تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد

تحول انقلابی دولت «روحانی» در بهداشت و درمان

رئیس انجمن متخصصان داخلی گفت: بعد از برجام وضعیت بهداشت و درمان به کلی تغییر کرده و بهبود یافته است، داروهایی که مورد نیاز مردم است و قبلا کمیاب بود بسیار بیشتر شده است. همچنین کارخانه‎های مونتاژ دارو بسیار بیشتر از قبل شده است. در یک کلام در دولت روحانی و پس از برجام ما در زمینه بهداشت، سلامت و صنعت دارو شاهد تحولی انقلابی بودیم.
رویداد۲۴رئیس انجمن متخصصان داخلی گفت: بعد از برجام وضعیت بهداشت و درمان به کلی تغییر کرده و بهبود یافته است، داروهایی که مورد نیاز مردم است و قبلا کمیاب بود بسیار بیشتر شده است. همچنین کارخانه‎های مونتاژ دارو بسیار بیشتر از قبل شده است. در یک کلام در دولت روحانی و پس از برجام ما در زمینه بهداشت، سلامت و صنعت دارو شاهد تحولی انقلابی بودیم.
 
دارو از کالاها و نیازهای ضروری یک جامعه محسوب می‎شود، خصوصا در شرایطی که آلودگی‎های زیست‎محیطی، جنگ‎ها،افزایش جمعیت، آلاینده‎های صنعتی، تخریب زیست‏‎بوم‎ها و درآمدزایی‎ها از طبیعت و... سلامت انسان‎ها در همه جای کره زمین با  را با خطرات جدی روبه‎رو کرده است. 

زمان زیادی از برداشته شدن تحریم‎ها نگذشته است، هنوز یادمان هست که چقدر با کمبود دارو در جامعه روبه‎رو بودیم. هنوز یادمان هست که هر روز شایعاتی از کیفیت داروهای موجود در بازار تنمان را می‎لرزاند، همچنین یادمان هست کمتر سرمایه‎گذاری خطر می‎کرد و پول خود را در صنعت دارو به کار می‎گرفت. خوانواده‎هایی که درگیر تهیه دارو برای بیماری‎های خاصی مثل سرطان و ام اس هستند تغییر وضعیت دارو قبل و بعد برجام را به خوبی درک می‎کنند.
 
زهرا با بیماری ام اس دست و پنجه نرم می‎کند، یکی از بیماری‎های خاصی که نیاز به داروهای گران‎قیمت دارد، بیمارانی که دچار ام اس هستند هر هفته باید یک آمپول 250هزار تومان استفاده کنند. 

او می‎گوید: قبل از برجام وضعیت دارو خیلی بد بود هم گران‎تر بود و هم اصلش پیدا نمی‎شد. کار به جایی رسیده بود که از هر پنچ، شش باری که آمپول می زدم یک بار اصلش پیدا می‎شد و همیشه باید نمونه ایرانی آن را  استفاده می‎کردم، بعد از برجام این مشکل حل شده است و دارو به راحتی در اختیارم قرار می‎گیرد. 

مزیت‎های برجام در زمینه دارو فقط به همینجا ختم نمی‎شود، پس از برجام بود که بار دیگر سرمایه‎گذاران پول خود را در صنعت دارو سرمایه‎گذاری کردند و کمی وضعیت آشفته دارو بهتر شد و هزینه درمان کاهش پیدا کرد. پس از برجام بود که توانستیم دوباره داروهایی را که نیاز داریم و هنوز توانایی تولید آنها در کشور وجود ندارد را وارد کنیم.

همچنین به گفته رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، پس از برجام مشکلات ارزی توسعه دارو تا حدود زیادی رفع شده است و همچنین سرمایه گذاری خارجی در صنعت داروی ایران به شدت افزایش پیدا کرده است. 

ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: بعد از برجام وضعیت بهداشت و درمان به کلی تغییر کرده و بهبود یافته است، داروهایی که مورد نیاز مردم است و قبلا کمیاب بود بسیار بیشتر شده است. همچنین کارخانه‎های مونتاژ دارو بسیار بیشتر از قبل شده است. در یک کلام ما در زمینه سلامت و دارو تحولی انقلابی داشته‎ایم. 

او اظهار داشت: امروز داروهای سرطان در ایران ساخته می‎شود و مشابه داروهای خارجی است. داروهایی هم که ایران هنوز نمی‎تواند آنها را تولید کند بعد از برجام به دستور وزارت بهداشت به کشورهای خارجی سفارش داده شده است، مردم دیگر در زمینه تهیه دارو مشکلی نخواهند داشت. 

خسرونیا در پاسخ به این سوال سرمایه‎گذاری در زمینه صنعت دارو  اکنون در چه وضعیتی است، گفت: اگرچه هنوز به اندازه کافی سرمایه‎گذاری‎های خارجی در زمینه صنعت دارو انجام نگرفته است اما؛ وضعیت دارو در ایران خیلی بهتر از قبل شده است. سرمایه‎گذاران در این صنعت سرمایه‎گذاری می‎کنند، واردات و صادرات دارو داریم. همین که می‎گوییم در این زمینه کارخانه ایجاد شده یعنی پیشرفت! تا قبل از برجام شاهد چنین پیشرفت‎هایی نبودیم. 

ارتقاء سلامت شهروندان یکی از معیارهای مهم توسعه است که در انزوا صورت نخواهد گرفت بلکه کشور ما باید در تعامل با دنیا پیشرفت‎های علمی در زمینه سلامت را به کار بگیرد. در  تعامل با دنیاست که دانشمندان ما می‎توانند پیشرفت‎های خود در صنعت دارو را گسترش دهند و تکمیل کنند. تغییر جایگاه صنعت دارو از وضعیت قرمز به وضعیت سفید  میوه برجام بوده است. 
نظرات شما
پیشخوان