تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
غلامرضا ظریفیان در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

چرا در ایران هیچ مسوولی پاسخگوی حوادثی همچون «پلاسکو» نیست؟

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، پاسخگو نبودن مسئولان در برابر مردم و افکار عمومی در حوزه عملکردی‎شان را ناشی از ضعفشان دانست.
رویداد۲۴- عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، پاسخگو نبودن مسئولان در برابر مردم و افکار عمومی در حوزه عملکردی‎شان را ناشی از ضعفشان دانست.

در دنیای امروز هیچ خبری را نمی‎توان پنهان کرد، بنابراین لزوم پاسخگویی مسئولان به افکار عمومی بر کسی پوشیده و پنهان نیست. روز دوشنیه پیکر جانباختگان حادثه پلاسکو تشییع شد و مسئولان هم در بین مردم حاضر شده بودند، اما نکته اینجا است هنوز افکار عمومی نمی‎داند به صورت دقیق دلیل اصلی حادثه چه بوده و به کدام دلیل در ظرف چند ساعت ساختمان پلاسکو آتش‎نشانان را در خود بلعید.

در جوامعی که مسئولان آن به پاسخگویی در برابر مردم اهمیت نمی‎دهند و بر این تصور هستند که با مرور زمان حادثه یا حوادث روی داده شده به فراموشی سپرده می‎شود باید به آنان یادآور شد که با اطلاع‎رسانی در فضای مجازی دیگر هیچ اتفاقی فراموش نمی‎شود، علاوه بر این با چنین روشی مسئولان خود به شایعات در کشور دامن می‎زنند و باور مردم را دچار شک و تردید می‎کنند حتی مواقعی که ارائه اخبار درست و به موقع هم باشد، اما از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

غلامرضا ظریفیان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره پاسخگو نبودن مدیران گفت: مشکل در ساماندهی مدیریتی است. به عنوان نمونه اگر همین قضییه پلاسکو را در نظر بگیریم، بدون شک مسئولیت اصلی بر عهده شهرداری تهران بود، ولی از آنجا که ابعاد مختلفی دارد نهادهای گوناگونی باید پاسخگو باشند که از جمله  می‎توان به وزارت کشور، وزارت بهداشت، دستگاه های امنیتی و انتظامی، وزارت اقتصاد و حتی صدا و سیما اشاره کرد. تمامی این دستگاه‎ها به نوعی در این مسئله باید پاسخگو باشند.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین در ادامه یادآور شد: مشکل پاسخگو نبودن به مسئولیت‎های متعدد  برمی‎گردد که به نوعی در روند کار هم خلل وارد می‎سازد. بنابراین بهترین کار این است که تکلیف مسئولیت‎ها روشن و تعریف درستی برای آنها در نظرگرفته شود. البته به شکل صوری و ظاهری بر روی این موضوع کار شده، اما از آنجا که در این رابطه تمرین نداریم با یک آشفتگی روبرو هستیم که این آشفتگی به اطلاع‎رسانی ناصحیح منجر شده است.

وی  تصریح کرد: در چنین مواقعی معمولا مسئولان تلاش می‎کنند تا حضورشان در صحنه را به نمایش گذارند. البته این مسئله از این منظر که مورد پرسش خبرنگاران قرار می‎گیرند، مفید بود. درباره قضییه پلاسکو اطلاع‎رسانی با تمام ضعف‎هایی که داشت خیلی بسته نبود، اما به دلیل نوع مدیریت غلط باور مردم دچار آسیب‎های جدی شده حتی اگر اطلاعات صحیح هم ارائه شود به راحتی نمی‎پذیریم و با تردید به آن نگاه می‎کنیم.

ظریفیان ضمن اشاره به سیاسی‎کاری‎ها، تاکید کرد: نکته‎ای که در این رابطه باید مورد توجه قرار گیرد بحث تسویه حساب‎های سیاسی در چنین مواقعی است. در جریان پلاسکو شاهد بودیم که نهادها به طور مرتب یکدیگر را متهم می‎ساختند، بنابراین نهادی برای پاسخگویی باقی نمی‎ماند.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین یادآور شد: وقتی کشور با مشکلی روبرو می‎شود و عده‎ای بنا ندارند درباره آن به طور جدی با مردم صحبت کنند نشان از این دارد که در کارشان ضعف وجود دارد، اما به دلیل رقیب جدی آنها یعنی اطلاع‎رسانی از طریق فضای مجازی نمی‎توانند بی توجه باقی بمانند که اگر چنین شود یا سانسور صورت گیرد، شاهد نوعی بهم ریختگی خواهیم شد.

وی در این‎باره اضافه کرد: در دنیای امروز فضای مجازی نقش بسیار مهمی ایفا می‎کند. در همین قضییه پلاسکو شاهد بودیم که صدا و سیما تلاش می‎کرد تا از فضای مجازی عقب نماند، ولی همانطور که در بالا اشاره کردم به دلیل تداخل مسئولیت‎ها اطلاعات از منابع مختلف با یکدیگر در تعارض قرار می‎گرفتند و در بخش‎هایی احساس می‎شد بنا به مصلحت‎ها و دلایلی ابعاد مسائل جانی قضیه روشن نیست زیرا صدمه‎دیدگان و جان باختگان آتش‎نشانی مشخص بودند، اما در بخش غیر آن چنین نبود. با تمام اینها مردم اطلاعات را چه سیاست‎مداران بخواهند و چه نخواهند از طریق همین فضای مجازی دریافت می‎کنند.   

ظریفیان ضمن اشاره به موشکافی صفر تا صد موضوع مورد اشاره در کشور، تصریح کرد: آسیب‎های جدی در صورت عدم رفع این مشکلات به جامعه وارد خواهد شد. در صورتی که وضع به همین منوال پیش رود مردم در واقع دچار نوعی تشتت فکر و اندیشه می‎شوند و زمانی که با بحرانی دیگر روبرو شویم خسارت وارده توسط آن بیش از این خواهد بود. باید در چنین مواقعی انسجام اجتماعی شکل گیرد و روی دادن حوادثی از این دست به یک فرصت برای پیشگیری‎ها بعدی تبدیل شود.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان