فرشید یزدانی، کارشناس مسائل اجتماعی در گفتوگو با رویداد۲۴ تشریح کرد
چرا تب مدرکگرایی هنوز بالا است؟
یک کارشناس مسائل اجتماعی معتقد است، اگر مدارک تحصیلی با توانایی و سواد همراه بود و در دانشگاه ها مهارت آموزی صورت می گرفت، بیکاری اینقدر گستره نبود. تغییر سیاست وزارت علوم از مدرک گرایی به سمت ترویج مهارت آموزی تغییر بسیار مثبتی است. مهارت آموزی از مهم ترین عوامل توسعه است.
رویداد۲۴- یک کارشناس مسائل اجتماعی معتقد است، اگر مدارک تحصیلی با توانایی و سواد همراه بود و در دانشگاهها مهارتآموزی صورت میگرفت، بیکاری تا این اندازه گستره نبود. تغییر سیاست وزارت علوم از مدرکگرایی به سمت ترویج مهارتآموزی تغییر بسیار مثبتی است. مهارتآموزی از مهمترین عوامل توسعه است.
«به یک نفر با مدرک لیسانس به بالا برای نگهبانی نیازمندیم» «به یک منشی با مدرک لیسانس برای پاسخگویی تلفن نیازمندیم» با کمی گشتن در نیازمندیها به کرات با چنین آگهیهایی روبرو خواهید شد کارهایی که بیشتر از مدرک نیاز به مهارت و تخصص دارند ولی یکی از شروط اصلی استخدام در آنها داشتن مدرک تحصیلی است.
سیاستهای آموزش عالی کشور تا همین چند وقت پیش مدرکگرایی و افزایش ظرفیت دانشگاهها را تبلیغ میکرد. هر سال به تعداد صندلیهای دانشگاهها افزوده میشد و افراد زیادی به امید پیدا کردن کاری دائمی که بتوان روی آینده آن حساب کرد، ادامه تحصیل میدادند.
مدت زیادی طول نکشید تا بازار اشتغال از مدرک لیسانس اشباع شود، بنگاههای مختلف اشتغالزایی مردم را تشویق به اخد مدرک بالاتر کردند. افراد زیادی برای افزایش حقوق و یا برای پیدا کردن شغل مناسب تحصیل خود را ادامه دادند. تعدادی که خیل عظیمی از آنها هنوز بیکارند و یا یک کار تخصصی دور از رشته تحصیلی خود را با کیفیتی پایین انجام میدهند.
حالا که تب مدرکگرایی بین مردم شایع شده، معاون وزیر علوم در نشستی اعلام کرد: زمان آن رسیده که مردم بدانند دیگر مدرک به درد نمیخورد و باید به دنبال افزایش مهارتها در رشتههای گوناگون بود.
او همچنین گفت: امروز 50 هزار دانشآموخته بیکار در مقطع دکتری داریم که سالانه 30 هزار نفر نیز به این آمار اضافه میشود،درحالیکه وزارت علوم بهعنوان دستگاهی که بیشترین جذب را در این زمینه دارد، تنها میتواند 2 هزار هیات علمی را در سال به کار گیرد.
فرشید یزدانی، کارشناس مسائل اجتماعی در گفتوگو با رویداد۲۴ در خصوص بالا بودن تب مدرکگرایی گفت: یکی از دلایل ملموس مدرکگرایی سیستمهای دولتی هستند که در آن ها مدرک باعث پیشرفت کاری و افزایش حقوق میشود. سیستمهای دولتی بخش ارزیابی توانمندی ندارند و فقط به مدرک توجه میکنند.
او افزود: بحث دیگر اعتیاد مردم به گرفتن مدرک نمایشی است؛اگر این مدارک با سواد و توانایی حرفهای همراه بود اشکال نداشت ولی همراه نیست. جعل مدرک، جعل پایان نامه، فساد در دانشگاهها و بورسیههای سفارشی همه تایید کننده این موضوع است.
یزدانی اظهار داشت: وجود چنین چرخه فاسدی، کارکرد اصلی دانشگاهها را از بین برده است. دانشگاه برای اینکه هزینه خود را در بیاورد به جای کنترل کیفیت به ایجاد عرضه میپردازد و دانشجویان بیشتری پذیرش میکند. دانشگاه دیگر نمیتواند مدعی باشد که جای معتبری برای برای کسب علم است.
این کارشناس در خصوص تغییر سیاست دولت از ترویج مدرکگرایی به مهارتآموزی گفت: این یک سیاست منطقی و درست است. مسئولان وقتی دیدند مسیری که قبلا طی شده اشتباه و ناموفق بوده و به این نتیجه ختم شده است؛ ترویج مهارت آموزی را به عنوان راهکار جایگزین انتخاب کردند. مهارت آموزی از مهم ترین عوامل توسعه است.
او افزود: اگر مدارک تحصیلی با توانایی و سواد همراه بود و در دانشگاهها همراه با دروس تئوری مهارتآموزی صورت میگرفت، بیکاری اینقدر گستره نبود. تغییر سیاست دولت از مدرکگرایی به سمت مهارتآموزی تغییر بسیار مثبتی است و شاید این سیاست بتواند به عنوان حلقه واسط خلاء موجود بین آموزش تئوری در دانشگاهها و عدم وجود مهارت و تجربه برای ورود به بازار کار را پر کند.