ۲۷ دی ماه شروع کرده و  امروز برای دوازدهمین بار این کار را انجام می‌شود. به گفته سخنگوی مرکز «مبادله ارز و طلا» این شمش‌ها توسط صادرکننده‌ها و در راستای رفع تعهد ارزی آن‌ها عرضه می‌شود. حراج فرآیندی است که برای خرید و فروش کالا‌ها یا خدمات با بهترین قیمت از طریق دریافت پیشنهاد خریداران برای آن کالا و سپس فروش آن به بیشترین قیمت استفاده می‌شود. در این روش شرکت‌کنندگان پیشنهاد‌های خود را ارایه می‌دهند و هر پیشنهاد جدید بالاتر از پیشنهاد قبلی است. حراج برای تجارت در زمینه‌های مختلف اعمال می‌شود. در میانه بهمن ماه امسال، اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا، از فروش ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا در ۵ دوره عرضه خبر داده بود که به گفته وی «متوسط قیمت شمش در این ۵ حراج سه میلیارد و ۵۳۵ میلیون تومان بود.» این قیمتی است که نشان می‌دهد بانک مرکزی نرخ دلار در بازار آزاد را پذیرفته و معاملات شمش طلا را مبتنی بر قیمت بازار آزاد انجام داده است.


بیشتر بخوانید: حراج سکه تا پایان امسال تکرار می‌شود؟


هر کیلوگرم شمش طلا به‌طور متوسط ۶۵ تا ۶۷ هزار دلار قیمت دارد که با نرخ ۵۵ هزار تومانی دلار در بازار آزاد میانه بهمن‌ماه، سه میلیارد و ۵۷۵ میلیون تومان خواهد بود؛ بنابراین اظهارات رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه «قیمت بازار آزاد ارز را اصلا قبول نداریم» یا «بازار آزاد ارز را اصلا به رسمیت نمی‌شناسیم» یا «نرخ ارز در بازار آزاد صرفا براساس انتظارات تورمی ناشی از اخبار منفی شکل می‌گیرد و به هیچ‌وجه با واقعیات اقتصاد ما همخوانی ندارد» را باید گذاشت کنار چنین آمار و ارقامی و پرسید اگر بازار آزاد به رسمیت شناخته نمی‌شود و قیمت‌های آن با «واقعیت‌های اقتصادی ایران» همخوانی ندارد؛ پس چرا شمش طلا با نرخ بازار آزاد «همسان‌سازی» می‌شود؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: شمش ، وزیر اقتصاد
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان