تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تحلیل فارن پالسی از عدم ابراز همدردی رئیس‌جمهور آمریکا با مردم ایران پس از حملات تروریستی:

ترامپ با نمک ریختن روی زخم ایران به هیچ‌چیز نرسید

آمریکا روز چهارشنبه با خبر حمله به مردم ایران از خواب بیدار شد، حملاتی که ساختمان پارلمان و حرم آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار انقلاب این کشور در سال 1357 را هدف قرار داد. این حمله 12 کشته و 42 مجروح از میان مردم بی‌گناه داشت.
رویداد۲۴- آمریکا روز چهارشنبه با خبر حمله به مردم ایران از خواب بیدار شد، حملاتی که ساختمان پارلمان و حرم آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار انقلاب این کشور در سال 1357 را هدف قرار داد. این حمله 12 کشته و 42 مجروح از میان مردم بی‌گناه داشت.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از فارن پالسی، درست است که آمریکا ایران را در لیست حامیان تروریسم قرار داده و دو کشور زمینه‌های مشترکی ندارند اما در روز حملات تروریستی به قلب هر کشوری، اقدام درست- دیپلماتیک و اخلاقی- این است که ضمن محکوم کردن تروریسم، همدردی خود با قربانیان حادثه بیان شود. 

در ادامه گزارش فارن پالسی آمده: در روزی که دشمنی مانند ایران مورد حملات دشمن مشترک ما یعنی داعش قرار می‌گیرد، اصلاً سخت نیست که دریابیم اقدام استراتژیک از سوی آمریکا این است که این حملات را محکوم کند، نقطه. پایان ماجرا. و شاید، شاید نیمه پر لیوان در این تراژدی همکاری بیشتر با ایران علیه داعش باشد.

ظاهراً این نکته‌بینی یا نجابت در کتاب دیپلماتیک دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا وجود ندارد.

عدم صدور بیانیه از سوی رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در مورد حملات تروریستی در ایران در بهترین حالت فرصتی بود که از دست رفت و در بدترین شرایط بازتاب نقص در سیاست خارجی آمریکا است.

شاید این رئیس‌جمهور از یاد برده که ایران در زمان بروز واقعه دردناک آمریکا چطور واکنش نشان داد. در 11 سپتامبر 2001، رئیس‌جمهور ایران و حتی رهبر معظم و ضدآمریکایی این کشور مراتب تأسف خود را ابراز داشتند و هزاران تن از مردم ایران با روشن کردن شمع با جان‌باختگان این حادثه ابراز همدردی کردند. آیا موضع‌گیری ایران در سال 2001 را می‌توان تا حدودی بازتاب یک اقدام دیپلماتیک و سیاسی نسبت به تروریست‌های سنی و افراطی دانست؟ احتمالاً بله اما باز هم واکنش این کشور نسبت به کشور دیگر مناسب بود چراکه تروریسم در هرکجا که باشد باید با شدیدترین و محکم‌ترین واکنش محکوم شود.

سخت است درک اینکه سیاست خارجی رئیس‌جمهور آمریکا شامل چه مواردی می‌شود. حملاتی که در ایران اتفاق افتاد، از سوی گروهی انجام شد که آمریکا تقریباً سه سال است در حال مبارزه با آن است- افراطی‌هایی که آمریکایی‌های بی‌گناه را سر بریدند. با توجه به لفاظی های ترامپ در مورد شکست دادن داعش، چرا نباید آمریکا با ایران همکاری بیشتری برای مقابله با دشمن مشترک خود داشته باشد؟ 

دولت آمریکا بجای این کار، در یک درگیری منطقه‌ای سهیم شده است: دولت در درگیری فرقه‌ای که آمریکا هیچ‌گاه در آن مداخله نداشته، حمایت از یکی از طرف‌ها را آغاز کرده است. نباید فراموش کرد که سربازان آمریکایی در جنگ علیه داعش در عراق، به تلاش‌های نیروهایی با حمایت ایران متکی هستند.

اگر ترامپ در اهداف درازمدت و استراتژیک آمریکا مشارکت داشته باشد، ارزش دیپلماسی در زمان بحران را درک می‌کند، به‌خصوص با کشورهایی که آمریکا با آن‌ها اختلاف‌نظر دارد. حملات چهارشنبه به ایران می‌توانست فرصت مناسبی برای دولت ترامپ باشد که گفتمانی را آغاز کند که از طریق آن درنهایت بتوان برخی مسائل با ایران را حل کرد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اعلام کرده که آماده مذاکره با غرب در مورد این مسائل است اما ترامپ فرصت آزمون این صحبت‌ها را از دست داد.
 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
یک ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
0
0
بابا این یارو از عقل وتدبیر کلا تعطیله مطمئنا از او دشمنی های زیادی نسبت به ایران خواهیم دید.
نظرات شما
پیشخوان