تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
آیت الله محسن غرویان

شباهت موضوع رد صلاحیت احمدی نژاد با روحانی به قول فقها قیاس مع الفارق است/جوسازی ها بر شورای نگهبان تاثیر نمی گذارد/نامزد در سایه تاکتیک انتخاباتی است

قای احمدی نژاد آن چه را نظر رهبری بوده رعایت نکرده است و بر خلاف اظهارات اولیه خود که می گفت در انتخابات فعالیتی نمی کند شاهد بودیم که هم خودش و هم حمید بقایی به طرفداری او در انتخابات ثبت نام کردند. این حرکت رئیس دولت نهم و دهم ابهام برانگیز است و به دلیل چنین رفتارهایی است که نباید دلیل رد صلاحیت احمدی نژاد را با شایعاتی که پیرامون روحانی است، مقایسه کرد.
رویداد۲۴-شائبه افکنی برخی از رسانه های مخالف دولت در خصوص احتمال رد صلاحیت حسن روحانی پایانی که ندارد هیچ، به تناسب نزدیک شدن به ایام تبلیغات رسمی انتخابات وسعت هم می گیرد. این رسانه ها دلیل اصرار خود بر رد صلاحیت روحانی را با پیوند دادن این موضوع به رد صلاحیت محتمل محمود احمدی نژاد توجیه می کنند. به عبارت دیگر این رسانه های این گونه القا می کنند که امکان رد صلاحیت حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری مستقر به این دلیل محتمل است که احتمال رد صلاحیت احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهوری دولت قبلی قوت گرفته است. جالب اینجاست که در این توضیح و تحلیل ها اعمال و رفتارهای انحرافی احمدی نژاد اصلا ملاک قرار گرفته نشده است. همچنین بسیاری از اصلاح طلبان طرح نامزد سایه برای حسن روحانی به منظور پیش گیری از وقوع شرایط خاص دانسته اند که شاید این نوع قید، گمان هایی را در اذهان عمومی مبنی بر احتمال وجود نوعی ترس از وقوع شایعات پیرامون حسن روحانی در میان این جریان سیاسی آنها را به اتخاذ چنین تاکتیکی سوق داده است. در این خصوص «خردادنیوز» با آیت الله محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه به گفت وگو پرداخته که در ادامه می خوانید:

شایعاتی که را پیرامون احتمال رد صلاحیت حسن روحانی در رسانه های مخالف دولت تبلیغ می شود، چگونه ارزیابی می کنید؟

آن چه در خصوص احتمال رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات سال 96 شنیده می شود؛ جوسازی های روانی است که مخالفان دولت آن ها را بیان کرده اند. این گونه تبلیغات جهت دار از مدت ها پیش وجود داشته و امری نیست که تازگی داشته باشد. افرادی که سعی می کنند تبلیغات منفی علیه روحانی مبنی بر شایعه رد صلاحیت او را وسعت دهند، در تلاش اند تا بر رأی شورای نگهبان تأثیر گذارند و این تلاش بس بیهوده است.چرا که فقها و حقوقدانان شورای نگهبان عدالت را براساس مستندات حقوقی و فقهی پیاده خواهند ساخت.

برخی از رسانه های مخالف دولت این گونه تبلیغ می کنند که همان طور که امکان رد صلاحیت احمدی نژاد محتمل است، با توجه به این که اوهم رئیس جمهوری دولت نهم و دهم بوده است، بنابراین احتمال رد صلاحیت حسن روحانی هم وجود دارد. آن را چطور ارزیابی می کنید؟

باید بگویم که در خصوص رد صلاحیت حسن روحانی هیچ گونه محمل و وجاهت قانونی وجود ندارد. توجه کنید که اگر گفته می شود رد صلاحیت محمود احمدی نژاد محتمل است؛ به دلیل تمرّد و تخلف او از نظر ولی فقیه است. بنابراین مسأله رد صلاحیت احمدی نژاد با حسن روحانی کاملا متفاوت و به قول فقها قیاس آن ها مع الفارغ است. آقای احمدی نژاد آن چه را نظر رهبری بوده رعایت نکرده است و بر خلاف اظهارات اولیه خود که می گفت در انتخابات فعالیتی نمی کند شاهد بودیم که هم خودش و هم حمید بقایی به طرفداری او در انتخابات ثبت نام کردند. روزی که آن ها برای ثبت نام به وزرات کشور رفتند، نیز شاهد بودیم که احمدی نژاد ابتدا برای ثبت نام حمید بقایی جلو رفت اما به یک بار خودش نیز شناسنامه اش را بیرون آورد و ثبت نام کرد. این حرکت رئیس دولت نهم و دهم ابهام برانگیز است و به دلیل چنین رفتارهایی است که نباید دلیل رد صلاحیت احمدی نژاد را با شایعاتی که پیرامون روحانی است، مقایسه کرد.

طرح کاندیدای سایه اصلاح طلبان کنار حسن روحانی را می توان ناشی از نگرانی این جریان سیاسی نسبت به شرایط خاصی نظیر شایعاتی پیرامون رد صلاحیت رئیس جمهوری دولت یازدهم دانست ؟ 

اگر اصلاح طلبان به دنبال طرح کاندیدای پوششی کنار روحانی هستند به این دلیل است که اصولگرایان در هنگام ثبت نام در انتخابات کاندیداهای متعددی را وارد عرصه رقابت های انتخاباتی کردند. اصلاح طلبان هم با ورود چندین کاندیدا اعلام کردند که دارای افراد مختلفی برای برعهده گرفتن مسئولیت ها هستند. مضاف این که طرح کاندیدای پوششی کنار روحانی فقط به منظور حمایت از او و حضور قوی تر در صحنه رقابت هاست. معنای این تاکتیک ترس اصلاح طلبان از حواشی و شایعات پیرامون رد صلاحیت روحانی نیست، چراکه شایعات و جوسازی های روانی- اجتماعی در خصوص روحانی قابل اعتنا نیست و او صد درصد تأیید صلاحیت خواهد شد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۱
0
0
انتصاب روحانی به سمت ریاست جمهوری را تبریک میگوییم
نظرات شما
پیشخوان