تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۵
احمد شیرزاد در گفت‌وگو با رویداد۲۴ خطاب به نویسندگان نامه به ترامپ علیه برجام:

مردم ایران گوشت قربانی نیستند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است امضاکنندگان نامه به ترامپ به دنبال تحت‌فشار قرار دادن دولتمردان در ایران هستند، اما باید به آنان یادآور شد که در میان این بازی‌ها مردم گوشت قربانی نیستند.
رویداد۲۴-یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است امضاکنندگان نامه به ترامپ به دنبال تحت‌فشار قرار دادن دولتمردان در ایران هستند، اما باید به آنان یادآور شد که در میان این بازی‌ها مردم گوشت قربانی نیستند.

بر اساس خبری از شبکه خبری فاکس‌نیوز برخی از ایرانیان خارج نشین که در زمان انجام مذاکرات هسته‌ای با آن مخالف بوده‌اند و البته خواسته‌شان ره به‌جایی نبرد، با روی دادن تغییرات در آمریکا و بیان شعارهای ضد برجامی در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ظاهراً امید تازه‌ای برایشان به وجود آمده و بدون در نظر گرفتن منافع ملت ایران در نامه‌ای خطاب به ترامپ خواستار برهم زدن برجام شده‌اند.

در بخشی از این نامه آمده است: «در زمان مبارزات انتخاباتی شما، ما و میلیون‌ها ایرانی هم‌عقیده در اعتراض صریح شما به توافق اتمی اوباما رییس‌جمهور کنونی با جمهوری اسلامی ایران بودیم. صمیمانه امیدواریم که با انتخاب دولت جدید و کنگره برای اولین بار فرصتی برای بازنگری نسبت به عواقب فاجعه‌بار این توافق و اجرای تعهدی که به رأی‌دهندگان در این زمینه داده شد، فراهم شود.»

احمد شیرزاد، نماینده اصلاح‌طلب دوره ششم مجلس در رابطه با امضاکنندگان این نامه به رویداد۲۴ گفت: برجام هم در داخل و هم در خارج از ایران مخالفانی داشت البته عمده ایرانی‌های خارج نشین موافق برجام بودند زیرا بهبود روابط ایران با کشورهای غربی مدنظر آنان است، اما یک گروه از ایرانی‌ها هستند که نگاه براندازانه دارند و فکر می‌کنند هیچ راه‌حل اصلاح‌گرایانه‌ای نمی‌تواند به‌عنوان راهکار قلمداد شود.

وی در ادامه افزود: این گروه به دنبال تحت‌فشار قرار دادن ایران هستند، اما با توجه به اینکه نمی توانند کاری از پیش ببرند، فشار تحریم ها مستقیم بر مردم وارد می شود و باید بدانند که مردم گوشت قربانی نیستند.

شیرزاد درباره تأثیر چنین موضع‌گیری‌هایی تأکید کرد: موضع‌گیری‌هایی از این حیث تأثیر زیادی ندارد. جامعه ایران قدرت سیاسی و اجتماعی بیشتری نسبت به گروه‌هایی این‌چنینی دارد ولی باید یادآور شد که امضاکنندگان حتی به منافع ملی و سرنوشت مردم خودشان هم بی‌توجه هستند زیرا نباید به خاطر تغییراتی که از نگاه آنان درست است، به مردم خسارت تحمیل کرد و توجهی به این بخش نداشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: با توجه به اینکه ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی بدبینانه برخورد کرد به‌اصطلاح «آمدند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند» اما این کارشان جای نکوهش دارد و امیدوارم ایرانی‌هایی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، پاسخی مناسب برایشان در نظر گیرند.

وی درباره ادعای امضاکنندگان نامه برای برقراری دموکراسی، اظهار داشت: همه مایل هستند دموکراسی در کشورشان برقرار شود و کسی منکر بهتر بودن آن نیست، اما از راه توسل به یک دولت جنگ‌طلب در آمریکا نمی‌توان به دموکراسی در داخل ایران دست یافت.

شیرزاد در این خصوص که آیا توسل به دشمن برای حمله نظامی امری عادی است، تصریح کرد: این اتفاق خیلی جاهای دیگر هم می‌افتد ولی به‌هرحال رخدادی قبیح است و مورد نکوهش قرار می‌گیرد. یعنی کشوری در تقابل با کشور دیگری است یک گروه بدون در نظر گرفتن عواقبی که برای ملت آن به وجود می‌آید، خواهان جنگ می‌شوند.

نماینده اصلاح‌طلب دوره ششم مجلس در رابطه با منفعت این نامه برای امضاکنندگان، بیان کرد: امضاکنندگان نامه مورد بحث در زمان طرح بحث برجام در آمریکا با آن مخالف بودند و در این زمینه پیام‌هایی هم ارسال کردند ولی در اقلیت مطلق قرار داشتند و به همین دلیل کار به‌جایی نبردند.

وی افزود: گروه مورد نظر تصور می‌کنند آقای ترامپ به دلیل دید ضد برجامی که دارد، ممکن است برای برهم زدن آن به دنبال یک توجیه باشد و شاید این نامه را کد کند، اما این نامه با پاسخ مورد نظر روبرو نخواهد شد، حتی اگر یک گروه برانداز تمام تلاش خود را درباره آن به کار بندد.

نظرات شما
پیشخوان