تاریخ انتشار: ۰۰:۱۴ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

نیمی از جهان در انتظار تعیین سرنوشت | چه انتخابات‌های مهمی در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود؟

سال جاری بیش از نیمی از جمعیت جهان پای صندوق رای حاضر می‌شوند تا سرنوشت کشورهایشان را تعیین کنند.

نیمی از جهان در انتظار تعیین سرنوشت/ چه انتخابات‌هایی مهمی در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود؟
رویداد۲۴ لیلا فرهادی: بیش از ۵۰ کشور در سراسر جهان با جمعیتی حدود ۴.۲ میلیارد نفر، سال ۲۰۲۴ انتخابات ملی و منطقه‌ای برگزار می‌کنند که بخش عمده و تاثیر گذار آن در حدفاصل ماه مارس ۲۰۲۴ تا دسامبر (فروردین تا دی ماه ۱۴۰۳) اتفاق می‌افتد. این انتخابات ها، سال آینده را به بزرگترین سال انتخابات در تاریخ باشد که هفت کشور از ده کشور پرجمعیت جهان را تشکیل می‌دهد.

ایالات متحده آمریکا

آمریکا خود را برای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نمایندگان در نوامبر آماده می‌کند، که احتمالا تکرار رقابت بایدن و ترامپ در سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

هند

هند، بزرگترین دموکراسی جهان، قبل از ژوئن انتخابات عمومی برگزار خواهد کرد که در آن حزب ملی گرای هندو بهاراتیا جاناتا به رهبری نخست وزیر نارندرا مودی، تلاش خواهد کرد تا برای سومین بار، این بار در برابر ائتلافی از احزاب اپوزیسیون منطقه‌ای و ملی به نام اتحاد فراگیر توسعه ملی هند به پیروزی برسد.

آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی، یکی از بزرگترین اقتصاد‌های آفریقا و عضو موسس ائتلاف بریکس، در روز‌های نخست ماه می‌انتخاباتی را برگزار خواهد کرد و کنگره ملی آفریقایی رئیس جمهور سیریل رامافوسا امیدوار است که به یکه تازی بی رقیب خود از زمان پایان آپارتاید در سال ۱۹۹۴ ادامه دهد.


بیشتر بخوانید: 

همه چیزی که راجع به دادگاه دونالد ترامپ باید بدانید/ انتخابات آمریکا چه تغییراتی خواهد کرد؟

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا چگونه است؟


مکزیک

مکزیک انتخابات عمومی را در ماه ژوئن برگزار خواهد کرد. تقریباً قطعی است که این کشور اولین رهبر زن خود را انتخاب خواهد کرد. در این انتخابات کلودیا شینباوم، در مقابل خوچیتل گالویز، رهبر ائتلافی از احزاب مخالف، قرار خواهد گرفت.

سنگال

۲۴ مارس بیش از ۷ میلیون واجد شرایط رای دادن در غرب آفریقا پای صندوق می‌روند تا جانشین مکی سال رئیس جمهوری کنونی سنگال را که ۱۲ سال است به کرسی ریاست جمهوری تکیه زده انتخاب کنند. ۱۲ کاندیدا برای این منظور رقابت سختی را آغاز کردند و برای اولین بار از زمان استقلال سنگال در دهه ۱۹۶۰، هیچ یک از کاندیداها، رئیس جمهور مستقر نیستند. این انتخابات از آنجایی اهمیت دارد که قرار بود ۲۵ فوریه برگزار شود، اما به دلیل هرج مرج و اعتراضات سراسری در کشور، به تعویق اقتاد. هرچند هنوز هیچ کاندیدای پیشتازی را نمی‌توان به طور مشخص نام برد، اما تحلیل گران می‌گویند همین که انتخابات در حال برگزاری است، خبر خوبی است. منتقدان به تاخیر افتادن انتخابات معتقد بودند، تاخیر در واقع تلاشی برای نقض قانون اساسی کشور و دور زدن محدودیت دو دوره‌ای رئیس جمهور بوده است. در نهایت، شورای قانون اساسی سنگال تصمیم گرفت تاخیر در برگزاری انتخابات را لغو کند و روز ۲۴ مارس به عنوان روز انتخابات اعلام شد.

اسلواکی

روز شنبه ۲۳ مارس مردم اسلواکی پای صندوق رای حاضر شدند تا رئیس جمهورشان را انتخاب کنند. تحلیل گران هشدار داده اند که نتیجه انتخابات می‌تواند به دور شدن اسلواکی از غرب بیانجامد چرا که نامزد پیشتاز ریاست جمهوری همسو با نخست وزیر پوپولیست این کشور، رابرت فیکو، به دنبال دعوت از روسیه برای تقویت موقعیت خود در این کشور بوده است.

بسیاری این انتخابات را آزمونی برای دموکراسی و آینده این کشور در اروپا می‌دانند. فیکو از زمان بازگشت به قدرت پس از پیروزی در انتخابات در پاییز گذشته، سیاست خارجی خود را در جهت رابطه دوستانه‌تر با روسیه تغییر داده است.

کره جنوبی

انتخابات پارلمانی کره جنوبی یک همه پرسی میان دوره‌ای برای رئیس جمهور فعلی تلقی می‌شود. کمتر از یک ماه تا انتخابات سراسری ۱۰ آوریل در کره جنوبی باقی مانده است که مشخص می‌کند چه چیزی در انتظار دوره باقیمانده از ریاست جمهوری یون سوک یول است.

چاد

انتخابات می‌و ژوئن، اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از به قدرت رسیدن مهامت ادریس دبی ایتنو پس از مرگ پدرش در میدان جنگ در سال ۲۰۲۱ خواهد بود.

لیتوانی

دور اول انتخابات ریاست جمهوری لیتوانی، که احتمالاً به دور دوم خواهد کشید، روز ۱۲ می‌برگزار می‌شود و انتظار می‌رود رئیس جمهور فعلی برای دومین دوره متوالی پیروز شود.

رواندا

رئیس جمهور پل کاگامه که رواندا را از نسل کشی نجات داد، و از آن زمان بر کشور تسلط یافته قرار است در ماه جولای یک بار دیگر در انتخابات شرکت کند. او پس از پیروزی در سه انتخابات با کسب بیش از ۹۰ درصد آرا، برای چهارمین دوره نامزد شده است.

ونزوئلا

۱۷ اکتبر، دولت و مخالفان موافقت کردند که به حق احزاب سیاسی برای انتخاب نامزد‌های ریاست جمهوری خود و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، احترام بگذارند. در چنین وضعیتی ونزوئلا در انتظار انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۸ جولای است.

حزب حاکم سوسیالیست اعلام کرد، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا برای دومین بار در انتخابات شرکت می‌کند و به این ترتیب در صدد است که برای یک دوره شش ساله دیگر هم انتخاب شود. به گزارش رویترز نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که ۱۳.۹ درصد مردم ونزوئلا قصد دارند به مادورو رای دهند که بسیار کمتر از ماریا کورینا ماچادو، نامزد مخالف مادورو با ۵۴.۵ درصد آرا در نظرسنجی هاست.

ماچادو در انتخابات مقدماتی اپوزیسیون در ماه اکتبر پیروز شده، اما پس از تایید حکم ممنوعیت تصدی مناصب دولتی توسط دادگاه عالی کشور، مشخص نیست که آیا او در انتخابات شرکت خواهد کرد یا خیر. نامزد‌ها تا ۲۵ مارس فرصت دارند تا ثبت نام کنند و مشخص نیست که آیا اپوزیسیون جایگزینی برای ماچادو دارد یا خیر.

سریلانکا

سریلانکا در انتظار اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از قیام مردمی که دولت را در سال ۲۰۲۲ سرنگون کرد، است. انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا به احتمال زیاد ماه نوامبر برگزار خواهد شد.

واقعیت تعجب آور

انتخابات مهم در سال ۲۰۲۴ تنها به دولت-ملت‌ها محدود نخواهد شد. اتحادیه اروپا در حالی در ماه ژوئن انتخابات پارلمانی برگزار خواهد کرد که نگرانی از قدرت گرفتن و احیای احزاب دست راستی در این قاره جدی است. نتیجه انتخابات اتحادیه اروپا ممکن است تأثیر قابل توجهی بر حمایت اروپا از اوکراین در جنگ علیه روسیه داشته باشد، زیرا چندین حزب راستی در اروپای غربی مخالفت خود را با ارائه ادامه کمک به تلاش‌های جنگی جاری به کی اف ابراز کرده اند.

عدد بزرگ انتخاباتی سال جدید

۹۴۵ میلیون رای‌دهنده ثبت‌نام‌شده در آغاز سال ۲۰۲۳ در هند شمارش شده اند. از آن زمان، نخست‌وزیر نارندرا مودی ادعا کرده است که بیش از یک میلیارد نفر در سال ۲۰۲۴ واجد شرایط رای دادن خواهند بود.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان