تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵
بهرام عکاشه، پدر علم زلزله شناسی ایران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

زنگ خطر «پلاسکو» برای آمادگی «تهران» در برابر زلزله

پدر علم زلزله شناسی ایران معتقد است به دلیل آنکه تنها یک درصد از ساختمان‎های پایتخت در برابر زلزله مقاوم هستند در صورت وقوع زلزله احتمالی در تهران تعداد کشته‎ها و زخمی‎های ناشی از آن میلیونی خواهد بود.
رویداد۲۴پدر علم  زلزله شناسی ایران معتقد است به دلیل آنکه تنها یک درصد از ساختمان‎های پایتخت در برابر زلزله مقاوم هستند  در صورت وقوع زلزله احتمالی در تهران تعداد کشته‎ها و زخمی‎های ناشی از آن میلیونی خواهد بود. 

از سال‎ها پیش خطر وقوع زلزله در تهران  از سوی زلزله‎شناسان به طور جدی به مسئولان و مردم گوش زده می‎شود. در سال‎های اخیر هم نگرانی مردم در این خصوص بسیار بیشتر شده است. حادثه ساختمان پلاسکو و ضعف  مدیریت بحران نیز مردم را بیش از پیش  در این رابطه نگران کرده است. آنها نگرانند مدیریت بحرانی که چند روز درگیر در آوار برداری یک ساختمان هستند، چطور می‎توانند بحرانی مانند زلزله را در تهران مدیریت کند؟ 

اگر در پایتخت زلزله‎ای حادث شود که وقوع آن با توجه به قرار گرفتن تهران روی گسل زلزله دور از انتظار هم نیست، با وجود این سطح از امکانات ماه‎‏ها کار آواربرداری و پیدا کردن محبوس‎شدگان زیر آوار به طول خواهد انجامید. در این صورت چه بر سر مردم خواهد آمد و چنین حادثه‎ای چقدر قربانی خواهد داشت؟ 

بهرام عکاشه، پدر علم  زلزله شناسی ایران با بیان اینکه حادثه پلاسکو زنگ خطری برای آماده نبودن تهران در برابر زلزله بود درباره آثار احتمالی زلزله در تهران با تاکید بر اینکه درصد بالایی از ساختمان‎های  تهران را از نظر امنیت بسیار ضعیف است در گفت و گو با رویداد۲۴ گفت: تنها یک درصد از ساختمان‎های تهران در برابر زلزله مقاوم‎اند. برای مقابله با این وضعیت باید ستاد بحران تشکیل شود. ستاد بحرانی که بتواند کارایی لازم را داشته باشد. 

او با اشاره به فرسودگی بافت شهری تهران گفت: با توجه به مساحت، جمعیت و بافت فرسوده تهران، اگر در این شهر زلزله اتفاق بیافتد کشته‎ها و زخمی‎ها میلیونی خواهد بود و از نظر تعداد کشته رتبه یک را در جهان خواهیم داشت.
 
عکاشه ادامه داد: برای پیشگیری از این بحران، ساختمان‎ها باید محکم‎کاری شود، تهران باید ستاد بحران داشته باشد و در صورت امکان پایتخت باید عوض شود. این راه‎حل‎ها  سال‎ها پیش از سوی من به سازمان امنیت ملی ارائه شده است و آنها هم اقداماتی انجام می‎دهند  اما کافی نبوده است. 

پدر زلزله شناسی ایران با بیان اینکه اقدامات کافی در زمینه پیشگیری از وقوع چنین اتفاقاتی در ایران انجام نمی‎شود و افزود: ما باید زلزله را جدی بگیریم چون با حیات و زندگی مردم سر و کار دارد. باید فعالیت‎های بهتری در این زمینه انجام دهیم و سازمان‎های موجود را هم که می‎توانند در پیشگیری از چنین بحران‎هایی کمک کنند جدی بگیریم. این سازمان‎ها برای اینکه کارایی داشته باشند باید از سوی مسئولان تجهیز و حمایت شوند. زلزله شوخی‎پذیر نیست فقط ده ثانیه طول می‎کشد تا میلیون‎ها نفر کشته شوند.

عکاشه همچنین درباره لزوم بازنگری در ساختار ستاد بحران گفت: ستاد بحران نباید فقط دکور باشد، اگر چه در حال حاضر پایتخت و شهر‎های مهم کشور ستاد بحران دارند اما، راندمان کاری‎شان بسیار ضعیف است. البته باید بودجه و امکانات کافی به آنها داده شود و بعد از آنها مسئولیت بخواهند.

وی همچنین با تاکید بر جدی بودن خطر زلزله ادامه داد: درصد بالایی از ساختمان‎های تهران آسیب پذیر است و در صورت وقوع زلزله فرو می‎ریزد. تنها راه گریز از این خطر محکم کردن خانه ها و اندیشیدن تدابیر امنیتی است.
برچسب ها: رویداد24 ، پلاسکو ، زلزله
نظرات شما
پیشخوان