تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۰۵ دی ۱۳۹۵

اجرای غربالگیری‌ژنتیکی برای کاهش تولد نوزادان‌معلول در ایران/ ۱۶۰۰مرکز مشاوره برای پیشگیری از طلاق

رئیس سازمان بهزیستی از ایجاد 1600 مرکز مشاوره با همکاری قوه قضائیه در کشور خبر داد.
رویداد۲۴-واحد مرکزی خبر نوشت: رئیس سازمان بهزیستی از ایجاد 1600 مرکز مشاوره با همکاری قوه قضائیه در کشور خبر داد.

نوشیروان محسنی بندپی در پنجمین مجمع دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه های اجرایی کشور گفت: تیم های مددکاری ما قبل از مراجعه خانواده ها به دادگاه به کمک آنان می روند چراکه هر وکیل زن یا مرد به دنبال اخذ طلاق است و قبل از مراجعه به آنان باید به مشاوره مراجعه کنند.

وی افزود: در واقع زوجها قبل از ثبت اختلاف ها در گردونه مشاوره قرار می گیرند که این طرح در شهر مشهد مقدس اجرا شد و با اجرای آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، 18 درصد در آمار طلاق ها کاهش داشتیم.

محسنی بندپی عنوان کرد: این طرح را می خواهیم در پنج شهر دیگر استان خراسان رضوی و تا پایان سال در تمام شهرها -شهرهایی که از این نظر وضعیت بحرانی دارند-، اجرا کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: دو میلیون و 600 هزار زن سرپرست خانواده در کشور وجود دارند.

وی به اقدامات این نهاد در حوزه امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: سازمان بهزیستی کشور در یک سال گذشته، در زمینه توسعه تعالیم دینی و برپایی فریضه واجب نماز جزء 76 دستگاه برتر در این امر بوده و در جشنواره شهید رجایی نیز حائز رتبه برتر شده است.

محسنی بندپی ادامه داد : همچنین برپایی مسابقات جهانی قاریان نابینای جهان اسلام از مهم ترین اقدامات این سازمان است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به رابطه توان اقتصادی زنان با طلاق اشاره کرد و گفت : گاهی طلاق اجتناب ناپذیر است اما به دلیل عدم توان اقتصادی زنان در جامعه -که یک واقعیت روشن است- باید شرایطی فراهم کنیم که آمار طلاق در جامعه کاهش یابد.
وی افزود: سال گذشته به ازای هر 4.3 ازدواج ، یک مورد طلاق ثبت شد.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: دو میلیون و 600 هزار زن سرپرست خانواده در کشور وجود دارند که یک میلیون و 700 هزار نفر از آنان به علت مرگ همسر ، 350 هزار نفر آنان به علت اعتیاد همسر، زندانی شدن یا از کار افتادگی همسر ، سرپرست خانواده هستند.
وی افزود: 250 هزار زن از زنان سرپرست خانوار نیز زنانی هستند که در پنج سال اول زندگی خود طلاق گرفته اند و 150 هزار زن نیز تنها و خودسرپرست زندگی می کنند.

محسنی بندپی گفت: برای اینکه منتظر این نباشیم که افراد به نقطه توافق کامل طلاق برسند، استراتژی های خود را تغییر داده ایم .
وی افزود: برای آشنایی دانش آموزان با مهارت های زندگی طرح نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزی موسوم به "نماد" را با همکاری سازمان مدیریت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش در دست اجرا داریم تا ارتقای مراقبت ها و عمل به امر به معروف و نهی از منکر را از این سطح شروع کنیم .

آسیب های اجتماعی منکر بزرگی است

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: باید از بروز و شیوع آسیب های اجتماعی که منکر بزرگی است جلوگیری کرده و آن را کنترل کنید؛ باید روند رو به رشد آسیب های اجتماعی را متوقف کنیم.

محسنی بندپی افزود: انحراف از زاویه کوچکی آغاز می شود که اگر اقدامات مهارکننده برای آن انجام ندهیم زاویه انحراف وسیع تر می شود.

وی ، برتری سازمان بهزیستی طی یک سال گذشته در حوزه تعالیم قرآنی و برپا داشتن اقامه نماز را از جمله برنامه های بهزیستی در راستای اجرای اصل امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: اگر مسئولیت پذیری را در جامعه تقویت نکنیم افق دید نسبت به این مساله کم شده و معنویت جامعه به خطر می افتد .

رئیس سازمان بهزیستی گفت: استراتژی دیگر ما برای مقابله با آسیب های اجتماعی ، ارتقای کیفیت و استاندارد خدمات است تا فرد دوباره به زندگی اجتماعی خود بازگردد که برای این کار به شناسایی و مداخله به موقع در آسیب های اجتماعی نیازمندیم.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت های خیرخواهانه موجود در جامعه افزود : در گذشته شوراهای حل اختلاف وجود نداشتند و ریش سفیدان خانواده ، راهنمایی های لازم را به خانواده ها ارائه می کردند و اکنون نیز باید بتوانیم ظرفیت های خیرخواهانه و ارزشمند جامعه را احیا کنیم.

محسنی بندپی به اجرای طرح اجباری غربالگری ژنتیکی قبل از ازدواج اشاره کرد و گفت: سالانه 25 تا 30 هزار نوزاد معلول در کشور متولد می شوند که برای پیشگیری از تولد این نوزادان در سال گذشته طرح غربالگری ژنتیکی به صورت اجباری را در یک شهرستان هر استان کشور اجرا کردیم .

وی افزود: این طرح بومی سازی شده و پرسشنامه های آن نشان می دهد که فرد در معرض تولد یک نوزاد معلول هست یا نیست و می تواند از آن پیشگیری کند.

محسنی بندپی ادامه داد : 30 درصد از 40 هزار زوجی که سال گذشته مورد غربالگری ژنتیکی قرار گرفتند به مشاوره ژنتیکی و از این 30 درصد نیز، 15 درصد به آزمایش ژنتیکی نیاز داشتند .

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه حضور مدافعان حرم در حلب و سوریه در راستای نوعی نهی از منکر و جلوگیری از پلیدی ها محسوب می شود گفت: باید سد محکمی در برابر گسترش منکرات در زندگی فردی ، اجتماعی ، ملی و فراملی ایجاد شود.
وی افزود: سازمان بهزیستی به عنوان یک استراتژی عمل می کند تا بتواند شیوع آسیب های اجتماعی را مهار و روند رو به رشد آن ها را با کمک کارشناسان متوقف کند.

محسنی بندپی گفت: با توجه به اینکه یک عمل منکر ابتدا از یک زاویه کوچک شروع می شود و اگر از همان ابتدا این عمل متوقف نشود ، تبدیل به معضل بزرگی شده و مهار آن مشکل خواهد شد، پس باید از وقوع این مشکلات پیشگیری شود.

وی با بیان اینکه امروزه میانگین معضل زنانه شدن اعتیاد در حال افزایش است افزود: سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان تخصصی برنامه هایی درباره معضلات حاشیه نشینی، فساد اخلاقی دارد و با آموزش مهارت زندگی، تغییر سبک و شیوه زندگی، پذیرش رشد اجتماعی، مشارکت و همبستگی اجتماعی در صدد حل این معضلات است.


نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان