تاریخ انتشار: ۲۱:۱۷ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۳

پیش‌بینی سازمان هواشناسی درباره بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: انتظار داریم بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب باشد، اما پس از آن بارش‌ها در حد معمول و در برخی مناطق زیر نرمال خواهد بود.

پیش‌بینی سازمان هواشناسی

رویداد۲۴ به گزارش خبرآنلاین، صادق ضیائیان در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف پیش‌بینی‌ها سال گذشته پربارش نبود؟ گفت: با توجه به عدم قطعیت ذاتی که مدل‌های پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا دارد، ممکن است پیش‌بینی که امروز ارائه می‌شود فردا تغییر کند. البته تغیرات به اطلاع مردم رسانده می‌شود و فلسفه وجودی سازمان‌های هواشناسی در سراسر دنیا همین است، اگر چنین نبود وضعیت آب‌وهوا هر چند ماه یک بار اعلام می‌شد.

میزان در خبری نوشت:وی ضمن اشاره به اینکه تحول‌های جو و اتمسفر به گونه‌ای است که عدم قطعیت دارد، ادامع داد: مدل‌های هواشناسی روزانه ۴ مرتبه در سوپر رایانه‌ها اجرا می‌شوند و چه در کشور ما و چه در همه نقاط جهان تغییرهای احتمالی توسط کارشناسان هواشناسی به اطلاع مردم رسانده می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی افزود: در شهریور سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی‌هایی برای فصل پاییز و زمستان انجام شد و تمام مدل‌ها نشان می‌داد که با توجه به شرایط اقلیمی امکان بارش‌های مناسب وجود دارد، در مهر ماه چنین اتفاقی محقق شد و بارش‌های مهر ماه بیش از حد معمول بود، بارش‌های آبان ماه نیز با شرایط نرمال برابر بود اما در اواسط این ماه مدل‌های هواشناسی تغییر پیدا کرد و پیش‌بینی‌های هواشناسی نیز عوض شد و همان زمان اعلام کردیم که نه تنها پیش‌بینی قبلی اشتباه است بلکه آذر ماه و زمستان کم بارشی را نیز داریم که درست از آب درآمد.

ضیائیان با بیان اینکه تنها پیش‌بینی شهریور ماه اشتباه بود و پیش‌بینی‌های ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند که به صورت ماهانه به روز می‌شد، درست بود، توضیح داد: پیش‌بینی شهریور ماه در اذهان عمومی باقی ماند، اما پیش‌بینی‌های بعدی کمتر مورد توجه قرار گرفت.

وی در مورد پیش‌بینی وضعیت جوی فصل بهار سال جاری بیان کرد: انتظار داریم بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب باشد، اما پس از آن بارش‌ها در حد معمول و در برخی مناطق زیر نرمال خواهد بود، البته این احتمال که بارش‌های خوب فروردین و نیمه اول اردیبهشت کم بارشی‌های سال گذشته را جبران کند کم است و به احتمال زیاد تا اواخر بهار و در مجموع سال زراعی که از ابتدای مهر ۱۴۰۲ تا آخر بهار ۱۴۰۳ است باز هم با کم بارشی در اغلب استان‌ها مواجه باشیم. البته وضعیت جوی استان‌ها با هم متفاوت است و ممکن است برخی مناطق پربارش باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان