تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
اعضای کمیسیون شوراهای مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

فعالیت سیاسی «سردار ذوالقدر» در جبهه مردمی نیروهای انقلاب، قانونی است؟

محمد جواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و سیاست داخلی تاکید کرد که سردار ذوالقدردر جبهه مردمی انقلاب اسلامی موسس است و از آنجا که نقش موسسین هدایت گروه است، منعی برای حضور ندارند.
رویداد۲۴-محمد جواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و سیاست داخلی تاکید کرد که سردار ذوالقدر «معاون راهبردی» قوه قضاییه در جبهه مردمی انقلاب اسلامی موسس است و از آنجا که نقش موسسین، هدایت گروه است، فعالیت سیاسی او در این جبهه منعی ندارند هر چند به لحاظ عرفی شایسته نیست.

بهمن ماه اولین نشست مجمع عمومی قشر رسانه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برگزار شد که سردار محمد باقر ذوالقدر به عنوان رئیس اجرایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب در آن حضور داشت و از مهمترین کارهای این جبهه را تشکیل دولت انقلابی دانست.

حضور سردار محمد باقر ذوالقدر در نشست مورد اشاره با نقدهایی روبرو شد، زیرا براساس قانون فعالیت‎های انتخاباتی و شرکت یا فعالیت در دسته‎بندی‎های سیاسی برای نظامیان اعم از ارتش، سپاه، بسیج و... جرم محسوب می‎شود. مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهورن نیز در این باره تاکید کرد کسانی که در کسوت نظامی هستند نمی‎توانند وارد دسته‌بندی‌های حزبی، جناحی و سیاسی شوند. اگر موردی باشد مردم و دستگاه های نظارتی، بازرسی و قضایی باید حساس باشند.

بلافاصله پس ازنقدها، روابط عمومی سپاه پاسداران اعلام کرد، سردار ذوالقدر ازسپاه بازنشسته شده و اکنون در آنجا مشغول به کار نیست، بنابراین نظامی محسوب نمی‎شود.

اما بحث دیگری هم در این میان مطرح شد و آن نقش و مسوولیت او در قوه قضاییه است و در این رابطه سوال پیش می‎آید که آیا با وجود این سمت او می‎تواند وارد حیطه تبلیغات انتخاباتی شود؟ 

جبهه مردمی  نیروهای انقلاب اسلامی هفته گذشته در این باره با ارسال نمابری به رسانه ها به توضیح در هر دو مورد پرداخت و اشاره کرد که آقای ذوالقدر از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازنشسته شده و این امر به مدت‎ها قبل از اعلام موجودیت جبهه باز می‎گردد. در بخش دیگرآن جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به ممنوعیت فعالیت سیاسی او به دلیل معاون در قوه قضائیه پرداخته و گفته است که در قانون منع فعالیت انتخاباتی مربوط به قضات و مقام‎های دارای‎شان قضایی قوه قضاییه است در حالی که آقای ذوالقدر «معاونت راهبردی» قوه قضاییه را بر عهده دارد. این معاونت فاقد هرگونه ماموریت قضایی است.

سردار ذوالقدر از موسسین جبهه مردمی انقلاب اسلامی است

محمد جواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و سیاست داخلی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ دراین‎باره گفت: سردار ذوالقدر در جبهه مردمی انقلاب اسلامی موسس است و از آنجا که نقش موسسین هدایت گروه است، منعی برای حضور ندارند. اما در جلسات تبلیغاتی شرکت نمی‎کنند، البته در صورت شرکت هم مشکلی قانونی به وجود نمی‎آید به لحاظ عرفی شایسته نیست.

وی درباره فعالیت سردار ذوالقدر در قوه قضائیه نیز ابراز کرد: قانون تاکید نداشته که معاون قوه قضائیه نمی‎تواند در تبلیغات  انتخاباتی نقش داشته باشد، ولی همانطور که در بالا اشاره کردم عرف چنین اجازه‎ای را به آقای ذوالقدر نمی‎دهد. البته جبهه مردمی انقلاب اسلامی خیلی گسترده است، نمی‎توان به آن مانند یک حزب سیاسی کوچک نگاه کرد. آقای ذوالقدر هم بخش مردمی آن را بر عهده دارد.

فعالیت انتخاباتی ازسوی دولت و یا ذوالقدر محل اشکال دارد   

احمد علیرضا بیگی، عضوکمیسیون شوراها و سیاست داخلی نیز در این رابطه در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: اگر بخواهیم دراین باره اشاره‎ای داشته باشیم باید به گذشته برگردیم. سال گذشته معاون اول رئیس جمهور در کاخ سعدآباد با اعضای حزب اعتدال و توسعه نشست برگزار کرده بود و همان موقع به این امر که یک حزب از امکانات دولتی استفاده می‎کند، اعتراض شد زیرا شان و جایگاه دولت باید مبرا از توجهات حزبی باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: آقای ذوالقدر مانند تمام کارکنان دولت می‎تواند در موضوعات مختلف سیاسی حضور داشته باشد با توجه به اینکه دیگر نظامی نیست و مسئولیتی در این زمینه ندارد. البته حریم‎های مسئولین باید رعایت شود که مبادا شائبه حزبی _ سیاسی به آنها وارد کنند.

این عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی درباره فعالیت سردار ذوالقدر در قوه قضائیه بیان کرد: در کل باید گفت کار هر دو یعنی ذوالقدر و معاون اول رئیس جمهور محل اشکال دارد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان