تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
ابوالفضل رضوی، عضو هیات اجرایی انتخابات شورای شهر و روستای استان تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

منتقدان رد صلاحیت‌های شورا، ای‌کاش در زمان ردصلاحیت رقیب هم منتقد بودند

عضو هیات اجرایی انتخابات شورای شهر و روستای استان تهران در پاسخ به انتقادات روزهای گذشته ردصلاحیت شدگان انتخابات شورای شهر تهران گفت: دوستانی که امروز به ردصلاحیت‌ها انتقاد می‌کنند، کاش زمانی که انسان دیگر و یا جناح دیگر ردصلاحیت می‌شد هم انتقاد می‌کردند. این منتقدها همان کسانی هستند که آن زمانی که اصلاح‌طلب‌ها ردصلاحیت شدند گفتند: چرا دارید به ردصلاحیت‌ها انتقاد می‌کنید، انتقاد به ردصلاحیت‌ها انتقاد به بدنه نظام است و امروز می‌گویند ردصلاحیت‎ها سیاسی است.
 رویداد۲۴عضو هیات اجرایی انتخابات شورای شهر و روستای استان تهران در پاسخ به انتقادات روزهای گذشته ردصلاحیت شدگان انتخابات شورای شهر تهران گفت: دوستانی که امروز به ردصلاحیت‌ها انتقاد می‌کنند، کاش زمانی که انسان دیگر و یا جناح دیگر ردصلاحیت می‌شد هم  انتقاد می‌کردند. این منتقدها همان کسانی هستند که آن زمانی که اصلاح‌طلب‌ها ردصلاحیت شدند گفتند: چرا دارید به ردصلاحیت‌ها انتقاد می‌کنید، انتقاد به ردصلاحیت‌ها انتقاد به بدنه نظام است و امروز می‌گویند ردصلاحیت‎ها سیاسی است. 

پس از بررسی صلاحیت کاندیداهای شورای شهر و اعلام نتایج رد یا تائید آنها، موجی از اعتراضات درباره ردصلاحیت‎ها از جانب اصولگراها مبنی بر اینکه نگاه‎ها در تائید و ردصلاحیت‌ها سیاسی و جناحی بوده است، به وجود آمد.

مهدی چمران، رئیس اصولگرای شورای شهر، به ایسنا گفته است: این ردصلاحیت‌ها شائبه دخالت خط فکر سیاسی را تقویت می‌کند که درنهایت منجر به خدشه وارد آمدن به اعتماد مردم نسبت به نهاد عمومی  خواهد شد.

پرویز سروری دیگر عضو اصولگرا شورای شهر نیز در این خصوص به گفته بود: ظاهراً اصلاح‌طلب‌ها که احساس کردند شرایط جامعه علیه آنها می‌شود و یک رویگردانی اجتماعی را حس کردند، تصمیم گرفتند تا انتخابات را مهندسی کنند و قرار است خودشان بگویند چه کسی وارد شورا بشود و چه کسی وارد نشود!

اقبال شاکری دیگر عضو اصولگرای شورای شهر نیز به روند ردصلاحیت‌ها انتقاد کرده و به تسنیم گفته بود: ردصلاحیت‌ها شائبه برخورد سیاسی و جناحی دارد و برای مشارکت مردم دلسردکننده است.

عباس جدیدی، مرتضی طلایی، حسین رضازاده، الهه راستگو، حبیب کاشانی، علیرضا دبیر و عبدالحسین مختاباد ازجمله کسانی بودند که صلاحیتشان احراز نشد. 

اگر چه کسانی که ردصلاحیت شدند تا 4 روز بعد از ردصلاحیت شدنشان فرصت دارند به‌صورت قانونی اعتراض خود را اعلام کنند اما گویا اصولگرایان ترجیح دادند به‌جای اعتراض قانونی به تهمت و افترا روی بیاورند. 

مرتضی طلایی در واکنش به ردصلاحیتش بیانیه‌ای منتشر و اعتراض خود را نسبت به این روند اعلام کرده است. 

همچنین علیرضا دبیر در واکنش به ردصلاحیتش به ایسنا  گفته است:«چهارتا استعلام چهارگانه‌ام از وزارت اطلاعات، ثبت، قوه قضائیه و ناجا مثبت بوده و حتی نظر هیئت اجرائی مثبت بوده؛ ولی نمی‌دانم علت رد صلاحیتم چه بوده است. ضمن اینکه من دو تابعیتی نیستم که بخواهند به این بهانه صلاحیتم را رد کنند.»

آیا ردصلاحیت‌ها بیشتر به خاطر سیاسی‌کاری بوده و یا به دلایل دیگری نظیر عدم شفافیت‌های مالی این افراد. روزنامه شرق نوشته است: شنیده‌های خبرنگار «شرق» حاکی از آن است که اتهامات مالی، عمده‌ترین دلیل ردصلاحیت‌های شورا بوده است.

سید ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور و عضو هیات اجرایی انتخابات شورای شهر و روستای استان تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره انتقادات به رد صلاحیت نامزدهای شورای شهر تهران گفت: بررسی صلاحیت‌های داوطلبان با دقت و توجه در هیئت اجرایی موردبررسی قرار گرفت و به چند نکته در رد و تائید صلاحیت‌ها دقت ویژه داشته‌ایم.

او ادامه داد: سعی کردیم گرایش سیاسی افراد، جنسیت افراد، وابستگی به گروه‌ها و پایگاه‌های اجتماعی و سیاسی در تصمیم‌گیری اثرگذار نباشد و همچنین اگر استنادی که به 4دستگاه می‌کنیم فقط اظهارنظر است و سند و مدرک ندارد آن را در رد و تائید صلاحیت‌ها دخالت ندهیم. 

رضوی افزود: صلاحیت 3هزار نفر مورد بررسی قرار گرفت، آنهایی که شرایطشان مطابق با بایدها و نبایدهای قانونی بود تائید صلاحیت شدند و آنهایی که شرایطشان مطابق قانون نبود تائید نشدند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم گفت: در بررسی صلاحیت‌ها  در هیئت اجرایی و نظارت سعی شد حقی از کسی ضایع نشود، نگاه اصلاً سیاسی نباشد بلکه نگاه مستند باشد. اما برخی از  اظهارنظرها و انتقادها به ردصلاحیت‌ها به نظرم جنبه و دغدغه جناحی دارد.

او بیان کرد: دوستانی که امروز از ردصلاحیت‌ها حرف می‌زنند و به آن انتقاد می‌کنند کاش همیشه انتقاد می‌کردند نه‌فقط برای خودشان. کاش زمانی که انسان دیگر و یا از جناح دیگر هم رد صلاحیت می‌شدند این‌ها انتقاد می‌کردند. 

رضوی ادامه داد: این منتقدها همان کسانی هستند که آن زمانی که اصلاح‌طلب‌ها رد صلاحیت شدند گفتند: چرا دارید به ردصلاحیت‌ها انتقاد می‌کنید، انتقاد به ردصلاحیت‌ها انتقاد به بدنه نظام است و امروز می‌گویند ردصلاحیت‎ها سیاسی است. این‌طور انتقاد کردن انصاف نیست که آن زمان بگوییم انتقاد به بدنه نظام است و امروز بگوییم رد صلاحیت‌ها جناحی و سیاسی است. 
نظرات شما
پیشخوان