تاریخ انتشار: ۱۸:۱۶ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۶

سفارت ایران بخشی از مشکلات بانوان ایرانی مقیم عراق را برطرف کرد

جمعی از نمایندگان بانوان ایرانی که با مردان عراقی ازدواج کرده و مقیم این کشور شده اند، مشکلات این زنان ایرانی دور از وطن را به سفیر کشورمان در عراق منتقل کرده و 'ایرج مسجدی' دستور حل بخشی از این مشکلات را داد.
رویداد۲۴-جمعی از نمایندگان بانوان ایرانی که با مردان عراقی ازدواج کرده و مقیم این کشور شده اند، مشکلات این زنان ایرانی دور از وطن را به سفیر کشورمان در عراق منتقل کرده و 'ایرج مسجدی' دستور حل بخشی از این مشکلات را داد.

در این جلسه که امروز شنبه در محل سفارت ایران در بغداد برگزار شد ، نمایندگان هشت منطقه بغداد که به عنوان نمایندگان بانوان ایرانی مقیم بغداد، در این جلسه حضور داشتند در حضور رایزن فرهنگی و سرکنسول ایران در عراق، مشکلات بانوان ایرانی مقیم عراق را مطرح کردند.

مشکل معیشتی و فقر پاره ای از این خانواده ها، نبود خدمات بیمه درمانی در عراق، مسائل و مشکلات حقوقی که بعضا این زنان ایرانی با خانواده ها و شوهران عراقی خود دارند و ادامه تحصیل فرزندان آنها مجموعه مسایلی بود که در این نشست مطرح شد.

'غلامرضا اباذری' رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز در گزارشی از تعداد زنان ایرانی ازدواج کرده با مردان عراقی گفت که آمار دقیقی در این خصوص در دست نیست اما برآورد می شود که 20 هزار زن ایرانی با مردان عراقی ازدواج کرده اند.

وی اضافه کرد که 95 درصد از زنانی ایرانی که برای آنها در رایزنی فرهنگی تشکیل پرونده شده با مشکلات معیشتی و فقر مواجه هستند.

اغلب ازدواج بانوان ایرانی با مردان عراقی به دهه های 60 و 70 گذشته بر می گردد که بسیاری از مردان عراق به عنوان نیروهای معارضه علیه رژیم بعثی صدام در ایران به سر می بردند و همانجا با همسران ایرانی خود ازدواج کردند.

سفیر کشورمان در عراق نیز در این جلسه با حل فوری پاره ای مشکلات این بانوان از جمله پرداخت وام های موردی و صدور ویزای رایگان برای گروهی از بانوان ایرانی که با مشکلات معیشتی مواجه هستند، موافقت کرد.

در این جلسه مقرر شد که با ادامه جلسات با برخی از نهادهای ایرانی فعال در عراق و پیگیری بخشی از مشکلات آنها از طریق دستگاه های عراقی، مشکلات این بانوان ایرانی مقیم عراق حل و فصل یا حداقل از بار این مشکلات کاسته شود.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق بغداد را از حیث وجود خانواده های بانوان ایرانی مقیم در پایتخت عراق به هشت منطقه تقسیم بندی کرده و برای هر منطقه یک بانوی ایرانی مقیم را به عنوان نماینده تعیین کرده است تا پیگیری مشکلات بانوان منطقه خود باشد.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق علاوه بر پیگیری و رفع و کاستن از مشکلات بانوان ایرانی مقیم عراق، در مناسبت های مختلف برنامه های فرهنگی ویژه برای آنها برگزار می کند.
منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان