تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۳

راه‌کارهایی برای کنترل خشم

همه ما خشم و عصبانیت را تجربه کرده‌ایم و معمولا هم از واکنش‌ها و حرف‌هایی که در این زمان زده‌ایم ناخشنودیم و دوست داریم زمان به عقب برگردد تا بتوانیم خشممان را کنترل کنیم.

راه‌کارهایی برای کنترل خشم

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: در زندگی کسی نیست که بتواند ادعا کند خشمگین نشده است و بر سر دیگران فریاد نکشیده است، خشم یکی از احساسات ماست که نباید نادیده گرفته شود اما نباید هم به حال خود رها شود بل‌که باید بتوان آن را مدیریت کرد. همه ما افرادی را دیده‌ایم که در بدترین وضعیت توانسته‌اند خود را کنترل کنند و حتا با این‌که خشمگینند خشممشان را فروخته‌اند و توانسته‌اند معقول رفتار کنند.

به گزارش رویداد۲۴ اما چگونه می‌توان خشمگین شد، اما رفتاری مناسب از خود بروز داد تا بعدها پشیمان نشد.

ازسوی دیگر تجربه نشان داده است که انسان به هنگام خشم بسیار ممکن است رفتار‌ها و واکنش‌هایی نشان دهد که منجر به مشاجره، درگیری فیزیکی، آزار و تجاوز و صدمه به دیگران و البته خود شود.
کم نیستند افراد زیادی که به هنگام خشم حتا دیگری را کشته‌اند و برای خود و خانواده و دیگران یک عمر پشمانی و ندامت به بار آورده‌اند.

انسان باید بتواند هر روز نسبت به روز پیش رفتار و کردار خود را بهتر و در راستای پیشرفت و زیست مناسب گام بردارد و کنترل خشم و بهتر رفتارکردن در وضعیت‌های متشنج یکی از همین کارهاست. تاکنون روان‌شناسان روش‌ها و راه‌کار‌های زیادی برای کنترل خشم بیان کرده‌اند که در این‌جا به پرکاربردترین و بهترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

لازم است بدانید هر کاری ازجمله کنترل خشم نیازمند تمرین و ممارست است و هیچ‌کس یک شبه نمی‌تواند خود را تغییر دهد.

راه‌کارهایی برای کنترل خشم

راه‌کارهایی برای کنترل خشم

نوشتن

یکی از راه‌هایی که برای کنترل خشم وجود دارد نوشتن و پس از آن ریزریزکردن کاغذ و دورانداختن آن است. شاید برایتان جالب و حتا عجیب باشد اما در این زمینه پژوهشی انجام شده است. متخصصان دانشگاه «ناگویا» در ژاپن در این زمینه و در مورد این راه‌کار پژوهشی انجام داده‌اند. براساس این مطالعه محققان از حدود ۱۰۰ شرکت‌کننده در ۲ آزمایش خواستند تا دیدگاه‌های خود را در مورد مسائل اجتماعی بحث‌برانگیز بنویسند. سپس به آن‌ها گفتند یک دانشجوی دکتری دیدگاه‌های آن‌ها را بررسی و ارزیابی می‌کند.

ارزیابی به این شکل بود که ارزیابان از نظر هوش، منطق و عقلانیت به شرکت کنندگان نمره پایینی می‌دادند. همچنین این اظهارنظر توهین‌آمیز را می‌نوشتند که «باورم نمی‌شود یک فرد تحصیل‌کرده این‌گونه بیندیشد. امیدوارم این فرد در دانشگاه چیزی یاد بگیرد.»

پس از ارائه این نظرات منفی پژوهش‌گران از شرکت‌کنندگان خواستند تا افکار خود را در مورد این ارزیابی بنویسند. در نهایت به یک گروه اجازه داده شد کاغذ را در سطل زباله بیندازند یا آن را ریز ریز کنند، در حالی که گروه دیگر فقط قرار بود کاغذ را روی میز بگذارند. نتایج نشان داد کسانی که کاغذ خود را ریزریز کرده و دور انداخته بودند، خشم کم‌تری نسبت به گروه دوم داشتند.

به گزارش رویداد۲۴ بنابراین و باتوجه به این پژوهش بهتر است به هنگام خشم و هنگامی‌که این موقعیت را دارید که خشمتان را روی کاغذ بنویسید این کار را انجام دهید و سپس آن را پاره کنید و دور بیندازید. خواهید دید که در به دست آوردن آرامشتان بسیار موثر خواهد بود.

شمارش

شاید شما هم شنیده باشید هنگام خشم تلاش کنید یک لحظه خود را به زمان حال بازگردانید یعنی هنگامی‌که بسیار خشمگینید به خود بیایید و ببینید در چه وضع و حالی هستید این‌گونه در ذهن خود تا ۲۰ بشمارید. هر اندازه هم موقعیت یا فردی شما را خشمگین کرده باشد با شمردن شما کمی آرام خواهید شد و می‌توانید بهتر بیندیشید و رفتار کنید.

راه‌کارهایی برای کنترل خشم

نفس عمیق بکشید

فرض کنید در حال مشاجره و بحث با کسی هستید و بسیار هم خشمگینید در چنین وضعیتی یک لحظه به خود بیایید، نفس عمیق و ژرف بکشید، ناگهان مشاجره و سخن‌گفتن را پایان دهید، سکوت کنید و خود را از بحث دور کنید. باید بدانید به هنگام خشم نباید حرفی بزنید که بعد‌ها پشیمان شوید بنابراین در این وضعیت تصمیمی نگیرید و آن را بیان نکنید، چون بعد‌ها که آرام شدید ممکن است از آن تصمیم پشیمان شوید.
بهترین راه این است سکوت کنید و آرام باشید، به صحبت‌های طرف مقابل گوش دهید. سپس محل را ترک کنید و در آرامش به موضوعی که پیش آمده بیندیشید.

قدم بزنید

یکی از بهترین راه‌هایی که برای کنترل خشم وجود دارد قدم‌زدن و راه‌رفتن است. تلاش کنید در سکوت و در محیطی خلوت ساعات زیادی راه بروید و تمامی مشکلاتتان و دلیل خشمتان را بررسی کنید.

این‌گونه حتما می‌توانید راه مناسبی برای بیان خواست‌هایتان پیدا کنید و یا دست‌کم آرام شوید.


بیشتر بخوانید: نشانه‌های زنان قوی و با اعتمادبه نفس


گفت‌وگو و دردودل

یکی دیگر از بهترین کار‌هایی که می‌توانید به هنگام خشم انجام دهید این است که با فردی امین و قابل‌اعتماد، کسی که دوست شماست و شنونده خوبیست و هرگز هم شما را داوری نمی‌کند گفتگو کنید. سخن‌گفتن در مورد مشکلاتتان و موضوعی که شما را خشمگین کرده است می‌تواند تا اندازه بسیاری آرامتان کند ضمن این‌که می‌توانید از دوستتان راه‌کار هم بخواهید و دیدگاه او را هم بدانید.

هم‌دلی کنید

با کسی که دعوا می‌کنید و سبب خشم شما شده است هم‌دلی کنید. یک لحظه خود را جای او بگذارید و تلاش کنید با او هم‌دلی کنید و احساساتش را درک کنید. شاید بگویید این کار شدنی نیست، اما باور کنید این راه‌کار معجزه می‌کند. تلاش کنید رنج فرد مقابلتان را ببینید و درک کنید.

راه‌کارهایی برای کنترل خشم

سخن پایانی

همان‌گونه‌که در بالا اشاره کردیم راه‌ها و روش‌های گوناگونی برای کنترل خشم وجود دارد که می‌توانید یکی یا چند نمونه از آن‌ها را آزمایش کنید.

فراموش نکنید باید برای کنترل خشم تمرین کنید هیچ‌کسی نمی‌تواند یک شبه از پس این کار برآید و ناگاه و بدون تمرین این کار را انجام دهد.

توجه داشته باشید خشم همیشه بد نیست و یک احساس است که در همه افراد وجود دارد، شما می‌‎توانید این احساس را داشته باشید و تجربه کنید، اما آن را مدیریت کنید.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان