تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۳

نشت نفتی در دریای خزر؛ کشورهای حاشیه این دریا در خطر محیط زیستی قرار گرفتند

بنا بر اعلام یک سازمان زیست محیطی در قزاقستان تصاویر ماهواره‌ای، لکه نفتی بزرگی را در شمال دریای خزر و نزدیک به میدان نفتی عظیم «کاشاقان» قزاقستان نشان می‌دهند.

نشت نفتی دریا

رویداد۲۴ انتخاب نوشت: میدان نفتی کاشاقان از بزرگترین میدان‌های نفتی قزاقستان با ذخایر نفتی قابل توجه، توسط کنسرسیوم شرکت عملیات شمال خزر در حال توسعه است. این کنسرسیوم شامل شرکت‌های شل، اِنی، توتال انرژی و اکسون موبیل است.

گالینا چرنووا، رئیس موسسه گلوبوس، مرکز ابتکارات بوم‌شناسی و حقوقی در حساب فیسبوک خود نوشت با استناد به تصاویر یکی از ماهواره‌های آژانس فضایی اروپا، این لکه نفتی تقریبا ۷ کیلومتر مربع (۲.۷ مایل مربع) وسعت دارد.

میدان نفتی کاشاقان از بزرگترین میدان‌های نفتی قزاقستان با ذخایر نفتی قابل توجه، توسط کنسرسیوم شرکت عملیات شمال خزر در حال توسعه است. این کنسرسیوم شامل شرکت‌های شل، اِنی، توتال انرژی و اکسون موبیل است.

نشت نفت


بیشتر بخوانید: قفل نفتی دریای خزر باز شد


رویترز می‌گوید وزارت انرژی قزاقستان، وزارت محیط‌ زیست این کشور و کنسرسیوم نفتی هنوز به پرسش‌های این خبرگزاری درباره این نشت نفت پاسخی نداده‌اند.

بهمن ماه گذشته سه شرکت نفتی بین‌المللی اعلام کردند عملیات حفاری در آب‌های جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان در دریای خزر را تشدید کرده‌اند.

اداره محیط زیست منطقه آتیرائو در قزاقستان اعلام کرده‌است که یک بازرسی بصری انجام داده و نمونه‌هایی را از محل تولید نفت گرفته است.

آتیرائو در غرب قزاقستان قرار داد و با دریای خزر هم‌مرز است.

دریای خزر از جمله بزرگترین مناطق نفت خیز جهان است که همین ظرفیت مهمترین عامل آلودگی این دریاچه می‌شود

هرچند خزر به آب‌های آزاد راه ندارد، اما نشت نفت و فرآورده‌های آن می‌تواند مشکلات جبران ناپذیر و همیشگی برای محیط زیست به بار آورد و موجب آلوده شدن خاک، آب و مرگ آبزیان خواهد شد.

به جز ایران، کشور‌های قزاقستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه نیز در حاشیه دریای خزر قرار دارند.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دریای خزر
نظرات شما
پیشخوان