تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش تخلیلی رویداد 24 از عدم احراز اجتهاد یادگار امام

خمینی جوان، رهروی راستین خمینی کبیر

یادگار امام(ره) با مسجل شدن اجتهادش توسط مراجع و علمای برجسته حوزه، پای در رکاب انتخابات خبرگان نهاد و فقهای شورای نگهبان، ضمن رد احکام مجتهدین و مراجع تقلید مبنی بر تایید اجتهاد وی، راه احراز صلاحیت را «آزمون» برشمردند...
رویداد24- « بسمه تعالی،خبر عدم احراز اجتهاد اینجانب، واصل شد. لازم می دانم از آیات عظام و حجج اسلامی که مهر تایید بر اجتهاد اینجانب زدند به ویژه حضرات آیات جوادی آملی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، محقق داماد، محفوظی، امینی وکریمی تشکر صمیمانه نموده و از حضرت آیت الله جنتی و دیگر فقهای بزرگوار شورای نگهبان نیز به دلیل عدم احراز اجتهاد اینجانب و در نتیجه، برداشته شدن تکلیف از دوش این طلبه جوان، سپاسگذاری نمایم. از مردم شریف ایران و دوستداران حضرت امام(ره) که محبت فراوان خود را مبذول فرمودند قدردانی نموده و بار دیگر، تاکید می نمایم که خادم ملت انقلابی ایران هستم.»

شاید بتوان عبارات فوق را واکنش حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی به عدم احراز اجتهادش متصور شد. واکنشی به فرایندی که در اذهان مردم ایران، روندی غیر علمی و مبتنی بر کشمکش های سیاسی را تداعی نمود و این سوال را موجب شد که امثال عبارت آیت الله جوادی آملی در وصف یادگار امام(ره) که فرمودند: « بنده ایشان را از هر جهت واجد شرایط می‌دانم» چقدر در فضای کشور و در میان مسوولین سیاسی، خریدار دارد؟

اما آنچه مشاهده شد رهروی راه جد بزرگوار توسط نوه گرانقدر است. راهی که با مردم شروع شد و با مردم هم به ثمر رسید. راهی که برای مبارزه با انحراف شکل گرفت و برای مقابله با آن هم هزینه ها پرداخته شد.

حكم اجتهاد حضرت امام خميني(ره) طي اعلاميه ای که به امضای حضرات آیات شریعتمداری، میلانی، مرعشی نجفی و محمدتقی آملی رسیده بود تائيد شد.

تایید حکم اجتهاد حضرت امام(ره) موجب شد تا ایشان با جدیت بیشتر و پشتوانه قوی تری وارد عرصه مبارزات سیاسی شود. حکم اجتهاد رهبر کبیر انقلاب که توسط علمای زمان، صادر شده بود مورد پذیرش دستگاه شاهنشاهی واقع شد و بر این حکم که بدون آزمون و توسط سیستم حوزه علمیه تایید شده بود صحه گذاشته شد.

سالها بعد و در زمانه جمهوری اسلامی، یادگار امام(ره) با مسجل شدن اجتهادش توسط مراجع و علمای برجسته حوزه، پای در رکاب انتخابات خبرگان نهاد و فقهای شورای نگهبان، ضمن رد احکام مجتهدین و مراجع تقلید مبنی بر تایید اجتهاد وی، راه احراز صلاحیت را «آزمون» برشمردند و مسیر سنتی حوزه که اجتهاد خودشان نیز از همان مسیر محقق شده بود را غیر قابل قبول دانستند.(لازم به یادآوری است برخی افراد که بدون حضور در آزمون و بدون دارا بودن شرایط اعلامی شورای نگهبان، اجتهادشان تایید شد شائبه سیاسی بودن عدم احراز اجتهاد سید حسن خمینی را به اذهان متبادر می نماید.)

روزی که امام خمینی(ره) علم مبارزه را بر دوش گرفت از سختی ها و مرارت های مسیر آگاه بود و خود را و آبروی خود را برای مواجهه با تمام فراز و نشیب های مسیر مبارزه، فدا نمود و ابایی از بی آبرویی دنیایی نداشت چرا که عزت و آبرو در دستان معبود بی همتاست.

سالها بعد هم یادگار صالح او، برای آنچه که از آن، مسیر اصلاح برای تحکیم یاد می شود به پا خواست و در بدو ورود این عبارات را بر زبان جاری کرد: « امام خمینی(ره) به ما آموختند برای حفظ و تحکیم جمهوری اسلامی باید از خود گذشت و بنده اگر کوچک‌ترین آبرویی دارم گذشتم و خواهم گذشت» چراکه می دانست با عدم احراز اجتهادش توسط شورای نگهبان، نه قرار است اجتهادش نفی شود و نه قرار است آبرویی از او کم شود بلکه حرکت در مسیر حق، بر آبروی حقییقی انسان می افزاید و چه زیبا بیان شده است که « باید از آبرو گذشت تا کسب آبرو کرد.»

رویه حضرت امام خمینی(ره) تکریم مراجع و بزرگان دین، چه در دوره قبل از انقلاب و چه در دوره پس از آن بود. امام (ره) بارها مراجع عظام را تکریم می‌نمودند و حتی در عبارتی می فرمایند: من دست مراجع را می‌بوسم و موکدا طلاب را از جسارت به مراجع نهی می‌کردند.

ایشان در بیاناتی خطاب به طلاب علوم دینی می فرمایند: «شما اکنون در سلک روحانیت وارد شده‌اید، باید ریاضت بکشید؛ زحمت بکشید؛ باید مراعات کنید؛ نفس خود را محاکمه کنید، به چند عالم جسارت کردید؟ می‌دانید که اگر یک کلمه، فقط یک کلمه اهانت به یکی از مراجع بشود، چه معصیت بزرگی صورت گرفته است؟ آنها اولیای خدا هستند.»

رویه حجت الاسلام سید حسن خمینی نیز اهتمام به احترام به مراجع و علمای دین بوده است. یادگار امام(ره) قصدی برای اعتراض به شورای نگهبان نداشت و می دانست که روند بررسی، روندی مبتنی بر تفکرات سیاسی است اما به دلیل درخواست علمای اعلام و بزرگان و برای اینکه احترام سخن و کلام آنان، حفظ شود ولو بر خلاف عقیده اش باشد و برای بستن راه هر گونه بهانه جویی، اقدام به اعتراض نمود با اینکه برایش اظهر من الشمس بود که اگر فقیهی از شورای نگهبان بخواهد اجتهاد سید حسن خمینی را بررسی کند کافیست فقط یک بار تعداد شاگردان خود و سید حسن را بشمارد...

رویه امام خمینی(ره) احترام به قانون بود و قانون را مافوق همه مقامات و مسوولین می دانست. برای خلاهای قانونی راهکار می اندیشید تا عظمت و احترام قانون، حفظ شود. برای اختلاف مجلس و شورای نگهبان، مجمع تشخیص را مبدع شد و از همین قبیل ابداعات. یادگار گرامی او نیز، بر احترام و رعایت قانون، تاکید می کند و در قضیه اخیر هم که به او ظلم شده است قانون موجود را فصل الخطاب قرار می دهد و شاید بکوشد تا با همفکری بزرگان نظام، راهکاری برای خلاهای موجود بیابد.

خلاهایی همچون عدم وجود ناظر بر عملکرد شورای نگهبان و مرجعی برای رسیدگی به شکایات از این نهاد و همچنین وجود این مشکل که در انتخابات خبرگان، فقهای این نهاد، خودشان کاندیدا می شوند، نظارت می کنند، رد صلاحیت می کنند و انتخابات را تایید می کنند؟

خمینی کبیر با مردم بود و مردم هم با او بودند که تنها و تنها، خدا را در نظر داشت و یادگار او نیز، محبوب قلبهای مردم است چراکه خدا را در نظر دارد و آینده درخشان سرزمینش را؛ حتی اگر روزی حکم عدم احراز حیات توسط برخی مخالفان جدش که در زمان حیات امام(ره)، امکان بروز و ظهور نداشتند نیز برای او صادر شود....
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
1
0
آقا دوستت دارم عشقمی عظیمی
نظرات شما
پیشخوان