تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۵
فایننشال تایمز مطرح کرد

بازگشت تانکرهای نفتی ایران به آب‌های اروپا

کشتی‌هایی که قرار است ماه آینده در روتردام پهلو بگیرند، نخستین کشتی‌های ایرانی از زمان لغو تحریم‌ها هستند.
رویداد۲۴- کشتی‌هایی که قرار است ماه آینده در روتردام پهلو بگیرند، نخستین کشتی‌های ایرانی از زمان لغو تحریم‌ها هستند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از فایننشال تایمز، نفت‌کش‌های نفت دولتی ایران برای نخستین بار پس از لغو تحریم‌ها طی سال گذشته به سمت اروپا به حرکت درآمده‌اند، تا یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌های نفتی جهان به سمت تحویل محموله خود پیش رود.

شرکت ملی نفت‌کش ایران در حال حاضر دو ابر تانکر به نام‌های «Snow» و «Huge» را پس از بارگیری در جزیره خارک طی ماه جاری، راهی بندر تجاری روتردام کرده است.

در شرایطی که پالایشگاه‌های اروپایی از زمان تعدیل تحریم‌های مربوط به برنامه‌های هسته‌ای ایران طی سال گذشته، محموله‌های کوچک را از این وارد می‌کرده، این‌ها نخستین کشتی‌هایی هستند که از سوی شرکت ملی نفت‌کش ایران و نه کشتی ران های مستقل راهی اروپا می‌شوند. هر یک از این ابرتانکرها قادر به حمل بیش از دو میلیون بشکه نفت هستند.

سیروس کیانسری، مدیرعامل شرکت ملی نفت‌کش ایران هفته گذشته گفت که «قطعنامه» بیمه و مسائل مربوط به گواهی بین‌المللی بود که باعث به تأخیر افتادن ارسال کشتی‌های نفتی ایرانی به بندرهای اروپایی می‌شد.

پیش از سال 2012 زمانی که تحریم‌های هماهنگ غربی علیه صادرات نفتی ایران اجرایی شود، شرکت ملی نفت‌کش ایران یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای نفت‌کشی جهان با حدود 65 کشتی بود.

بر اساس ردیابی ماهواره‌ای تانکرها، این دو نفت‌کش بزرگ در حال حاضر از آفریقا عبور می‌کنند و هفته گذشته نیز دماغه امید نیک را رد کردند. کشتی «Huge» در جنوب غرب لیبریا است و «Snow» نیز آنگولا را رد کرده است. انتظار می‌رود هر دوی آن‌ها اوایل ماه آینده میلادی به روتردام می‌رسد.

نصرالله سردشتی، مدیر بازرگانی شركت ملی نفت‌کش ایران بهار گذشته گفت که تانکرهای آن‌ها تا ماه ژوئن می‌توانند راهی اروپا شوند اما باید شش ماه دیگر برای راه‌اندازی مجدد محموله‌ها صبر کرد.
سردشتی طی هفته گذشته به آژانس پلاتز گفت: «ما حال با نیروی کامل برگشته‌ایم تا سهممان از بازار در حوزه حمل‌ونقل تانکرها به دست آوریم.»

حمل‌ونقل بخش کشتی‌رانی ایران به‌دقت مورد نظارت قرار گرفته و تهران طی سال 2016 پس از توافق هسته‌ای، بیش از یک‌میلیون بشکه در روز راهی بازارهای بین‌المللی کرد و همین امر بود که قیمت نفت را به 30 دلار در هر بشکه و پائین ترین قیمت طی 13 سال گذشته رساند.

رویکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران نیز در بازار نفت تحت نظارت و کنترل است، چراکه وی منتقد شدید توافق هسته‌ای است و مسئله تلاش برای افزایش تحریم‌ها را مطرح می‌کند.

تحلیل گران در سیتی معتقدند «موضع افراطی» ترامپ علیه ایران یکی از نکات مهم موردنظر آن‌ها در بازار نفت برای سال 2017 بوده که تأثیرش بر قیمت نفت «قابل‌توجه» خواهد بود.

بااین‌حال آن‌ها به این نکته نیز اشاره کردند که احتمالاً آمریکا به‌طور کامل قادر به متوقف کردن روند افزایشی صادرات ایران نخواهد بود چراکه همکاری متحدان غربی‌اش در این زمینه ضروری است. شرکت‌های آمریکایی هنوز به‌طور گسترده از توافق با ایران محروم هستند.

کارتل نفتی اوپک که ایران سومین تولیدکننده‌اش است، سال گذشته میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا روند نزولی دوساله قیمت‌ها را تغییر دهد. اما ایران به شکل گسترده از این کاهش تولید مستثنی شد. 

انتظار می‌رود رشد بازده نفتی ایران در سال 2017 کند شود چراکه سرمایه‌گذاری‌های بیشتری برای افزایش حجم تولیدات لازم است.

نظرات شما
پیشخوان