تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
هاشم‎زایی، عضو کمیسیون شورا و امور داخلی مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

ضعف نظارت شورا بر شهرداری بی‎تخصصی است نه خلاء قانونی

یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس دهم با تاکید بر اینکه مشکل ناکارآمدی شورا در نظارت بر شهرداری به خاطر نبود افراد متخصص است نه خلا قانونی گفت: قرار است در این دوره، به خصوص در لیست اصلاح‎طلبان افرادی به مردم معرفی شوند که که بیشتر در امورشهر تخصص داشته باشند و کمتر سیاسی باشند. اگر چنین لیستی به مردم ارائه شود با همین قانون موجود مشکل نظارت حل می‎شود، اگر هم خلاء قانونی وجود داشته باشد مجلس آمادگی دارد این قانون را اصلاح و قانونی جامع برای شوراها بنویسد.
  رویداد۲۴یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی  مجلس دهم با تاکید بر اینکه مشکل ناکارآمدی شورا در نظارت بر شهرداری به خاطر نبود افراد متخصص است نه خلا قانونی گفت: قرار است در این دوره، به خصوص در لیست  اصلاح‎طلبان افرادی به مردم معرفی شوند که که بیشتر در امورشهر تخصص داشته باشند و کمتر سیاسی باشند. اگر چنین لیستی به مردم ارائه شود با همین قانون موجود مشکل نظارت حل می‎شود، اگر هم خلاء قانونی وجود داشته باشد مجلس آمادگی دارد این قانون را اصلاح و قانونی جامع برای شوراها بنویسد. 

وجود ضعف قانونی  در خصوص شوراها مساله‎ای است که از مدت‎ها پیش از سوی برخی اعضاء شورای شهر مطرح می‎شود. آنها معتقدند  یکی از مهم‎ترین دلایلی که شورای شهر نمی‎تواند وظیفه نظارتی خود را درست انجام دهد این است که ضعف و خلاءقانونی وجود دارد. قانون آنطور که لازم است اختیارات لازم برای نظارت را در دست ندارد. 

رحمت الله حافظی در این‎باره گفته بود: عده‌ای قبول ندارند شورای‌ شهر محل قانون‎گذاری و نظارت است. هربار که قانون شوراها به مجلس رفته، ضعیف‌تر بازگشته است. مطمئن باشید اگر شورای‌ نگهبان هم‌اکنون دوباره بخواهد قانون شوراها را بررسی کند، قدرت انتخاب شهردار را در شورای‌ شهر خواهد گرفت. 

او همچنین بیان کرده است: شورای‌ شهر یک مرکز نظارت استصوابی است، اما مانند شورای ‌نگهبان قاطعیت ندارد. شورای ‌نگهبان زمان نظارت فقط با حکم‌ حکومتی موضع خود را تغییر می‌دهد اما در شورای‌ شهر فرآیند نظارتی‌تری تعریف شده و سازوکار مناسبی وجود ندارد. تجربه نشان داده كه هربار مسائل شورا به شوراي نگهبان رفته، از اختيارات آن كم شده است.

دیگر اعضاء اصلاح‌طلب شورای شهر نیز بارها و بارها به این نکته اشاره کرده‎اند که  برای اجرای نقش‎های نظارتی لازم باید قانون  درست و کاربردی‎تری در مجلس تصویب شود. 
 
حالا که در آستانه انتخابات شورای شهر قرار داریم، باید دید آیا نمایندگان مجلس  برای رسیدگی به این مساله مهم طرح و برنامه‎ای دارند و آیا واقعا مشکل اساسی شورای شهر در ناکارآمدی وجود خلاءهای قانونی است؟

عبدالرضا هاشم‎زایی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس دهم اما معتقد است ضعف نظارتی شوراها به خاطر وجود خلاء قانونی نیست. او  در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: فرایند نظارت درست انجام نمی‎شود، نظارت در همه زمینه‎ها  می‎تواند وجود داشته باشد اما کارآمد نیست. چراکه خیلی‎ها نظارت را بر نمی‎تابند و این به این معنی نیست که خلاء قانونی وجود دارد.

او در خصوص علت ناکارآمدی شوراها در این چهار دوره گفت: بعد سیاسی افراد در شورای شهر بخصوص در کلان‎شهرها که جناح‎های سیاسی در انتخابات دخیل هستند، بیشتر از تخصصشان است. اما قرار است در این دوره، به خصوص  اصلاح‎طلبان افرادی به مردم معرفی می‎کنند که بیشتر در امور و مسائل شهر تخصص داشته باشند و کمتر سیاسی باشند. 

او افزود: اگر چنین لیستی به مردم ارائه شود با همین قانون موجود مشکل نظارت حل می‎شود، اگر هم خلاء قانونی وجود داشته باشد مجلس آمادگی دارد این قانون را اصلاح و قانونی جامع برای شوراها  بنویسد. 

هاشم‎زایی گفت: ما باید به سمت مدیریت یکپارچه شهری برویم، یعنی کل نهادهایی که خدمات شهری ارائه می‎دهند زیر نظر شهرداری باشند که این اتفاق هم یک‎شبه نمی‏افتد و نیاز است که آن را تمرین کنیم مانند تمرین دموکراسی.

این عضو کمیسیون شوراها در پاسخ به این سوال که با توجه به عملکرد شهرداری در تهران چنین کاری اوضاع شهر را بدتر نمی‎کند گفت: اگر به سمت مدیریت یکپارچه شهری برویم باید راهکارهایی هم پیش‎بینی شود. مثلا در پاریس، شهردار نیز با رای مستقیم مردم انتخاب می‎شود. باید اختیاراتی که برای  اداره یک کلان‏شهر در اختیار اعضاء شورا قرار می گیرد با اداره یک شهر کوچک فرق کند و این تنها با مدیریت یکپارچه شهری ممکن می‏‎شود. 
نظرات شما
پیشخوان