تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
طیبه سیاوشی در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

منع خشونت علیه زنان قانونی خواهد شد

نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس معتقد است که پیشنویس لایحه منع خشونت علیه زنان از سوی مجلس با حمایت جدی روبرو خواهد شد؛ چرا که کمیته زنان مجلس به دنبال طرح‎های حمایتی برای زنان بخصوص در بحث اسیدپاشی، کاهش خشونت‎های خانگی و ازدواج کودکان است.
رویداد۲۴نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس معتقد است که پیشنویس لایحه منع خشونت علیه زنان از سوی مجلس با حمایت جدی روبرو خواهد شد؛ چرا که کمیته زنان مجلس به دنبال طرح‎های حمایتی برای زنان بخصوص در بحث اسیدپاشی، کاهش خشونت‎های خانگی و ازدواج کودکان است.

چند ماهی است از همسرش طلاق گرفته، معلمی بازنشسته که حالا خیالش راحت شده است می‎تواند زندگی مستقلی برای خود دست و پا کند. می‎گوید: تازه چند ماهه کارت حقوقم دست خودمه، چند ماهه که دیگه کتک نمی‎خورم و سر هر چیز کوچیکی لازم نیست به شوهرم توضیح بدم. این سی سال برای آبرو داری حرفی نمی‎زدم. می‎ترسیدم اگه جدا بشم برای دخترم مشکلی به وجود بیاد و توی آینده‎اش تاثیر بذاره، یا نتونم تنهایی از پس اداره کردن زندگیم بربیام، آخه سی ساله دارم با همسرم زندگی می‎کنم. حالا که می بینم خیلی از زنای دور و برم دارن مستقل زندگی می کنن با خودم گفتم چرا من نتونم.

براساس آخرین آمار اعلام شده حدود 70 درصد از زنان ایرانی مورد خشونت خانگی قرار می‎گیرند و از میان کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می‎گیرند 60 درصد آنان دختر هستند که 40 درصد از این تعداد توسط پدران خود آزار می‎بینند. همین آمار چشم‎گیر به روشنی جای خالی قانونی برای حمایت از حقوق زنان را گوشزد می‎کند.

نشست هفته گذشته کانون وکلا و بررسی لایحه‎ای جدید در منع خشونت علیه زنان امیدهای تازه‎ای را در دل فعالان حقوق زنان زنده کرد. این لایحه 4 فصلی در 51 ماده و 21 تبصره تنظیم شده و انواع خشونت جسمی، روانی و اجتماعی، به خطر افتادن حیات، سرعت در رسیدگی به پرونده‎های خشونت، تصمیم برای حضانت کودکان و فراهم کردن حمایت‎های مالی برای بزه‎دیدگان را مورد بررسی قرار داده است.

یک فعال حقوق زنان معتقد است، بسیاری از زنانی که توسط همسر، برادر و یا پدر  خود مورد خشونت قرار می‎گیرند به دلیل ترس از عدم حمایت قانون و همچنین حمایت نشدن از سوی خانواده‎هایشان سکوت می‎کنند. این سکوت دسترسی به آمار زنان خشونت دیده را کم کرده است. وجود قانونی روشن در جهت حمایت از این زنان  اقدام مهمی برای بهبود وضعیت زنان است.

شیما قوشه، یکی از وکلایی که در تدوین این قانون نقش داشته می‎گوید: با توجه به اینکه بخشی از خشونت در خانه رخ می‌دهد، تکلیف زنان و فرزندان در زندگی مشخص نیست. در نتیجه، سعی کردیم سرعت رسیدگی به پرونده‌ها را افزایش دهیم و از مقامات قضایی زن در پرونده استفاده شود.

طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴درباره این لایحه گفت: مجلس مطمئنا از قانون‎هایی که به کاهش خشونت علیه زنان بیانجامد حمایت و برای وضع آن هر کمکی بتواند می‎کند. از این قانون هم حمایت خواهد شد.

او افزود: کمیته زنان مجلس به دنبال طرح‎های حمایتی برای زنان بخصوص در بحث اسیدپاشی و خشونت‎های خانگی بوده است. ولی ما کار خود را متوقف کردیم و منتظر لایحه پیشنهادی دولت بودیم زیرا معتقدیم دولت در این خصوص تیم قوی‎تری دارد. پیگیری مواردی مانند ازدواج کودکان به شدت مورد حمایت کمیته زنان مجلس خواهد بود.

سیاوشی بیان کرد: این پیش‎نویس در جلسه کانون وکلا مطرح و از ما هم دعوت شد و در این جلسه مسائل مربوط به کاهش تبعیض‎ها و خشونت‎های ناشی از خلاء قانونی مطرح شد.

نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس،در پاسخ به این سوال که چه میزان از خشونت‎ها علیه زنان به خاطر خلاء قانون حمایت‌کننده از این قشر بوده است گفت: بخش زیادی از خشونت‎ها علیه زنان ناشی از خلاء قانونی است اما تمام آن نه. در مواردی هم قانون حمایت‎کننده وجود دارد اما زنان به دلیل عدم آشنایی با این قانون و یا ترس از حمایت نشدن توسط قانون در برابر خشونت سکوت کرده‎اند.

او افرود: مشکل اصلی در این زمینه عدم آموزش کافی و عدم بسترسازی فرهنگی از سوی مسئولان است. کانون وکلا وظیفه دارد خلاء‎های موجود را بشناسد و برای پر کردن آن قانون بنویسد و مسئولان و نهادهای مدنی مختلف هم وظیفه دارند بستر آموزش مناسب به زنان را فراهم کنند. مسئولان باید به تحکیم نهاد خانواده که مساله بسیار مهمی است و در خطر جدی است توجه ویژه داشته باشند.

این لایحه ماهیتی پیشگیرانه دارد و در صورت تصویب یک گام بزرگ برای حمایت و بهبود وضعیت جامعه زنان است چرا که هنوز درصد بالایی از زنان یا به دلیل عدم آگاهی کافی و یا به دلیل وضع پدرسالارانه جامعه و شرایط اجتماعی خود مورد ظلم واقع می‎شوند و پر شدن این خلاء قانونی باعث می‎شود زنان برای احراز حقوق خود بتوانند به قانون به عنوان یک پشتوانه تکیه دهند.
نظرات شما
پیشخوان