تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
اسماعیل کهرم و نمایندگان خورزستان در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کردند

بلایی که طرح‎های انتقال آب سر محیط زیست ایران آورد

نمایندگان مردم اهواز از غیرقانونی بودن طرح‎های انتقال آب در کشور خبر داده و خواستار برخوردی جدی‎تر از سوی سازمان محیط‎زیست در خصوص این اقدامات غیرقانونی شدند.
رویداد۲۴-نمایندگان مردم اهواز از غیرقانونی بودن طرح‎های انتقال آب در کشور خبر داده و     خواستار برخوردی جدی‎تر از سوی سازمان محیط‎زیست در خصوص این اقدامات غیرقانونی شدند.
 
آلودگی‎های خوزستان که این روزها دردسرهای بسیاری را برای زندگی و سلامت مردم خوزستان به وجود آورده است، مشکلی ریشه‎ای است که  از سال‎ها پیش زمینه‎های آن  از سوی نهادها و سازمان‎هایی همچون وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی ایجاد شده است. 

از نظر کارشناسان تغییرات اقلیمی، سدسازی و طرح‎های انتقال آب علل اصلی آلودگی هوای خوزستان و ایجاد ریزگردها شناخته شده است که از میان این علت‎ها طرح‎های انتقال آب از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است. 

سال‎هاست در شهرهای مختلف شاهد اجرای این طرح‎ها و در مقابل آن اعتراض کشاورزان و مردم بوده‎ایم. اجرای این طرح‎ها در بسیاری از شهرها مردم را با کمبود آب روبرو ساخته و کشاورزی را با مشکلات جدی مواجه کرده است. 

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد: طرح‎های انتقال آب بهشت‌‎آباد، کوهرنگ3، سبزکوه و... فاقد مجوزهای زیست‎محیطی هستند. براساس قانون، داشتن ارزیابی‎های زیست محیطی برای انجام پروژه‎های بزرگ الزامی است و بدون آن ردیف بودجه برای اجرای آنها در نظر گرفته نخواهد شد. 

ابتکار همچنین اظهار داشت: سازمان محیط‎زیست و دولت یازدهم تاکنون مجوزی برای برداشت و انتقال آب از سرشاخه‌های کارون صادر نکرده است و نقل‌قول‌ها و مطالبی که در‌خصوص اجرای این طرح‌ها بیان می‌شود، برای دور شدن از فضای کارشناسی است.

همچنین علی عسگر ظاهری نماینده مسجدسلیمان در این خصوص گفت: انتظار داریم در برداشت آب از سرشاخه‎های کارون تجدید نظر شود، زیرا این کار سبب خشک شدن تالاب‎ها و ایجاد بستر برای بروز پدیده گرد و غبار می‎شود. 

چرا سازمان حفاظت از محیط‎زیست از حق قانونی خود برای جلوگیری از طرح‎های انتقال آب استفاده نمی‎کند؟

اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان محیط زیست خصوص این طرح‎ها به رویداد۲۴ گفت: مردم میناب به انتقال آب از میناب به بندرعباس اعتراض دارند. بخشی از این آب در بندرعباس صرف ساختمان‎سازی شده و اگرچه باعث رشد بندرعباس شده اما، کشاورزی و باغ‎های میناب را از بین برده است. 

او افزود: این انتقال غیرعلمی آب باعث خشک شدن زمین‎ها و باغات و فرونشست زمین می‎شود یا ممکن است در اثر فروچاله یک خانه را 4، 5 متر فرو ببرد. باید دید تکنیک انتقال آب چقدر به سود مبداء است.

کهرم توضیح داد: در اثر همین انتقال‎ها آب، زاینده‎رود در اصفهان خشک شده، وضعیت خوزستان را هم می‎بینم و در حال حاضر هم قصد دارند طرح های انتقال آب را در فریدن شهر اصفهان اجرا کنند. این طرح‎ها باید با دقت و اصولی انجام شود که در ایران این اتفاق نمی‎افتد. 

جواد کاظم نسب، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌‎وگو با رویداد۲۴گفت: طرح‎های انتقال آب یکی از عواملی است که باعث آلودگی هوای خوزستان شده است. تالاب‎های شادگان و هورالعظیم به علت استخراج نفت بین ایران و عراق خشک می‎شود و در نتیجه این خشکی کوچکترین نسیمی ریزگردها را در هوا پخش می‎کند.

او ادامه داد: مسئولان به جای استفاده از امکانات جدید برای استخراج نفت، آب تالاب‎ها را خشک می‎کنند، در نتیجه آلودگی به وجود می‎آید. آلودگی‎های خوزستان به خاطر عدم توجه جهاد کشاورزی، سازمان منابع طبیعی و وزارت نفت ایجاد شده است. 

نماینده مردم اهواز در خصوص طرح‎های غیرمجاز انتقال آب گفت: انتقال آب از کوهرنگ بدون مجوز محیط‎زیست انجام شده است و با وجود مخالفت‎های سازمان محیط‎ زیست و نمایندگان مجلس خصوصا کمیسیون کشاورزی، وزارت نیرو این انتقال را انجام داده است. 

او در خصوص علت  این بی‎قانونی گفت: براساس فشارهای خارجی و عملکرد ضعیف وزارت نیرو طرح‎های انتقال آب انجام شده است و این طرح‎ها از سوی سازمان محیط‎زیست مجوز قانونی ندارد. سازمان محیط‎زیست به عنوان یک مجری که حق قانونی برای جلوگیری از این انتقال‎ها را دارد باید بتواند اقدامی کند و از مجوز‎های قانونی خود استفاده کند. 

کاظمی‎نسب اظهار داشت: قرار بود طرح‎های انتقال آب از بهشت‎آباد هم انجام شود که کمیسیون کشاورزی مجلس و سازمان محیط‎زیست با این طرح به مخالفت برخواستند و از اجرای آن جلوگیری شد.

علی ساری، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به رویداد۲۴گفت: طرح‎های انتقال آب به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست و به گفته معاون وزیر پیوست زیست محیطی ندارد.  

او افزود: رئیس سازمان محیط‎زیست علاوه بر اینکه مجوز برای این طرح‎ها صادر نمی‎کند باید به این طرح‎ها معترض شود. 

ساری همچنین گفت: مدیریت آب کشور به شکل منطقه‎ای اداره می‎شود در صورتی که باید ملی باشد، این مدیریت کل کشور را در نظر نمی‎گیرد و همین راهکارهای غلط تاکنون 22 استان را درگیر کرده و به این استان‎ها خسارت زده است. 

او ادامه داد: این نوع مدیریت نه منطقی است و نه قانونی . نتایج این امر را در همین استان خوزستان مشاهده کردیم. 
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان