تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ درباره دلايل سكوت نسبت به تخلفات نجومی در پايتخت

مخالفت سياسی مجلس با تحقيق و تفحص از شهرداری تهران

در حالی که عضو کمیسیون عمران مجلس علت مخالفت با طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در کمیسیون را کلی بودن این طرح عنوان کرده است، یکی از امضا کنندگان این طرح این حرف را صرفا توجیهی در جهت مخالفت با این تحقیق و تفحص دانست.
رویداد۲۴در حالی که عضو کمیسیون عمران مجلس علت مخالفت با طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در کمیسیون را کلی بودن این طرح عنوان کرده است، یکی از امضا کنندگان این طرح این حرف را صرفا توجیهی در جهت مخالفت با این تحقیق و تفحص دانست. 

چندی پیش طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران توسط جمعی از اصلاح‎طلبان مجلس شورای اسلامی مطرح و بررسی آن در دستور کار کمیسیون عمران مجلس قرار گرفت. کمیسیون عمران مجلس اما، روند کندی را در پیگیری این طرح پیش گرفت تا جایی که صدای اعتراضات نسبت به کندی این روند بلند شد. 

بالاخره هفته گذشته کمیسیون عمران جلسه‎ای برای تصمیم‎گیری در این مورد برگزار کرد و در نهایت اعضای این کمیسیون با طرح تحقیق و تفحص از شهرداری مخالفت کردند. در این جلسه هیچ یک از امضاکنندگان این طرح حضور نداشتند. 

این تصمیم باعث واکنش برخی اعضای مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر شد. محمود صادقی یکی از امضا کنندگان این طرح به ایلنا گفت: متاسفانه نگاه اعضای این کمیسیون به تفحص کاملا سیاسی و جناحی بود و نتیجه‎ای که در نهایت اعلام شد نیز با توجه به جوی که در کمیسیون وجود داشت، کاملا قابل پیشبینی بود. 

همچنین رحمت الله حافظی، عضو شورای شهر تهران در این خصوص به ایلنا گفت: تحقیق و تفحص از شهرداری مطالبه مردم است، زیرا در ماجرای املاک شهرداری حقوق مردم پایمال شده است.  رد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در کمیسیون عمران مجلس «جای تعجب  دارد» و اعضای این کمیسیون باید پاسخگوی افکار عمومی باشند.

حسین افضلی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره دلايل مخالفت با طرح تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در كميسيون عمران گفت: کسانی که این طرح را مطرح کردند، مسائلی را عنوان کردند که شهردار و معاونانش پاسخ دادند. در تحقیق و تفحص این اصل وجود دارد که اگر در مساله‎ای شفافیت کافی وجود نداشته باشد از وزارت کشور و یا سازمان مربوطه  تقاضا می‎شود مدارک مربوط به آن مساله را برای مجلس بفرستند. اگر آن سازمان مدرک ارائه نداد، اطلاعات درستی نداد و یا در ارائه مدارک و اطلاعات تعلل کرد به این مساله رسیدگی خواهد شد.

او ادامه داد: اما در مورد شهرداری مواردی مطرح شد که شهرداری در خصوص مسائل مطرح شده اطلاعات کافی را در اختیار ما گذاشت. با وجود اطلاعات ارائه شده جمع‎بندی کمیسیون عمران و تصمیمی که گرفته شد مخالفت با این طرح بود.

افضلی بیان کرد: این طرح به صورت کلی مطرح شده بود و نه مصداقی، اگر مصداقی مطرح شده بود ماجرا فرق میکرد و در آن صورت اگر شهرداری جواب نمیداد قضاوت کمیسیون عمران هم متفاوت بود. دلیل مخالفت کمیسیون عمران با این طرح کلی بودن بحث‎های مطرح شده بود.

او افزود: من خودم سه بار به دوستانی که این طرح را مطرح کرده بودند گفتم موارد خود را به صورت مصداقی اعلام کنند تا هم خودشان و هم ما بتوانیم در مورد موارد خاص از شهرداری جواب بخواهیم.

علی اکبری نماینده مردم شیراز و یکی از امضاکنندگان این طرح در خصوص مصداقی نبودن مسائل مطرح شده در این طرح به رویداد۲۴ گفت: در واقع این حرف از سوی کمیسیون عمران مطرح شده است که مخالفت خود را توجیه کند، ما در این طرح به مواردی مثل املاک نجومی و دیگر موارد و تخلفات شهرداری به صورت مصداقی اشاره کرده بودیم و سند ارائه داده بودیم. موارد این طرح کلی نبود و مخالفت با اين طرح صرفا سياسي بوده است.

جالب است که برخی از نمایندگان مجلس و برخی از اعضای شورای شهر تهران چشم بر تخلفات شهرداری که هر روز پردهبرداری جدیدی از آنها میشود بستهاند. در حالی که فقط استناد به یکی از تخلفات شهرداری کافی بود تا شهرداری تهران در مقام پاسخگویی قرار گیرد اما این اتفاق نیافتاد. 

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان