تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵

کولبری جراحتی انسانی برپیکره تجارت مرزی است

جواد رحیم پور*
رویداد۲۴- کولبری جراحتی انسانی برپیکره تجارت مرزی است. آنچه به تناوب وبه اشکال گوناگون درمورد کولبران کردستان و آذربایجان غربی یا بدوک های سیستان وبلو چستان در گذشته و پیله وران ساحلی روی می دهد ، نشانه ای از زخم کهنه ای است که علاح آن نه کمین تیردار است ونه چشم برهم نهادن ونشستن به لحظه سقوط ومرگ کولبر.

شرایط اقتصادی ایران ونابسامانی سیاست های گمرکی در ادوار مختلف به همراه نبود بنیان های اقتصادی اشتغال آفرین در نواحی مرزی؛ پدیده قاچاق کالا را شکل داده است. از طرفی سیاست های ساماندهی تجارت مرزی که از طریق بازارچه های مرزی پیگیری می شود پاسخگو نیست.
بازارچه های مرزی نیز تقریبا از سیاست های گمرکی کشور پیروی می کنند و با اعمال محدودیت سقف مبادلات تجاری ومحدودیت های کالایی قابل صادرات ویا واردات در عمل راه را بر تجارت مرزی می بندند. علاوه بر این تعداد این بازارچه ها نیز محدود است وبرای تجارت های کوچک دارای صرفه اقتصادی نیست تا این بار در مسیر یک استان بچرخد تا مهر قانون بر رروی آن ثبت شود.

به علاوه کولبری در خدمت تاجر پیشگان فاقد کارت بازرگانی در سراسر کشور نیز هست. برخی بنکدران کوچک در واقع از این طریق فعالیت تجاری خود را پیش می برند. بهر روی هر رویداد منفی در تجارت مرزی فقط در مرز و به کولبران محدود نمی شود. انعکاس این سیاست هارا می توان در بازار کلان شهر ها نیز دید.

 بطور کلی کولبران درعرصه تجارت رسمی پذیرفته نشد ه اند و متاسفانه گاه به چشم دشمن تولید ویا حتی تجارت رسمی به آنها نگاه شده است. درمجموع برخورد با کولبران بدون برنامه جایگزین در تجارت مرزی  صورت می گیرد وبه تعبیری متاثر از وصعیت تجارت رسمی در کل کشور است.

شهر مرزی جز به تجارت زنده نیست  وبستن راه تجارت ویا محدود سازی آن ، انتخاب فقر برای مردمان مرزی است. دادن وعده های دور ویا وادار کردن آنها به مشاغلی که در آن مهارت ندارند ، مشکل کولبران را حل نمی کند.

اقدام لازم وفوری پذیرفتن کولبران در چرخه تجارت مرزی است. همچنین  مسیرهای مرزی عرفی شکل گرفته باید مورد مطالعه وبررسی قرار گیرند ومتناسب با آن ، راه تجارت مرزی  به صورت حرفه ای گشوده شود.

تجارت مرزی با امریت نهفته در سیاست های تجاری و حکومتی قابل حل نیست .با خارج کردن کولبرها از چرخه تجارت، چرخش زندگی استانی به شماره می افتد وپیشگیری از زیان محدود به نتایج فاجعه بارتر انسانی و اخلاقی وفرو پاشی کامل نظام اجتماعی در این مناطق منجر می شود.

بنا براین بازنگری سهم مناطق مرزی در تجارت اکنون در اولویت است. نکته مهم پایداری این سیاست ها است. در صوررتیکه برخورد مقطعی با تجارت مرزی صورت گیرد، راه تجارت مرزی غیر رسمی همواره باز است و کمین تیردار نیز جلودار آن نیست.

*کارشناس مسائل شهری

برچسب ها: رویداد24 ، کولبری ، جراحت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان