تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

راه‌های حفظ سلامت مغز / عاداتی که کیفیت بهتر زندگی را تضمین می‌کنید

گزارشی از هشت راه حل برای حفظ سلامت مغز ارائه داد به طوری که با حل جدول، یادگرفتن زبان جدید و حتی رقصیدن در سلامتی این عضو مهم عصبی تاثیر دارد.

سلامت مغز

رویداد۲۴ به گفته متخصصان، آموختن فعالیت‌هایی که در آن‌ها مهارت ندارید، مانند یادگیری رقصیدن، یادگیری شعر‌سرودن یا آموختن زبان جدید، همگی فعالیت‌های شناختی پیچیده‌ای‌اند که به محافظت از مغز کمک می‌کنند.

متخصصان می‌گویند انجام دادن کار‌های مفید برای سلامت و هشیاری مغز تنها مختص افراد مسن نیست، در هر مرحله از زندگی باید در این‌باره اندیشید. عادت‌هایی که به حفظ سلامت ذهن کمک می‌کنند نه تنها خطر بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهند که باعث حفظ استقلال می‌شوند، کیفیت بهتر زندگی را نوید می‌دهند و در سلامت کلی و طول عمر نقش دارند.


بیشتر بخوانید: فرضیه جدید علت آلزایمر؛ احتمالا سیستم ایمنی سلول‌های مغز با باکتری اشتباه می‌گیرند


وری‌ول‌هلت در گزارشی به ۸ عادت اشاره کرده است که در حفظ سلامت مغز موثرند.

به مغزتان تمرین بدهید

بازی‌هایی مانند جست‌وجوی کلمات، حل کردن جدول و پازل، و باز‌های تطبیقی حافظه، مانند حلقه‌های دو سر بازو که عضلات بازو را تقویت می‌کنند، در عملکرد مغز و تقویت آن موثرند.

دکتر داون اریکسون می‌گوید: «این بازی‌ها به تحریک ارتباطات عصبی کمک می‌کنند و مغز را هشیار نگه می‌دارند.» به گفته او، «آموختن چیز‌های جدید و به چالش کشیدن مداوم خودتان در کار‌ها و مسیر‌های جدید راهکاری اساسی است که می‌توانید با فعالیت‌هایی مانند خواندن یا نواختن ساز به آن دست یابید.»

اگر پیش‌تر هم جدول متقاطع روزنامه‌ها را حل می‌کردید به کارتان ادامه دهید. نتایج پژوهشی در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که جدول کلمات متقاطع به بهبود حافظه و جلوگیری از کوچک شدن مغز در افرادی که به اختلال شناختی خفیف دچارند کمک می‌کند.

به گفته متخصصان، آموختن فعالیت‌هایی که در آن‌ها مهارت ندارید، مانند یادگیری رقصیدن، یادگیری شعر‌سرودن یا آموختن زبان جدید، همگی فعالیت‌های شناختی پیچیده‌ای‌اند که به محافظت از مغز کمک می‌کنند.

سراغ رژیم غذایی مدیترانه‌ای بروید

مغز هم مانند ارگان‌های دیگر بدن برای رشد به مواد مغذی نیاز دارد. طبق تحقیقات، افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای غنی از ماهی، سبزیجات، میوه، روغن زیتون و غلات کامل پیروی می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند؛ بنابراین تغییر برنامه غذایی قدم مناسبی برای شروع است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حوزه سلامت
نظرات شما
پیشخوان