تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۶
رحیمی، رییس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شورای شهر در گفت‏‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

ملاک تایید صلاحیت‎ نامزدهای شورای شهر تهران چیست؟

رییس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران گفت: نگاه ما در رد و تایید صلاحیت‏ها به هیچ عنوان سیاسی نیست و ربطی به اصلاح‎طلب بودن یا اصولگرا بودن افراد ندارد، بلکه همه چیز را چارچوب قانون مشخص می‎کند.
رویداد۲۴رییس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران گفت: نگاه ما در رد و تایید صلاحیت‏‎ها به هیچ عنوان سیاسی نیست و ربطی به اصلاح‎طلب بودن یا اصولگرا بودن افراد ندارد، بلکه ملاکمان برای بررسی صلاخیت‎ها مر  قانون بوده است.

چهار دوره از اولین باری که شهر و روستا طعم داشتن شورا را تجربه کردند بیشتر نمی‎گذرد. در طی عمر کوتاه مدت شوراهای شهر و روستا مردم عملکردی ندیدند که بتوان گفت عملکرد مطلوب و موفقی بوده است. 

این ناکارآمدی افکارعمومی را از انتخابات شوراها ناامید کرده است و این ناامیدی باعث عدم استقبال  مردم از این انتخابات و قرار گرفتن شورای شهر تهران در دست اقلیتی که زیاد مورد قبول مردم نبوده‎اند؛ شده است.

این ناکارآمدی‏‎ها و ضعف‎های نظارتی نه تنها در دوره چهارم شورای شهر تهران نیز ادامه داشته بلکه بیشتر از قبل هم شده است. آتش‎سوزی خیابان جمهوری، حادثه پلاسکو، املاک نجومی، قراردادهای نجومی و استخدام‎های نجومی فقط چند نمونه از اتفاقاتی است که در دوره مدیریت شهر کنونی تهران تحت نظارت شورای دوره چهارم شهر تهران افتاد و خبرساز شد.

 اتفاقاتی که در طی دوره چهارم شورا افتاد افکارعمومی را بر مساله شوراها حساس کرد. این حساسیت یقینا در انتخابات این دوره و توقعاتی که مردم از هیئت نظارت بر انتخابات شوراها دارند تاثیر خواهد گذاشت. 

آیا هیئت نظارت بر انتخابات شوراها برای تایید صلاحیت به سوابق کاندیدها توجه می‎کند؟ آیا کسانی که نامشان در فهرست املاک نجومی بوده یا از تخلفات نجومی شهرداری دفاع کرده و این تخلفات را پوشش داده‎اند دوباره در لیست کاندیدهایی که صلاحیتشان تایید می‎شود قرار می‎گیرند؟

علیرضا رحیمی، رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفت: نگاه ما در رد و تایید صلاحیت‎ها به هیچ عنوان سیاسی نیست و ربطی به اصلاح‎طلب بودن یا اصول‎گرا بودن افراد ندارد،بلکه ملاکمان برای بررسی صلاخیت‎ها مر  قانون بوده است.

رحیمی افزود: اعضاء هیئت نظارت رای می‎دهند و  در نهایت با رای اکثریت در چارچوب قانون رد یا تایید صلاحیت‎ها مشخص می‎شود. البته استعلام مراجع چهارگانه هم گرفته می‎شود اما این استعلام تنها ملاک نیست و ملاک اصلی همان قانون است.

او در پاسخ به این سوال که آیا در بررسی صلاحیت‎ها عملکردهای قبلی کاندیدها مورد توجه قرار می‎گیرد گفت: آنچه در درجه اول مورد توجه قرار می‏‎گیرد این است که افراد شرایط لازم برای ثبت‎نام را داشته باشند. نگاه عموم مردم به کاندیداها ملاک نیست بلکه مر قانون مهم است و رد و تایید صلاحیت‎ها فقط در چارچوب قانون صورت خواهد گرفت.

رییس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراها در پایان گفت: بررسی صلاحیت‎ها از چهارشنبه آغاز شده است و پنجشنبه نتایج به هیئت‎های نظارت اعلام خواهد شد و نتیجه نهایی 2 اردیبهشت اعلام می‎گردد. 
نظرات شما
پیشخوان