تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۵
عبدالله ناصری در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

نامزدهای انتخابات برای تبلیغ از مجراهای حکومتی استقاده نكنند

یک فعال سیاسی اصلاح‎طلب معتقد است: زمانی که نامزدهای انتخاباتی برای تبلیغ کاندیداتوری خود از مجراهای حکومتی در جامعه بهره ببرند این کار اشکال‌دار می‌شود؛ زیرا این امکانات باید برای تمامی کاندیداها به‌طور یکسان در نظر گرفته شود.
رویداد۲۴یک فعال سیاسی اصلاح‎طلب معتقد است: زمانی که نامزدهای انتخاباتی برای تبلیغ کاندیداتوری خود از مجراهای حکومتی در جامعه بهره ببرند این کار اشکال‌دار می‌شود؛ زیرا این امکانات باید برای تمامی کاندیداها به‌طور یکسان در نظر گرفته شود.

این روزها مباحثی در خصوص تبلیغات زودهنگام انتخاباتی از سوی کاندیداهای احتمالی انتخاباتی ریاست جمهوری که سال آینده برگزار خواهد شد، به گوش می‌رسد که البته این مسئله از دید دبیر شورای نگهبان ‌هم پنهان نمانده و مورد گوشزد قرارگرفته است.

آیت‌الله احمد جنتی صبح روز پنج‌شنبه‌ در همایش سراسری هیأت‌های نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: «شورای نگهبان در قبال ورود غیرمسئولانه برخی مدیران در انتخابات، حساسیت دارد.»

وی همچنین با ابراز تأسف از برخی تبلیغات زودهنگام انتخاباتی، تصریح کرد: «متأسفانه برخی ضعف‌های قانونی موجب سوءاستفاده در انتخابات می‌شود البته شورای نگهبان تا جایی که بتواند به وظیفه قانونی خود عمل خواهد کرد.»

عبدالله ناصری، عضو بنیاد باران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخاباتی گفت: انتخابات زودهنگام پدیده‌ای غیرقانونی است، اما تقریباً در تمامی ادوار انتخاباتی مشاهده‌ شده است و تازگی ندارد. در انتخابات سال 92 هم برخی پیش از اعلام نتیجه صلاحیت‌ها و آغاز زمان قانونی مربوط به تبلیغات معرفی خود را آغاز کردند، بنابراین به این معنا مسئله خیلی مهمی نیست.

وی دراین‌باره که معمولاً کدام گروه از کاندیداها دست به تبلیغات زودهنگام می‌زنند، توضیح داد: به‌طورمعمول نامزدهای نوپا و جدید این کار را می‌کنند و دلیل آن‌هم این است که جامعه نسبت به آنان شناخت کمی دارد، بنابراین از تمام فرصت‌ها بهره می‌برند. به‌عبارتی‌دیگر تجربه نشان داده کسانی که بر روبرو شدن با عدم اقبال عمومی از سوی مردم آگاهی دارند، دارای فعالیت‌های انتخاباتی زودهنگام هم هستند.

ناصری در خصوص آنکه در چه شرایطی این کار دارای اشکال است، بیان کرد: زمانی که این افراد برای تبلیغ کاندیداتوری خود از مجراهای حکومتی در جامعه بهره ببرند، اشکال‌دار می‌شود؛ زیرا این امکانات باید برای تمامی کاندیداها به‌طور یکسان در نظر گرفته شود.

عضو بنیاد باران درباره چگونگی استفاده از مجراهای حکومتی، یادآور شد: مسئله‌ای که در این رابطه باید به‌شدت از آن پرهیز شود استفاده از رسانه ملی است که متأسفانه همواره در فصول انتخاباتی دارای گرایش‌های خاصی بوده و برای بر سرکار آمدن نماینده آن گرایش از هیچ کاری کوتاهی نکرده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: با تمام این‌ها و باوجودآنکه برخی از آقایان و یا خانم‌ها زودتر از موعد دست به تبلیغات انتخاباتی زده‌اند شاید بر اساس تصوراتشان در قبولاندن خود به جامعه موفق بوده‌اند، اما اینکه واقعاً چنین است یا خیر در انتخابات سال آینده مشخص خواهد شد.

ناصری در رابطه با تأثیر تبلیغات زودهنگام تبلیغات بر دوقطبی شدن جامعه بیان کرد: به دوقطبی شدن نمی‌انجامد و حتی تحلیلم از اینکه مقام رهبری، احمدی‌نژاد را در راستای ایجاد ممانعت از دوقطبی شدن از ورود به انتخابات منع کردند، این است که با توجه به عملکرد هشت سال دولت احمدی‌نژاد به‌خصوص چهار سال دوم مقام رهبری مایل نیستند که او در عرصه مدیریت حضور پیدا کند.

وی تصریح کرد: این عکس‌العمل رهبری تاریخی است اگر پیام آن را گرفته باشد، دیگر هیچ زمانی در این عرصه گام برنمی‌دارد، اما احمدی‌نژاد ازآنجاکه فرد بسیار بسیار خودشیفته‌ای است در سال 1400 پا به میدان انتخابات می‌گذارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با کاندیداتوری بقایی نیز گفت: قصه بقایی با احمدی‌نژاد متفاوت است. او پایگاه رأی ندارد حتی درصورتی‌که احمدی‌نژاد حمایتش کند اتفاقی که به دنبال آن است، روی نخواهد داد چراکه احمدی‌نژاد یک تجربه هشت‌ساله ناکارآمد داشته، اما بقایی در کنار این ناکارآمدی تخلفات گسترده‌ای هم دارد.

این عضو بنیاد باران اظهار داشت: پشت پرده تشکیلات احمدی‌نژاد که بقایی را برای انتخابات به جلو انداخته با آگاهی نسبت به این مسئله که او رد صلاحیت می‌شود دست به این کار زده‌اند زیرا که هرکسی به هراندازه که حضور خود را در جامعه حفظ کند این کمکی برای آینده او خواهد بود.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان