تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

نماینده ایرباس: ایران ظرفیت استفاده از هواپیمای غول پیکر ما را دارد

یک سایت خبری نوشت:درپی عقد قرارداد خرید 118 فروند هواپیما از شرکت فرانسوی ایرباس، پرسش های زیادی درباره ظرفیت صنعت هوانوردی ایران برای کار با هواپیماهای جدید،از جمله 12 فروند هواپیمای غول پیکر مدل «اِی 380» مطرح شده است.
رویداد24- یک سایت خبری نوشت:درپی عقد قرارداد خرید 118 فروند هواپیما از شرکت فرانسوی ایرباس، پرسش های زیادی درباره ظرفیت صنعت هوانوردی ایران برای کار با هواپیماهای جدید،از جمله 12 فروند هواپیمای غول پیکر مدل «اِی 380» مطرح شده است.

دراین گزارش آمده است: همچنین شرکت ایرباس در بیانیه رسمی خود درباره قراردادش با تهران،به دو توافق درقالب بسته جامع همکاری با ایران اشاره کرد.

این درحالی بود که به استثنای توافق اول و خرید هواپیماهای سفارشی ایران، در کمتر گزارشی به بخش دوم توافق توجه شده بود.

جاستین 'دوبون'، رئیس بخش اخبار بین المللی شرکت ایرباس واقع در سوئیس گفت: قرارداد خرید هواپیماهای تولیدی ایرباس در قالب یک بسته جامع همکاری صنعت هوانوردی بین پاریس و تهران به امضای عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران، رسیده است. 

ایرباس تأیید کرده که این قرارداد آموزش خلبان و تعمیر و نگهداری هواپیماهای خریداری شده را هم در برمی گیرد. آنطور که در بیانیه ایرباس آمده، توافق دیگری هم برای عملیات نوسازی فرودگاهها و توسعه سامانه خدمات ناوبری هوایی به تأیید دو طرف رسیده است.

جاستین دوبون اضافه کرد: توافق دوم مربوط به کمک به ایران برای نوسازی زیرساخت های صنعت هوانوردی اش است.به عنوان مثال، این گروه از همکاریها با ایران تنها به نوسازی فرودگاهها محدود نمی شود، بلکه خدمات پشتیبانی فرودگاهها را هم در برمی ‎گیرد، از جمله این که چگونه می توان به بیشترین میزان از تکنیک های جدید در خدمات ناوبری هوایی بهره گرفت تا از آسمان کشور به بهترین نحو استفاده کرد و هواپیماها را با بالاترین میزان ایمنی و بازده و مدرن ترین روش هدایت کرد.

به گفته وی مقصود از کمک ایرباس، مساعدت مشاورتی است و فعالیتی در زمینه ساخت، تعمیر یا به روزگردانی فرودگاههای ایران نخواهیم داشت،تنها به تهران مشاوره خواهیم داد که چه کارهایی باید انجام شود. 

برای نمونه، برای فعالیت هواپیمای ایرباس «ای 380» در فرودگاههای ایران و پیاده و سوارکردن مسافران به پل هوایی ویژه نیاز دارید. یا این که اگر قرار باشد که در طول روز تعداد پروازهای زیادی داشته باشید، باید شمار گیت های پروازی را افزایش دهید و ظرفیت فرودگاه با ترافیک هوایی جدید هماهنگی داشته باشد.
به نوشته این سایت خبری ، برخی از کارشناسان، به خصوص در ایران، می گویند که اکثر فرودگاه های ایران زیرساخت مورد نیاز برای استفاده از هواپیماهای مسافربری بزرگ، مثل مدل «ای 380»، را ندارند.

روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی نوشته که هواپیمای مدل «ای 380» شرکت ایرباس، پیش از سفارش اخیر ایران، به مدت سه سال مشتری جدیدی نداشته است.

ایرباس در سال 2014 بیست فروند از هواپیمای «ای 380» را به شرکت ایرلندی«آمادیو»و سه فروند نیز در سال 2015 به شرکت هواپیمایی ژاپنی «نیپون» فروخته است .

جاستین دوبون گفت :ایران بیش از 80 میلیون جمعیت دارد و پیش از اجرایی شدن تحریم ها صنعت حمل و نقل هوایی بسیار بزرگی داشت. در شرایط حاضر افزون بر نیاز به جایگزینی و روزآمدکردن ناوگان کنونی ، باید این نکته را هم مد نظر داشته باشیم که در طی این سال ها رشد جمعیت هم وجود داشته، بنابراین کشور نه تنها نیازمند جایگزینی ناوگان فرسوده اش است، بلکه هواپیماهای نو هم احتیاج دارد. از این رو، بازار یک چنین کشوری، با جمعیت 80 میلیونی، بسیار قابل توجه است و آنچنان که صاحب نظران گفته اند چیزی حدود 400 تا 500 هواپیما مورد نیاز ایران است. 
منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان