تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
محمدجواد حق‎شناس در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد؛

چرا باید تفکر حاکم بر شورای شهر و شهرداری تهران تغییر کند؟

یک عضو شورای‎عالی سیاست‎گذاری اصلاح‌طلبان با تاکید بر اینکه طی ۱۲ سال گذشته اداره شهر تهران به هیچ وجه با استانداردهای مورد نظر اداره نشده است و با چالش‎های جدی رو به رو بوده است گفت: مردم اگر طالب تغییر هستند، باید در انتخابات شوراهای شهر و روستا شرکت کنند و به یک لیست کارآمد رای دهند.
رویداد۲۴یک عضو شورای‎عالی سیاست‎گذاری اصلاح‌طلبان با تاکید بر اینکه طی ۱۲ سال گذشته اداره شهر تهران به هیچ وجه با استانداردهای مورد نظر اداره نشده است و با چالش‎های جدی رو به رو بوده است گفت: مردم اگر طالب تغییر هستند، باید در انتخابات شوراهای شهر و روستا شرکت کنند و به یک لیست کارآمد رای دهند. 

عملکرد ناکارآمد شورای شهر و ضعف در نظارت بر کار شهرداری در طول این چند سال مردم را از اینکه شورای شهر می‎تواند ناظر و نماینده آنها بر کار شهرداری باشد و تخلفات شهرداری را پیگیری کند ناامید کرده است. در طول این سال‎ها انتخابات شورای شهر زیاد با استقبال مردم روبرو نشده است اما در دوره فعلی حساسیت‎ها نسبت به اهمیت کار شورا در میان افکارعمومی افزایش یافته است. 

به نظر می‎رسد یا وجود اینکه شورای شهر در طول چهار دوره فعالیتش سه دوره در دست اصولگران بوده و مردم ناکارآمدی آن و علاوه بر ناکارآمدی همکاری برخی از این اعضاء اصولگرا با شهردار اصولگرا را دیده‎اند، باید از اینکه دوباره شورا در دست اصولگران قرار گیرد ترسید. 

سوال اینجاست که اگر شورای شهر برای بار چهارم در دست اصولگرایان قرار گیرد این بار عاقبت شهرداری و شهر تهران چه خواهد شد؟

با وجود عدم رضایت افکارعمومی از شورای شهر، چطور می‎توان اعتماد مردم را جلب کرد که در انتخابات شوراها شرکت کنند و به لیست و نامزدهای اصلح رای دهند؟

محمدجواد حق‎شناس، عضو شورای عالی سیاست‎گذاری اصلاح‎طلبان در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: وقتی پدیده انتخاب کردن در حوزه سیاست قرار می‎گیرد، بخشی از اختیارات افراد به فردی که انتخاب شده و در جایگاه تصمیم‎گیری قرار گرفته است، واگذار می‎شود. حالا می‎خواهد در مجلس باشد یا برای ریاست‎جمهوری یا در حوزه شهری.

او ادامه داد: زمانی که حوزه‎های انتخاب کوچک باشد مثل روستاها و شهرهای کوچک، شناخت مردم از کاندیدها، شناختی مستقیم و  رو در رو است. اما وقتی پدیده انتخابات در حوزه بزرگ‎تر قرار می‎گیرد، شناخت مستقیم ممکن نیست و برای اینکه  انتخابات با آفت روبرو نشود این سازوکار مشخص شده است که احزاب لیست می‎دهند و مردم باید به احزاب و لیست‎هایی که آنها می‎دهند اعتماد کنند و از آنجا که ما احزاب استاندارد نداریم، لیست‎هایی که بسته می‎شود زیرشاخه همین دو جریان سیاسی موجود است. 

حق‎شناس در خصوص لزوم اعتماد به لیست اصلح گفت: طی 12سال گذشته اداره شهر تهران به هیچ وجه با استانداردهای مورد نظر اداره نشده و با چالش‎های جدی روبه‎رو بوده است. مردم اگر طالب تغییر و غلبه بر مشکلات که از مدیریت قبلی به جای مانده، هستند، باید این سیکل معیوب با حضور همه جانبه و رفتن پای صندوق‎های رای احیا شود، مردم انتظار دارند در لیست از افراد متخصص،در حوزه‎های شهری وجود داشته باشند که هر کس در حوزه تخصصی خود کار کند. در لیست باید افراد با تخصص‎هایی که شهر به آن نیاز دارد قرار داده شود. 

او افزود: در این چهار دوره که از آغاز کار شورای شهر گذشته است، دور اول شورا در دست اصلاح‎طلب‎ها بود و در دوره‎های بعدی دیدیم که رای‎ها به سمت نوعی تعادل پیش رفتند و به عبارتی پنجاه پنجاه شدند. مردم شاهد بودند که، روی کارآمدن «آبادگران» (زوج قالیباف و چمران) پای احمدی‎نژاد را به شهرداری تهران و پس از آن به پاستور باز کرد برای تکرار نشدن اتفاقات این چنینی در این دوره هم مردم باید به لیست و نامزدهای اصلح رای بدهند.

عضو شوارای عالی سیاست‎گذاری در خصوص ارائه لیست واحد از سوی  اصلاح‎طلب‎ها گفت: شورای‎عالی سیاست‎گذاری یک لیست می‎دهد اما ممکن است زیر شاخه‎های دیگر اصلاحات لیست‎های جداگانه بدهند. اینکه زیرشاخه‎های دیگر لیست جدا می‎دهند یا نه را باید به گذر زمان سپرد. 

حق‎شناس در پایان در پاسخ به این سوال اگر قالیباف با توجه به عملکرد 12ساله‎اش رئیس‎جمهور شود چه خواهد شد گفت: اصلا خطر رییس‎جمهوری قالیباف مطرح نیست، همانطور که قبلا دو بار نامزد انتخابات شده است و دیدیم که چه اتفاقی افتاد، این بار هم همین اتفاق می‎افتد حتی شاید بدتر و شدیدتر از دفعات قبل. اقای قالیباف در کارنامه‎اش ابهامات زیادی دارد که باید پاسخگوی آنها باشد. قالیباف اصلا گزینه مهم و مطرحی در انتخابات ریاست‎جمهوری نیست. 
نظرات شما
پیشخوان