تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۶

از «وعده‌های بی‌سرانجام» تا «تحقق رویاهای مردم»

یکی از شعارهای اصلی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران، در بدو رسیدن به قدرت، تکرار شعار«ما می توانیم» بود. اما گذشت زمان نشان داد دولت احمدی نژاد، دولتی نیست که بتواند به این شعار جامه عمل بپوشاند.
رویداد۲۴-یکی از شعارهای اصلی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران، در بدو رسیدن به قدرت، تکرار شعار«ما می توانیم» بود. اما گذشت زمان نشان داد دولت احمدی نژاد، دولتی نیست که بتواند به این شعار جامه عمل بپوشاند.

به گزارش خبرنگار سیاسی اعتدال، گرچه احمدی نژاد ادعا داشت شعار «ما می توانیم» را اجرایی کرده و در افتتاح از طرح های کوچک و حتی نیمه کاره نیز ادعای شعار «ما توانستیم» سر می داد، اما همگان نیز به این واقعیت پی بردند که این ادعا نیز همانند سایر ادعای ها وی غیرواقعی است.

واقعیت آنکه شعار «ما می توانیم» در طول 8 سال ریاست جمهوری احمدی نژاد، تنها در ماجرای "دختری 16 ساله که در زیر زمین خانه شان انرژی هسته ای تولید می کرد"، محدود گردید و آنچه مردم دیدند و احساس کردند در حد حرف و شعار باقی ماند.

مرد «ما می توانیم» با شعار «عدالت» رئیس جمهور شد و می خواست پول نفت را بر سر سفره های ملت بیاورد، اما نتیجه آن تورم 35 درصدی بود و سفره هایی که هر روز کوچک و کوچک تر شد و قدرت خرید مردم کاهش می یافت و البته سفره هایی که بزرگ و بزرگ تر شد.

مرد وعده‌های بی‌سرانجام، علاقه خاصی داشت که شعار استخدام سر دهد. تا توانست آمار و ارقام جور کرد که نشان دهد افراد شاغل در کشور افزایش یافته‌اند اما غير قابل انکار است که سياست‌هاي آزمون و خطاي دولت محمود احمدي‌نژاد بيکاري را به يکي از پردغدغه‌ترين مسائل روز کشور تبديل کرد. شعار «ما می توانیم» در تولید و اشتغال سر داد، اما نتیجه اش رشد بیکاری و خیل جوانانی شد که برای داشتن لقمه نانی به هر دری می زنند. نتیجه اش رکود اقتصادی شدید و کاهش رشد اقتصادی به منفی 6 درصد شد و کارخانه های تعطیل و ورشکسته. به مدد واردات بی حد و اندازه کارگران ایرانی بیکار شدند و چرخ کارخانه های اجناس بی کیفیت چینی با سرعت بیشتری چرخید.

شعار «ما می توانیم» احمدی نژاد حوزه صنعت نفت و گاز کشور را هم بی نصیب نگذاشت و در روزهایی که رییس دولت قبل خبر از افتتاح پشت سر هم فازهای ناتمام پارس جنوبی می داد، قطر همسایه جنوبی مان، به مدد تحریم های اقتصادی سهم ایران را نیز از میادین مشترک برداشت می کرد. فاز هایی که باید افتتاح و به مدار تولید می آمد تا میزان برداشت روزانه که آن روز ازقطر پیشی گرفته بود ادامه می یافت تا شاید امروز در برداشت کل از همسایه مان جلو می افتادیم، متوقف شد تا  این قطر باشد که گوی سبقت را ازما برباید. 

اما طلسم احمدی نژاد در پارس جنوبی پایان یافت و این بار شعار «ما می توانیم» واقعا محقق گردید. یکشنبه هفته جاری با حضور رییس دولت یازدهم همزمان 6 فاز در پارس جنوبی و 4 طرح پتروشیمی این منطقه به طور همزمان و البته واقعی افتتاح گردید و روز طلایی برای صنعت گاز کشور رقم خورد. روزی که میزان برداشت ایران از میادین مشترک گازی با قطر برابر شد و البته که این امر در دولت اصلاحات هم محقق شده بود، اما دولت حرف و شعار، آن را بر باد داده بود.

کم نیستند دستاوردهای دولت یازدهم که «ما می توانیم» را معنا بخشیده است و نشان داده است به عمل کار برآید به سخندانی و شعار دادن نیست. مگر می توان دستاوردهای دولت یازدهم در انرژی هسته ای و مذاکرات هسته ای را نادیده گرفت؟ 

تا پیش از مذاکرات در دولت یازدهم، طرف غربی و آژانس حتی حاضر نبودند پیچ و مهره ای از تاسیسات هسته ای ایران باقی بماند و خواهان برچیده شدن کامل این برنامه بودند. در نتیجه برای تغییر نگرش جهان نسبت به برنامه صلح آمیز هسته ای ایران لازم بود مسیر درست و صحیحی که بهتر، کوتاه تر و کم هزینه تر است برای این کار انتخاب شود. این مسیر چیزی جز تکیه بر فن مذاکره در سایه روحیه تعامل گرایی و تنش زدایی البته در سایه مقاوت ملت بزرگ نبود. 

نباید فراموش کرد گرچه تحریم های اقتصادی ناجوانمردانه و غیرانسانی و غیرقانونی علیه ایران اعمال شد، اما برخی اظهارات نسنجیده، تندروانه و مشکلات داخلی در زمان دولت های نهم و دهم، بهانه خوبی به دست غرب برای اعمال قدرت بیشتر داد. به رسمیت شناختن ایران هسته ای، خارج شدن ایران از ذیل بند 7 منشور سازمان ملل، حفظ کلیت صنعت هسته ای کشور، لغو گروهی تمامی تحریم ها و قطعنامه های هسته ای، باز شدن درهای اقتصادی بر روی کشور، حل مشکلات بیمه ای ایران، خارج شدن ایران از انزوای سیاسی، پیروزی دیپلماسی بر جنگ و اشاعه صلح، آزادی دارایی های بلوکه شده ایران، تدوام غنی سازی، گردش سانتریفیوژها، آزادسازی سیاست خارجی کشور از بند پرونده هسته ای، افزایش قدرت تاثیرگذاری ایران در معادلات بین الملل، ورود رسمی ایران به مذاکرات بین المللی و منطقه ای و به رسمیت شناخته شدن ایران به عنوان قدرتی تاثیر گذار در معادلات منطقه، گوشه ای از دستاوردهای دولت یازدهم در معنا دادن به شعار «ما می توانیم» است. ضمن این نشستن بر میز مذاکره با 5 قدرت جهانی و وادار کردن آن ها به بازگشت از فضای تهدید، ارعاب و تحریم به فضای مذاکره خود دستاورد بزرگی است.

تحقق دوباره خودکفایی در تولید محصول استراتژی گندم از دیگر دستآوردهای دولت یازدهم است که در بااجرایبرنامه مدون دقیق بار دیگر به سرانجام رسید. ایران عزیر در دولت اصلاحات بهخود کفایی تولید گندم نایل آمد که باید تداوم می یافت اما باسیاست های غلط دولت هاینهم و دهم بر باد رفت و این دولت  یازدهم بود که دوباره آن را محقق کرد.  

تحقق رویای نرخ تورم در سال گذشته و رسیدن به تورم 9 درصد پس از 26 سال آن هم وقتی تا همین سه چهار سال پیش تورم ایران بالای 30 درصد بود، خود دلیلی بر ادعای تحقق «ما می توانیم» در دولت فعلی است. تحقق نرخ تورم 9 درصدی سال گذشته بعد از نرخ تورم تک رقمی سال 1369 دومین تجربه ایران در دستیابی به نرخ تورم زیر 10 درصد است. بازگشت رشد اقتصادی ایران به بالای 3 درصد آن هم در حالی که دولت روحانی در سال 92، اقتصاد را با رشد منفی 5.5 درصد تحویل گرفت، بی تردید دستاورد بزرگی است.

نتیجه آنکه دولت یازدهم نشان داد خدمت به مردم و گشایش در زندگی آن ها همراه با حفظ عزت ایران با شعار دادن، دادن وعده های پوچ، لفاظی و بازی با کلمات و اجرای نمایش رسانه ای محقق نمی گردد، آنچه می تواند برای یک دولت و ملت دستاورد باشد، عمل و برنامه مدون است تا هم چرخ زندگی مردم بچرخد و هم سانتریفیوژها. این گونه است که «ما می توانیم» به معنی واقعی کلمه میسر می گردد.
نظرات شما
پیشخوان