تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

ارز مسافرتی چیست + شرایط و نحوه گرفتن ارز مسافرتی

بدون شک مهم‌ترین نگرانی اغلب کسانی که قصد سفر خارجی دارند، نرخ ارز و تغییرات لحظه‌ای آن است. افزایش قیمت ارز و به دنبال آن افزایش هزینه‌های سفر به کشور‌های دیگر اصلی‌ترین مانع سفر برای بسیاری از افراد به شمار می‌آيد.

ارز مسافرتی چیست + شرایط و نحوه گرفتن ارز مسافرتی

رویداد۲۴ یکی از راه‌هایی که برای کاهش هزینه‌های سفر خارجی مطرح می‌شود، استفاده از ارز مسافرتی است. اگر شما هم درباره نحوه گرفتن ارز مسافرتی، شرایط و قوانین آن یا قیمت ارز مسافرتی ۱۴۰۳ اطلاع کافی ندارید، تا انتهای این مقاله همراه باشید.

ارز مسافرتی چیست؟

قبل از اینکه به نحوه گرفتن ارز مسافرتی بپردازیم، بد نیست ابتدا درباره ارز مسافرتی بیشتر بدانیم. ارز مسافرتی کمک هزینه‌ای است که در هر سال یک‌بار (هر 365 روز؛ یک‌بار) به کسانی که قصد سفر خارجی دارند تعلق می‌گیرد.

ارز مسافرتی نوعی ارز دولتی به شمار می‌آيد و بر اساس مصوبه بانک مرکزی ارز مسافرتی نسبت به ارز بازار آزاد قیمت کمتری دارد؛ از این رو باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های سفر می‌شود. برای دریافت ارز مسافرتی باید از طریق سامانه خرید آنلاین ارز مسافرتی اقدام کنید یا برای دریافت حواله ارزی به بانک‌های معینی مراجعه کنید.

سهمیه ارز مسافرتی در سال 1403 برای هر نفر

در سال‌های قبل برای کسانی که قصد سفر به یک کشور خارجی را داشتند مبلغ ۲۲۰۰ یورو ارز مسافرتی در نظر گرفته می‌شد و کشور مقصد، نحوه سفر به آن کشور یا هدف از رفتن به کشور مقصد در تعیین مقدار ارز مسافرتی اهمیتی نداشت.

در سال‌های اخیر با توجه به نوسانات شدید در قیمت ارز و لزوم بهبود بخشیدن به وضعیت خرید و فروش ارز مسافرتی، سقف فروش ارز کاهش پیدا کرد. در حال حاضر میزان ارز مسافرتی به شرح زیر است:

  • ارز مسافرتی در سفر هوایی به کشورهای نیازمند دریافت ویزا: ۱۰۰۰ یورو (یا معادل دلاری آن)

  • ارز مسافرتی در سفر هوایی به کشورهای بدون نیاز به دریافت ویزا: ۳۰۰ یورو (یا معادل دلاری آن)

  • ارز مسافرتی در سفر زمینی، ریلی و دریایی: ۳۰۰ یورو (یا معادل دلاری آن)

میزان ارز مسافرتی حجاج در سال 1403

برای زائرانی که قصد سفر به عربستان و شرکت در مراسم حج را دارند، بودجه‌ای تحت‌عنوان ارز مسافرتی حجاج در نظر گرفته می‌شود که در قالب ارز مسافرتی به هر یک از حجاج تعلق می‌گیرد. سقف این ارز به شرایط ایران و خدمات کشور عربستان در هر سال بستگی دارد و بدون محدودیت سنی در اختیار همه مسافران متقاضی قرار می‌گیرد.

براساس آخرین اعلام بانک مرکزی، نرخ ارز مسافرتی حجاج  ۱۴۰۳ برابر با ۵۰۰ دلار تعیین شده است. زائرانی که قصد دریافت ارز مسافرتی حجاج برای سفر به عربستان را دارند، باید قبل از مراجعه به شعب بانک ملی در سامانه حج و زیارت (سامانه سماح) ثبت‌نام کنند و مدارک خود را به سفارت مربوطه تحویل دهند.

توجه داشته باشید که در حال حاضر بانک ملی تنها بانک عامل صدور ارز مسافرتی حجاج در کشور است.

قیمت ارز مسافرتی چقدر است؟

ارز مسافرتی چیست + شرایط و نحوه گرفتن ارز مسافرتی

نرخ ارز مسافرتی ثابت نیست و مانند نرخ ارز بازار آزاد روزانه در حال تغییر است؛ ازاین‌رو بانک مرکزی ایران سهمیه ارز دولتی مسافران را هر روز بین ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر به شعب بانک‌ها اعلام می‌کند. مسافران می‌توانند به‌روزترین نرخ ارز را در وبگاه صرافی ملی ایران به نشانی mex.co.ir ببینند و برای دریافت آن بعد از ساعت ۹:۳۰ صبح درخواست حواله ارز مسافرتی را اینترنتی یا از طریق بانک‌های عامل ثبت کنند.

استعلام و دریافت این سهمیه از طریق مراجعه به شعب ارزی منتخب نیز امکان‌پذیر است. مسافران باید دست‌کم ۷ روز قبل از سفر نسبت به ثبت درخواست در شعب بانک‌های عامل و پرداخت مبلغ ریالی معادل اقدام کنند تا امکان دریافت این کمک‌هزینه را داشته باشند.

مدارک لازم برای اخذ ارز مسافرتی

ارز مسافرتی چیست + شرایط و نحوه گرفتن ارز مسافرتی

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید درباره نحوه گرفتن ارز مسافرتی بدانید، آماده‌سازی مدارک لازم برای درخواست ارز است. هنگام مراجعه به بانک یا صرافی‌های مجاز برای دریافت حواله ارزی باید مدارک مورد نیاز را به صورت دقیق آماده کنید. این مدارک عبارت‌اند از:

  • اصل شناسنامه و کپی آن

  • اصل پاسپورت و تصویر آن

  • اصل رسید واریزی عوارض خروج از کشور

  • کد رهگیری موجود در بلیط هواپیما (بهتر است یک پرینت کامل از بلیط خود به همراه داشته باشید)

  • اصل ویزای کشور مقصد

  • فرم تکمیل‌شده درخواست ارز

  • کارمزد بانک و مبلغ ریالی معادل ارز مورد نیاز

  • شماره تماس و اطلاعات حساب بانکی معتبر

چگونگی و نحوه دریافت ارز مسافرتی

براساس قوانین و مصوبات سال ۱۴۰۲، در نحوه گرفتن ارز مسافرتی تغییراتی به وجود آمده است و مسافران برای گرفتن ارز می‌توانند به صورت حضوری و آنلاین از طریق شعب بانک‌های سامان، ملی و ملت اقدام کنند.

ارز مسافرتی چیست + شرایط و نحوه گرفتن ارز مسافرتی

نحوه دریافت ارز دولتی با کارت ملی

اگر احساس می‌کنید سهمیه درنظرگرفته‌شده برای ارز مسافرتی برای مخارج سفر شما کفایت نمی‌کند، می‌توانید به جای خرید ارز آزاد، از خرید ارز دولتی با کارت ملی استفاده کنید. در این روش، هر فرد ایرانی که برای مسافرت، تحصیل یا درمان نیاز به ارز داشته باشد می‌تواند در هر سال یک‌بار (هر 365 روز، یک‌بار) با کارت ملی خود، ۲هزار یورو ارز دولتی دریافت کند. قیمت این ارز از ارز مسافرتی بیشتر ولی از قیمت ارز در بازار آزاد کمتر است.

در حال حاضر بنابر اعلام بانک مرکزی برای دریافت ارز دولتی با کارت ملی باید به شعب ارزی و منتخب پنج بانک ملی، تجارت، صادرات، سپه و ملت مراجعه کنید. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت هریک از این بانک‌ها شرایط خرید این ارز به صورت حضوری و آنلاین را مشاهده کنید. فراموش نکنید شرط اصلی برای دریافت این ارز افتتاح حساب ارزی به صورت حضوری یا آنلاین است.

نکات مهم در ارتباط با ارز مسافرتی

نکات مهمی که قبل از دریافت ارز مسافرتی باید بدانید عبارت‌اند از:

  • با توجه به نوسانات قیمت ارز، مبلغ قابل پرداخت برای ارز مسافرتی بر اساس قیمت همان روز در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین اگر به فاصله چند روز با قیمت‌های متفاوتی روبه‌رو شدید، این مسئله کاملاً طبیعی است.

  • برای خرید ارز مسافرتی برای سفرهای زیارتی مانند حج یا عتبات عالیات حتماً باید نام شما در پرتال سازمان حج و زیارت (سماح) ثبت شده باشد.

  • هر یک از مسافران شخصاً باید برای دریافت ارز مسافرتی مراجعه کنند.

  • در صورت تعویض گذرنامه برای دریافت ارز مسافرتی، باید گذرنامه قبلی را نیز ارائه کنید.

  • بدون حواله، ارز مسافرتی به شما تعلق نمی‌گیرد؛ اما در صورت فراموش کردن حواله می‌توانید پول خود را از شعبه پس بگیرید.

تجربه سفر خارجی ارزان‌تر به کمک آژانس الفبای سفر

اگرچه شاید فکر کنید نحوه گرفتن ارز مسافرتی کمی پیچیده است یا تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد چندان زیاد نیست، اما با توجه به افزایش سرسام‌آور هزینه‌های سفر خارجی همین مقدار اندک می‌تواند تفاوت چشمگیری در مخارج نهایی سفر شما ایجاد کند.
دریافت ارز مسافرتی می‌تواند کمی خیال شما را بابت هزینه‌های سفر راحت کند؛ بنابراین توصیه ما به شما این است که با در نظر گرفتن نکات و شرایطی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد نسبت به دریافت این ارز اقدام کنید یا با یک آژانس هواپیمایی معتبر مشورت کنید. آژانس هواپیمایی الفبای سفر به دلیل سال‌ها فعالیت در زمینه اجرای تور، بهترین انتخاب برای مشاوره دادن به شما در حوزه سفر است. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ارز مسافرتی و عوارض خروج از کشور، به سایت www.alefbatour.com مراجعه کنید یا با کارشناسان الفبای سفر با شماره تلفن 0214935 تماس بگیرید.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ارز مسافرتی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان