تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۷ دی ۱۳۹۵
اینترنشنال بیزینس تایمز مطرح کرد

مخالفت آمریکایی‎ها با عقب نشینی ترامپ از سیاست خارجی اوباما در قبال ایران

در طول مبارزات انتخاباتی سال 2016 دونالد ترامپ بارها و بارها توافق عدم گسترش هسته‌ای میان ایران، آمریکا و چندین و چند بازیگر بین‌المللی دیگر را به باد انتقاد گرفت.
رویداد۲۴- در طول مبارزات انتخاباتی سال 2016 دونالد ترامپ بارها و بارها توافق عدم گسترش هسته‌ای میان ایران، آمریکا و چندین و چند بازیگر بین‌المللی دیگر را به باد انتقاد گرفت.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از اینترنشنال بیزینس تایمز، ترامپ در میان تمام مسائلی که وجود داشت، برجام را «بدترین توافقی که تاکنون مذاکره شده» نامید و گفت اولویت شماره یک او «برچیدن این توافق فاجعه‌بار» است.

بااین‌حال بر اساس نتایج یک نظرسنجی جدید توسط برنامه مشاوره عمومی دانشگاه مریلند، اکثریت آمریکایی‌ها با ترامپ مخالف هستند و می‌خواهند توافق ایران حفظ شود.

تقریباً دو سوم مردم آمریکا مخالف عقب‌نشینی از توافق هسته‌ای ایران که به‌طور رسمی با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، و مذاکره برای کی توافقنامه جدید مخالف هستند. این توافق برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند و به بازرسان دسترسی بیشتری برای نظارت بر تأسیسات هسته‌ای ایران می‌دهد اما برنامه هسته‌ای ایران را به‌طور کامل از بین نمی‌برد.

استیون کال، رئیس برنامه مشاوره عمومی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «باوجودآنکه ترامپ، رئیس‌جمهور تازه انتخاب شده آمریکا در مبارزات انتخاباتی خود وعده پاره کردن این توافق و مذاکره در مورد یک توافق بهتر را داد، اکثریت آمریکایی ترجیح می‌دهند تا زمانی که ایران به مفاد همین توافق پایبند است، به آن ادامه داده شود.»

این نظرسنجی و تحقیق که از 22 دسامبر تا 28 دسامبر سال گذشته میلادی برگزار شد، هریک از دو هزار و 980 شرکت‌کننده را با «مفاد اصلی» توافق میان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین) در کنار آلمان و ایران مواجه کرده و پرسیده می‌شد و از آن‌ها خواسته می‌شد استدلال‌های موافقان و مخالفان این توافق را مطالعه کنند.

نتایج این تحقیق نشان داد 64 درصد از شرکت‌کنندگان ترجیح می‌دهند تا زمانی که ایران به محدودیت‌های اعمال شده در این توافق پایبند باشد، برجام ادامه یابد و در مقابل 34 درصد از آن خواهان تجدیدنظر در مورد آن بودند.

وابستگی به احزاب سیاسی یکی از عوامل اصلی در این نتایج بود. دموکرات‌ها (86 درصد) و مستقل‌ها (58 درصد) موافق این توافق بودند و در مقابل آن‌ها تنها 40 درصد از جمهوری خواهان قرار داشتند. در عوض، 58 درصد از جمهوری خواهان خواستار عقب‌نشینی از برجام و مذاکره دوباره بودند.

اما در میان جمهوری‌خواهانی که خواهان تجدیدنظر در مورد این توافق بودند، تنها 57 درصد معتقد بودند که امکان دستیابی به یک توافق جدید وجود دارد.

باوجودآنکه این توافق مورد حمایت و علاقه عربستان و اسرائیل نبود، در جولای سال 2015 نهایی شد و محدودیت‌های 10 ساله‌ای را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرد و این کشور را متعهد به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کرد.

بسیاری می‌گویند ترامپ باید این توافق را بدون نقص حفظ کند و روز دوشنبه گذشته نیز نیویورک‌تایمز گزارش داد که تعدادی از دانشمندان برجسته آمریکا نامه‌ای را به امضا رساندند تا مانع از لغو این توافق توسط ترامپ شوند. این نامه از سوی 37 دانشمند از جمله برندگان جایزه نوبل و مشاوران سابق کاخ سفید می‌شد. 

برچسب ها: اوباما
نظرات شما
پیشخوان