تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
دادیار دیوان عالی کشور در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

سلاح سرد عامل افزایش قتل نیست/ تبلیغ خشونت در جامعه زیاد است

دادیار دیوان عالی کشور معتقد است، این نگاه که سلاح سرد باعث افزایش قتل است و تصویب قانون ممنوعیت حمل آن نگاهی جرم انگارانه به ابزار است. از زمان ممنوعیت سلاح گرم هم میزان قتل ها کاهش پیدا نکرده بلکه ابزار و نوع آن تغییر کرده است. برای جلوگیری از رفتار خشونت بار، باید رفتارها و عواملی که باعث افزایش خشونت و جرم در جامعه می شود را کنترل کنیم.
رویداد۲۴دادیار دیوان عالی کشور معتقد است، این نگاه که سلاح سرد باعث افزایش قتل است و تصویب قانون ممنوعیت حمل آن، نگاهی جرم‎انگارانه به ابزار است چرا که از زمان ممنوعیت سلاح گرم هم میزان قتل‎ها کاهش پیدا نکرده بلکه ابزار و نوع آن تغییر کرده است. به گفته او برای جلوگیری از رفتار خشونت بار، باید رفتارها و عواملی که باعث افزایش خشونت و جرم در جامعه می‎شود را کنترل کنیم.

استفاده از سلاح سرد ریشه در فرهنگ ما دارد، تا مدت‎ها دشنه‎داران و لوتی‎ها در درگیری‎ها و دعواهای خود از سلاح سرد استفاده می‎کردند. امروز این عادت برای جامعه مشکل‎ساز شده و هر سال شاهد افزایش قتل‎ها و اعمال خشونت با استفاده از سلاح سرد به عنوان یکی از سلاح‎های مرگبار هستیم.  

اداره کل پزشکی قانونی تهران از از افزایش قتل با استفاده از سلاح سرد نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: طی 9 ماه اخیر، 100 نفر در تهران به وسیله سلاح سرد به قتل رسیده‎اند. این قتل‎ها نسبت به سال گذشته 3.1 درصد افزایش یافته است. 

آمارهای اعلام شده توسط پلیس آگاهی نشان می‎دهد، حدود 40 درصد قتل‎های سال 94 با سلاح سرد انجام شده است. همچنین در 70 درصد از  نزاع‎های لحظه‎ای  که به ارتکاب قتل منجر شده، سلاح سرد نقش داشته است. 

اکثر مجرمانی که به ارتکاب قتل با سلاح سرد محکوم می‎شوند جوان هستند، همچنین اخیرا شاهد استفاده مجرمان زن نیز از سلاح سرد بوده‎ایم.   

اما نکته‎ای که باید به آن توجه داشت این است که نقش  سلاح سرد در افزایش جرم معلول شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه است و به تنهایی نمی‎تواند عامل افزایش جرم باشد.
 

یک جامعه شناس نیز در این خصوص گفت: آنچه باید در خشونت در نظر داشته باشیم این است که خشونت نه ذاتی، نه ارثی و نه نژادی است، بلکه خشونت یک پدیده اجتماعی تام است یعنی عوامل مختلفی در ایجاد خشونت افراد نقش دارد.

امان قرایی مقدم، جامعه‎شناس با بیان مطلب فوق گفت: وقتی تمامی عوامل خشونت‌زا در جامعه وجود داشته باشد، بدیهی است که جوانان برای ابراز خشونت خود به سلاح سرد پناه می‌برند اما باید توجه داشت که سلاح سرد معلول ریشه‌های خشونت است.

افزایش قتل با سلاح سرد مسئولان را  وا داشت تا در شهریور ماه امسال لایحه ای برای ممنوعیت حمل سلاح سرد تصویب کنند. بر اساس این مصوبه حمل سلاح‎های سردی همچون قمه، شمشیر، ساطور، چاقوی ضامن دار و سایر سلاح‎های سرد جرم محسوب می‎شود و به حداقل مجازات در این ماده محکوم می‎گردد. 

یک قاضی، مشکلات اقلیمی، مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، ترافیک، مسائل سیاسی_ امنیتی و... را از دلایل افزایش خشونت در جامعه و استفاده از سلاح سرد دانست.

محمدعلی اسفنانی، دادیار دیوان عالی کشور در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در خصوص تاثیر قانون ممنوعیت حمل سلاح سرد بر میزان جرم گفت: بسیار مهم است که مشخص کنیم، سلاح سرد در افزایش قتل‎ها چه تاثیری داشته است. این نگاه که سلاح سرد باعث افزایش قتل است منطقی نیست و نگاهی جرم‎انگارانه به ابزار است. کسی که می‎خواهد جرمی مرتکب شود، اگر سلاح سرد نشد از یک ابزار دیگر استفاده می‎کند. 

او افزود: برای جلوگیری از رفتار خشونت بار، باید رفتارها و عواملی که باعث افزایش خشونت و جرم در جامعه می‎شود را کنترل کنیم. از زمان ممنوعیت سلاح گرم هم میزان قتل‎ها کاهش پیدا نکرده، بلکه ابزار و نوع آن تغییر کرده است. 

اسفنانی در  توضیح اینکه سهولت حمل و استفاده از سلاح سرد در ارتکاب جرم تاثیر دارد گفت: ما در حد متعارف قائل به این هستیم که حمل سلاحی که صرفا برای نزاع استفاده می‎شود مانند چاقو ضامن‎دار، قمه، دشنه و... دلیلی ندارد اما ممنوعیت حمل کل سلاح‎های سرد منطقی نیست. کنترل رفتارها در جامعه از هر چیزی مهم‎تر است. 

دادیار دیوان عالی کشور، توضیح داد: تبلیغ رفتار خشن در جامعه بسیار زیاد است. برنامه‎های صدا‎وسیما به سمت ترویج خشونت در جامعه رفته است. دسترسی همه اقشار جامعه به موبایل و شبکه‎های مجازی و کانال‎های مختلف بدون وجود هیچ ضابطه‎ای نیز در این امر موثر است و بی‎قیدی را گسترش می‎دهد همه اینها باید سامان‎دهی شوند. 

او ادامه داد: باید در این خصوص فرهنگ‎سازی شود. ما مردمی هستیم که به مهربانی معروفیم. باید به ریشه‎های فرهنگ ملی و دینی خود توجه کنیم. نگاه عمیق به ریشه‎های جامعه در کاهش خشونت کمک زیادی خواهد کرد. 
برچسب ها: رویداد24 ، سلاح سرد ، قتل ، جرم
نظرات شما
پیشخوان