تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
مشاور رئیس سازمان محیط زیست در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

شكار غيرقانوني، عامل شيوع آنفلوانزا فوق‎حاد پرندگان/ تاكنون تلفات انسانی نداشته‎ايم

مشاور رئیس سازمان محیط زیست معتقد است، شکار پرندگان مهاجر و خریدوفروش این شکارها باعث انتقال آنفلوانزا فوق حاد پرندگان به انسان‌ها می‌شود او همچنين بارديگر تاكيد كرد شکار پرندگان مهاجر غیرقانونی است.
رویداد۲۴مشاور رئیس سازمان محیط زیست معتقد است، شکار پرندگان مهاجر و خریدوفروش این شکارها باعث انتقال آنفلوانزا فوق حاد پرندگان به انسان‌ها می‌شود او همچنين بارديگر تاكيد كرد شکار پرندگان مهاجر غیرقانونی است.

بااینکه چند هفته از شیوع آنفولانزا فوق حاد پرندگان در چندین استان کشور می‌گذرد، اخباری که در این مدت در خصوص شیوع این ویروس منتشرشده است بسیار کم و در حد اطلاع‌رسانی محلی بوده است. اگرچه مردم شهرستان نجف‌آباد چند هفته است از شیوع آنفلوانزا پرندگان در شهرشان حرف می‌زنند و پزشکان محلی به مردم توصیه کرده‌اند گوشت بوقلمون نخرند. در روزهاي گذشته هم خبری رسمی منتشرشده که روستای همت‌آباد از توابع شهرستان نجف‌آباد را کانون شیوع یک بیماری مربوط به طیور دانسته و آنجا را به مدت 21 روز برای تردد دام و طیور قرنطینه اعلام کرده است.

یکی از همشهریان نجف‌آبادی می‌گوید: ده روزی است که خبر شایع شدن این بیماری بین مردم پخش‌شده است و چون هرسال در این فصل، این ویروس شایع می‌شود مردم ایمنی را رعایت کردند، چند هفته است کسی زیاد بوقلمون و مرغ نمی‌خرد و هیچ‌کس تاکنون در این منطقه به این ویروس مبتلا نشده است. مردم روستای همت‌آباد هم تا 4 روز در قرنطینه بودند ولی در حال حاضر رفت‌وآمد خودشان آزاد است.

مدیر سازمان دامپزشکی اصفهان بابیان اینکه تاکنون هیچ‌کس به این بیماری مبتلا نشده است بیان کرده است: این آلودگی با ورود پرندگان مهاجر وارد کشور می‌شود و تاکنون بیش از 11 هزار بال بوقلمون و مرغ آلوده شناسایی و معدوم شده است.

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور نیز به ایلنا گفته است: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آسیب بسیار جدی به اقتصاد و تولید ما وارد کرده و ما باید از هر روشی برای مهار و کنترل آن استفاده کنیم.

اسماعيل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در خصوص شایع شدن آنفولانزای فوق حاد در کشور گفت: ویروس فوق حاد آنفلوانزا پرندگان، از طریق پرندگان مهاجر وارد می‌شود، اگرچه راهی برای کنترل آن وجود ندارد ولی انسان‌ها درگیر این ویروس می‌شوند.

او افزود: منشأ این ویروس از پرندگان شکاری به‌خصوص پرنده‌ای به نام سارگپه است که پرندگان مهاجر در هم‌جواری با آن‌ها این ویروس را گرفته و منتقل می‌کنند. علت اصلی انتقال این ویروس به انسان‌ها شکار این پرندگان توسط صیادان غیرقانونی است که باوجود هشدارها این پرندگان را شکار و به مردم می‌فروشند.

کهرم در این خصوص توضیح داد: صیادها به‌خصوص صیادهای فریدون‌کنار، هنوز این پرندگان را شکار می‌کنند و می‌فروشند. این امر بسیار خطرناک است زیرا دست زدن و خوردن این پرندگان ویروس را به انسان منتقل می‌کند. پارسال در مرز ایران و ترکیه دو کودک به این پرندگان که شکار شده بودند دست زدند و جان خود را از دست دادند. برای این صیادان جریمه‌های قانونی در نظر گرفته‌شده است. در حالت عادی تفنگ و وسایل شکار ضبط می‌شود و تا 3 سال زندان جریمه شکار غیرقانونی است و اگر جان هم‌وطنان به خطر بیافتد، وزارت بهداشت از این صیادها شکایت می‌کند و جریمه‌های نقدی سنگین و چندین سال زندان برای این صیادان بریده می‌شود.

مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست در خصوص اقداماتی که در این زمینه انجام‌شده است گفت: اقداماتی در جهت پیشگیری انجام‌شده است، کسانی که با این پرندگان سروکار دارند در هنگام کار لباس‌های ضدعفونی می‌پوشند و حتی با اکسیژن تنفس می‌کنند. از طریق فرمانداری‌ها به مناطقی که در معرض خطر بوده‌اند اطلاع‌رسانی شده و اقداماتی برای نابودی این ویروس انجام‌شده است.

کهرم ادامه داد: باوجوداینکه این ویروس اولین سال نیست که در ایران شایع می‌شود تاکنون هیچ تلفات انسانی در این زمینه نداشته‌ایم. امسال هم سازمان دام‌پزشکی بسیاری از پرندگانی که گرفتار این ویروس شده‌اند را شناسایی و معدوم کرده است ولی بازهم باید به مردم هشدار داد که پرندگان مهاجر را شکار و خریدوفروش نکنند. همین پرندگان مهاجر در هم‌جواری با پرندگان بومی استان اصفهان این ویروس را انتقال داده‌اند. وضعیت این منطقه پس از شناسایی خطرناک اعلام شد و منجر به قرنطینه و کنترل رفت‌وآمدهای این منطقه شد و مردم هم توصیه شد تا وقتی خبر سلامت طیور را نشنیده‌اند مرغ و بوقلمون نخرند.
نظرات شما
پیشخوان