تاریخ انتشار: ۲۰:۴۳ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

نکات مهم برای برنامه‌ریزی سفر با قطار

بیشتر مقاصد توریستی پرطرفدار با راه‌آهن به یکدیگر مرتبط هستند، بنابراین هر مقصدی که برای سفر انتخاب کنید، به احتمال زیادی یک ایستگاه راه‌آهن در خود شهر یا نزدیکی آن داشته باشد. برای اینکه تجربه سفر خوبی با قطار داشته باشید و از سفر خود لذت بیشتری ببرید، در این مقاله به نکات ضروری سفر با قطار اشاره خواهیم کرد.

رویداد۲۴ بسیاری از مسافران و گردشگران سفر با قطار را در تعطیلات نوروزی یا تعطیلات تابستانی انتخاب می‌کنند. در کشور ما هم اکنون 13437 کیلومتر خط ریلی موجود است. بیشتر مقاصد توریستی پرطرفدار با راه‌آهن به یکدیگر مرتبط هستند، بنابراین هر مقصدی که برای سفر انتخاب کنید، به احتمال زیادی یک ایستگاه راه‌آهن در خود شهر یا نزدیکی آن داشته باشد. برای اینکه تجربه سفر خوبی با قطار داشته باشید و از سفر خود لذت بیشتری ببرید،‌ در این مقاله به نکات ضروری سفر با قطار اشاره خواهیم کرد.

نکات مهم برای برنامه ریزی سفر با قطار

نکاتی ارزشمند برای سفری لذت‌بخش با قطار

برخی از مسافران ممکن است ترس از پرواز یا تصادفات جاده‌ای داشته باشند که باعث می‌شود قطار را به دلیل ایمنی بیشتر آن برای سفرهای خود انتخاب کنند. اما چه چیزی یک سفر طولانی با قطار را واقعاً خاطره‌انگیز می‌کند؟

سفر با قطار یک تجربه خاص و استثنایی است که با سفر هوایی یا اتوبوسی متفاوت است. با رعایت نکات مهمی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، می‌توانید سفر ریلی بی‌دغدغه‌ای داشته باشید و از سفر خود نهایت استفاده را ببرید.

1- به نوع قطار خود توجه کنید

هنگام خرید بلیط قطار به نوع قطار توجه کنید. به‌عنوان مثال، اگر با یک قطار کوپه‌ای سفر می‌کنید، به دلیل فضای محدود، بارهای سبک‌تری حمل کنید. به یاد داشته باشید که دیوارهای کوپه نازک هستند، بنابراین مراقب میزان سروصدا باشید تا به سایر مسافران احترام بگذارید. از سوی دیگر، قطارهای اتوبوسی فضای شخصی کمتری را در مقایسه با قطارهای کوپه‌ای ارائه دارند، بنابراین در سفر با این قطارها بالش‌ها و پتوهای مسافرتی با خود ببرید تا اطمینان حاصل کنید که صندلی شما با تا حد امکان راحت است.

2- ظرفیت کوپه را بررسی کنید

در ایران قطارهای مسافربری کوپه‌ای 6 یا 4 نفر را در خود جای می‌دهند. اگر با خانواده یا گروهی سفر می‌کنید، با بررسی ظرفیت باقی‌مانده هنگام خرید بلیط، مطمئن شوید که فضای کافی در کوپه قطار وجود دارد. اگر با 5 نفر سفر می‌کنید، یک کوپه بزرگ‌تر انتخاب کنید و برای راحتی و حفظ حریم خصوصی،هزینه یک صندلی اضافی برای همراهان خود را بپردازید.

3- اقلام ضروری را بسته‌بندی کنید

ازآنجایی‌که سفر با قطار می‌تواند طولانی باشد، سعی کنید با خودتان کتاب‌ها، مجلات، تنقلات و وسایل ضروری خواب مانند چشم‌بند و گوش‌گیر بیاورید. مدارک لازم را در یک کیف دستی کوچک برای دسترسی آسان نگهدارید. همچنین یک کیت کوچک شامل دستمال مرطوب، چسب زخم، بانداژ و ضدعفونی‌کننده دست همراهتان باشد.

4- حواستان به رفتارتان باشد

هنگامی که با افراد غریبه در یک کوپه مشترک هستید، با آنها بر سر مسائلی مثل خواب، بیدار ماندن، روشن گذاشتن چراغ، سروصدای اضافه و موارد دیگر به توافق برسید و به نظرات و خواسته‌های یکدیگر احترام بگذارید. حواستان باشد که هنگام استراحت دیگران، مزاحم آنها نشوید، مثلاً درهای کوپه را بدون سروصدا باز و بسته کنید. اگر برای انجام مراسم مذهبی یا استراحت در ایستگاه‌های میان راه پیاده می‌شوید، برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای سایر مسافران، سریعاً برگردید.

5- با رعایت نکات بهداشتی به خود و همسفران توجه داشته باشید

رعایت بهداشت در فضاهای عمومی یک وظیفه مدنی است که باعث بهبود کیفیت سفر هم برای شما و هم برای هم‌سفرانتان می‌شود. از استعمال دخانیات در قطار خودداری کنید و نکات بهداشتی را هنگام استفاده از امکانات قطار در نظر داشته باشید. برای جلوگیری از ایجاد آلودگی، از گذاشتن شلنگ آب روی کف توالت خودداری کنید و قبل از خروج از سرویس بهداشتی، دست‌ها را با آب و صابون بشویید.

نکات مهم برای برنامه ریزی سفر با قطار

6- با عملکرد ترمز اضطراری آشنا شوید

سفر با قطار یکی از امن‌ترین روش‌های حمل‌ونقل است. با این وجود، توصیه می‌شود هنگام سوار شدن، با دستورالعمل‌های ترمز اضطراری آشنا شوید تا برای هرگونه رویداد غیرقابل‌پیش‌بینی آماده باشید. به یاد داشته باشید که ترمز قطار فقط باید در مواقع اضطراری استفاده شود. کشیدن آن بدون دلیل، از روی کنجکاوی، ممکن است منجر به جریمه شود. علاوه بر این، از بیمه‌نامه‌های مسافرتی را برای کاهش خسارت در صورت بروز حوادث استفاده کنید.

7- احتیاط کنید

از حمل اشیا قیمتی در قطار خودداری کنید؛ در صورت لزوم، هرگز لپ‌تاپ یا تلفن همراه خود را بدون مراقبت در کوپه رها نکنید. به‌جای افراد ناشناس، اشیای قیمتی را به آشنایان مورداعتماد بسپارید. هر گونه مشکل را به‌سرعت به مدیر قطار گزارش دهید.

8- با ایستگاه مقصد آشنا شوید

اگر مقصد شما ایستگاه آخر قطار نیست و در یکی از ایستگاه‌های میانی قصد پیاده‌شدن دارید، درباره ایستگاه موردنظرتان از طریق نرم‌افزار مسیریابی یا پرس‌وجو از کارکنان قطار مطلع شوید تا به‌اشتباه در ایستگاه دیگری پیاده نشوید.

9- صبر و حوصله داشته باشید

در طول سفر با قطار، در مسیرهای طولانی صبر و شکیبایی داشته باشید و با همسفران خود مهربانی کنید. به افراد مسن در سوارشدن و پیاده‌شدن کمک کنید، به جای درگیرشدن در مشاجره‌ها، از خدمه کمک بخواهید.

10- اقدامات ایمنی را در اولویت قرار دهید

اجازه ندهید کودکان در کف سالن یا سکوهای بالای کوپه بخوابند، همچنین اجازه ندهید آنها به‌تنهایی به بوفه یا توالت قطار بروند. زمانی که قطار در حرکت است، کودکان را از درهای واگن دور نگه دارید.

11- مطمئن شوید که دستگاه‌های الكترونيكی شما شارژ شده‌اند

باوجوداینکه کوپه قطار دارای سوکت‌های برق است، شارژ هم‌زمان چندین دستگاه الکترونیکی می‌تواند باعث مزاحمت دیگران و ناراحتی شود. توصیه می‌شود قبل از سوارشدن، تمام دستگاه‌های خود را شارژ کنید تا مشکلی پیش نیاید.

12- استراحت را در اولویت قرار دهید

تخت‌های قطار دنج و راحت هستند و دارای پتو، ملحفه و بالش هستند. اگر دچار وسواس هستید یا عادت خاصی برای خواب شبانه دارید، ملحفه خود را بیاورید.

14- برای سفر خود لباس راحتی ببرید

باتوجه‌به ساعات طولانی که در سفر با قطار سپری می‌کنید، لباس‌های راحتی را انتخاب کنید. از پوشیدن لباس‌های تنگ یا حجیم که ممکن است مانع راحتی شما شود، خودداری کنید. بسیاری از مسافران لباس‌های راحت بیشتری برای خود می‌آورند.

15- به کافه قطار سربزنید

برخلاف اتوبوس‌ها، قطارها فضای کافی برای رفت‌وآمد افراد، دسترسی به کافه و رفع گرفتگی و خستگی عضلانی دارند. در راهروهای قطار پیاده‌روی کوتاهی داشته باشید و از کافه دیدن کنید و درعین‌حال مراقب آرامش سایر مسافران باشید.

نکات مهم برای برنامه ریزی سفر با قطار

کلام آخر

در این مقاله در مورد نکات مهم سفرهای ریلی با شما صحبت کردیم. این نکات کاربردی در سفر با قطار می‌تواند سفر شما را بهبود بخشد و سفر ایمنی برای شما فراهم کند. خواسته‌ها در سفر متفاوت است، بنابراین مطابق نیاز و خواسته‌های خود برنامه‌ریزی کنید. با رعایت این دستورالعمل‌ها هنگام خرید بلیط و سفر با قطار، باشد که سفر شما راحت و بدون دردسر باشد.

برچسب ها: بلیت قطار
نظرات شما
پیشخوان