تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
گزارش یو اس نیوز از سردرگمی مقامات آمریکا نسبت به سیاست جدید ترامپ:

«تحت نظر قرار دادن» ایران به چه معنا است؟

عبارت تازه کاخ سفید که مقامات امنیت ملی آمریکا را هم گیج کرده می‌تواند منجر به انحراف شدید در سیاست ترامپ در قبال ایران شود.
رویداد۲۴- عبارت تازه کاخ سفید که مقامات امنیت ملی آمریکا را هم گیج کرده می‌تواند منجر به انحراف شدید در سیاست ترامپ در قبال ایران شود.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از یو اس نیوز، کاخ سفید روز سه‌شنبه در توضیح سیاست «رسماً تحت نظر قرار دادن» تهران از سوی دولت ترامپ درگیری لفظی جدی با ایران داشت –عبارتی که نخستین بار هفته گذشته از سوی مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آمریکا مطرح شد و علیرغم سردرگمی گسترده نسبت به معنای آن در میان کسانی که روی سیاست ایران کار می‌کنند، مقامات دولت ترامپ بارها آن را به‌طور شخصی توضیح و تفسیر کرده‌اند.

ازنظر برخی، این اقدام در پی آزمایش موشکی ایران نشان می‌دهد آمریکا قصد دارد بجای ادامه دادن به تاکتیک مهار دولت اوباما با تضعیف منافع خارجی تهران، خود به ایران حمله کند. به نظر دیگران، این روشی است برای متفاوت بودن نسبت به استراتژی که تاکنون آمریکا داشته و ادامه میراث ایرانی دولت قبل محسوب می‌شده است.

هر یک از این معانی هم که باشد، توجه ایران را به خود جلب کرده است. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران روز گذشته از ترامپ تشکر کرد که «چهره واقعی» آمریکا را به جهان نشان داد و از مردم ایران خواست که روز جمعه با جدیت در راهپیمایی سالگرد انقلاب اسلامی 1979 شرکت کنند. شان اسپاسر، سخنگوی کاخ سفید ساعتی بعد در کنفرانس خبری نسبت به فرمایشات ایشان واکنش نشان داده و گفت ایران باید دریابد که «یک رئیس‌جمهور جدید آغاز به کار کرده» و در شرایطی که ایران به نقض آشکار توافقنامه‌های بین‌المللی که بلندپروازی‌های هسته‌ایش را محدود می‌کنند، ادامه می‌دهد، ترامپ سکوت نخواهد کرد.

اما ورای رگبار لفاظی ها، تفاوت‌ها در ادراک باعث شده بسیاری این سؤال را مطرح کنند که: ترامپ دقیقاً قصد انجام چه‌کاری را دارد؟

جیمز استاوریدیس، دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی که به‌عنوان فرمانده عالی متفقین ناتو برای اروپا خدمت کرده، این عبارت را این‌طور تعبیر می‌کنند که دولت می‌گوید در زمان و مکان انتخابی خود اقدام خواهد کرد.

استاوریدیس گفت: «در این صورت، این سیاست برخلاف یک خط قرمز است و می‌گوید، «ما شما را دقیقاً تحت نظر داریم، ما از آنچه می‌بینیم ناخشنود هستیم، ما قابل پیش‌بینی نخواهیم بود و در صورت لزوم اقدام خواهیم کرد.»

وی در ادامه افزود: «من این عبارت را این‌طور تفسیر می‌کنم اما گمانم بر این است که دولت باید توضیح واضح‌تری به ما ارائه دهد.»

ابهام این سیاست ترامپ در قبال ایران، چه به‌عمد باشد چه غیرعمدی باعث شده در صورت دستور به واکنش نظامی سخت‌تر نسبت به رویکرد تهاجمی تهران یک پوشش لفظی داشته باشد؛ یک «ما به شما هشدار داده بودیم» پیشگیرانه.

ترامپ و بسیاری از مشاوران کمپین انتخاباتی وی که حال در میان کارمندان امنیت ملی او پست گرفته‌اند، از پر سروصداترین منتقدان روشی بودند که دولت اوباما به مسئله‌ای که در نخستین هفته‌های سال 2016 رخ داد، رسیدگی کرد؛ اتفاقی که طی آن نیروهای ایران ملوانان نیروی دریایی آمریکا را بازداشت کردند. نیروهای آمریکایی 16 ساعت در بازداشت مقامات نظامی ایران بودند. بااین‌حال دولت اوباما باکم اهمیت جلوه دادن این مسئله، کانال‌های ارتباطی که از طریق توافق هسته‌ای ایجاد شده بود و منجر به کسب یک نتیجه صلح‌آمیز شد را تحسین کرد.

بااین‌حال ترامپ در ماه سپتامبر گفت که در صورت ریاست جمهوری هر کشتی ایرانی که دست به اقدام مشابه بزند را مورد شلیک قرار خواهد داد. بااین‌حال یک مقام دفاعی آشنا به عملیات دریایی آمریکا در خاورمیانه می‌گوید تا این هفته قوانین تعامل تغییری نکرده است.

بااین‌حال ترامپ سلاح اقتصادی خود علیه ایران را در قالب تحریم‌های جدید تجهیز کرده که البته به گفته کاخ سفید از سوی دولت اوباما آماده شده بود. به عقیده استاوریدیس این مسئله گام نخست زنجیره‌ای از اقدامات در مواجهه آمریکا با فعالیت‌های تهران در منطقه است که نگرانی واشنگتن را برانگیخته است.

اما مهم‌ترین نگرانی کاخ سفید پتانسیل ایران در نقض توافقی است که با دولت اوباما برای محدود کردن بلندپروازی‌های هسته‌ای این کشور امضا شد.

سردرگمی در مورد «تحت نظر قرار دادن ایران» با بیانیه غیرعادی فلین آغاز شد که در یک کنفرانس خبری معمولی کاخ سفید برای کمتر از دو دقیقه پشت تریبون آمد تا فهرستی از فعالیت‌های بدخیم ایران را برشمرد و انتقادات خود نسبت به التماس دولت اوباما به تهران را مطرح کند.

وی گفت: «ایران به‌جای آنکه برای این توافق از آمریکا متشکر باشد، حال احساس جسارت می‌کند. از امروز ما ایران را به‌طور رسمی تحت نظر قرار می‌دهیم.»

روز بعد زمانی که در مورد بیانات فلین از شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید سؤال شد وی با اشاره به اینکه فلین «کاملاً واضح» صحبت کرد، گفت که در روزهای آینده توضیحات بیشتری در مورد اقدامات دیگر ارائه خواهد شد.

کریستوفر سوئیفت، از مقامات سابق بخش تحریم‌های آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون معتقد است که اگر این دولت فکر می‌کند با دور تازه تحریم‌ها ایران را «تحت نظر» قرار می‌دهد، باید بداند که این اقدام تنها یک تغییر حاشیه‌ای و افزایشی در استراتژی اوباما علیه ایران است. 


نظرات شما
پیشخوان