تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
حشمت‎الله فلاحت‎پیشه در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

قانونی شدن قاچاق کمکی به «کول‎بران» نمی‎کند

نماینده مردم اسلام آباد در مجلس معتقد است، اگر چه قاچاق کالا در مناطق مرزی به اسم کولبران تمام می شود اما آنها کمترین سود را از این ماجرا می برند. از 1میلیارد تومان درآمد ناشی از قاچاق کالا فقط 9 میلیون تومان آن در جیب کولبران می رود.
رویداد۲۴نماینده مردم اسلام‎آباد در مجلس معتقد است،اگر چه قاچاق کالا در مناطق مرزی به اسم کول‎بران تمام می‎شود اما آنها کمترین سود را از این ماجرا می‎برند به گفته او از یک میلیارد تومان درآمد ناشی از قاچاق کالا فقط 9 میلیون تومان آن در جیب کولبران می‎رود.

جانشین فرمانده ناجا خبر از ساماندهی کولبران توسط استانداری داد و گفت: نیروی انتظامی قرارگاه کالا و ارز را راه‎اندازی کرده است تا به صورت هدفمند با قاچاق کالا مبارزه شود و این قرارگاه تا سال 96 ادامه خواهد داشت. 

در مورد کولبران ابعاد و زوایای مختلفی وجود دارد که از هر کدام از این زاویه‎ها به ماجرا نگاه کنیم نکته مثبتی نخواهیم دید. باید به حال افزایش قاچاق کالا و نابودی اقتصاد کشور دل سوزاند یا به حال مردم محروم مناطق مرزی که با کولبری عمر می‎گذرانند. 

گفته می‎شود صادر کردن کارت برای کول‎بران و قانونی کردن این شغل با هدف کمک به روستاییان مرزنشین انجام شده است اما چیزی که در عمل می‎بینیم رواج ورود کالا از بیرون مرزها است. 

صاحب کالا حدود20 هزار تومان برای هر کالا  به هنگ مرزبانی می‎دهد و سهم کولبر هم بستگی به حجم بار از 20 تا 100 هزار تومان است. این ترویج علاوه بر اینکه اقتصاد داخلی را فلج می کند، سود عمده اش در جیب صاحبان کالا می رود و هیچ تاثیری در بهبود زندگی کولبران ندارد. 

سوال اینجاست سهمی که هنگ مرزبانی از ورود کالای  قاچاق قانونی شده می‎گیرید چه کمکی به بهبود وضعیت مردم مرزنشین و یا حتی آبادی روستاهایشان کرده است و چرا برای بهبود وضعیت کولبران به جای قانونی کردن قاچاق کالا کار ایجاد نمی شود و امکانات مناطق مرزی افزایش نمی یابد؟

لایحه‎ها و بخشنامه‎های مربوط به شغل کول‎بری پر از نکات مبهم است. به عنوان مثال یکی از بخش‎های این قانون ممنوعیت خروج بارها از شعاع 20 کیلومتری مرزهاست که اعمال چنین قانونی به هیچ عنوان عملی نیست. 

یک مسئول سابق در استان‎های مرزی درباره این قانون اعلام کرده است: از طرفی مدیر مرز به خاطر نبود امکانات در روستاها مجبور است با کولبرها همکاری داشته باشد؛ از طرفی چون این کار جرم محسوب می‎شود اگر مشکلی پیش بیاید مدیر مرز یا مسئولان مربوطه در مظان اتهام قرار می گیرند و با تعزیزات و دادگستری مواجه می‎شوند.

پس چرا با وجود چنین قانونی در حادثه جان باختن کولبرها بر اثر ریزش بهمن هیچ مسئول مرزی پاسخگو نبوده است؟

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده اسلام آباد در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره تاثیر قانونی کردن کول‎بری گفت: این کار برای تسکین دادن کولبران انجام شده است. اگر چه قاچاق کالا در مناطق مرزی به اسم کول‎بران تمام می‎شود اما آنها کمترین سود را از این ماجرا می‎برند. کول‎بران اولین قربانیان قاچاق هستند.

او افزود: طبق آخرین آمار ما، از یک میلیارد تومان درآمد ناشی از قاچاق کالا فقط 9 میلیون تومان آن در جیب کول‎بران می‎رود. حتی کسانی هستند که شناسنامه‎های مرزنشینان را می‎گیرند، 20 هزار تومان به آنها می‎دهند و با آن چندین میلیارد تومان قاچاق می‎کنند. 

نماینده اسلام آباد در مورد پولی که مرزبانان برای ورود هر کالا دریافت می‎کنند گفت: هرگونه پولی که برای ورود کالا از معابر رسمی و غیر رسمی مرزی گرفته می شود؛ خلاف قانون است. تا زمانی که یک پدیده به فاجعه تبدیل نشود، هیچکس قانون را رعایت نمی‎کند، خیلی از مسئولان مرزی نیز قانون را زیر پا می‎گذارند و از آن سواستفاده می‎کنند. 

او همچنین اظهار داشت: گروه دیگری که از پدیده قاچاق کالا و حالا قانونی شدن آن بسیار ضرر می‎کنند تولیدکنندگان داخلی هستند که با ورود کالای قاچاق به درون مرزهای کشور و سواستفاده افراد مختلف از آیین نامه‎ها و بخشنامه‎ها در این خصوص از کار بیکار می‎شوند. 

فلاحت‎پیشه همچنین بیان کرد: قرار بود دولت در شهرهای مرزی مناطق آزاد، حوزه های تجاری و شهرک های صنعتی  ایجاد کند، مصوبه‎های خوبی تصویب شده بود که تاکنون اجرا نشده است و تا زمانی که اجرا نشود وضعیت کول‎بران درست نمی‎شود. باید اقدامات زیرساختی‎تری در این خصوص انجام داد. 
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان