تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

چرا روز مهندس مبارك است؟

مهدی آيتی*
پنجم اسفند زادروز دانشمند بزرگ ايراني – اسلامي خواجه نصيرالدين طوسي به عنوان روز مهندس نامگذاري شده و گرامي داشته مي شود. به جرات مي توان گفت بيشترين دستاورد علمي بشر زائيده تفكر رياضي و هندسي است و از اين نگاه هركس كه ذهن و تفكر رياضي و هندسي داشته باشد به نوعي در جرگه جامعه مهندسي قرار مي گيرد.

شايد از نظر شوراي انقلاب فرهنگي هنوز رشته هاي تحصيلي كه دقيقا مفهوم مهندسي دارند روشن و شفاف نشده باشد و شايد هنوز در ايران نتوانيم به طور صريح و روشن اعلام كنيم كه چند رشته تحصيلي دانشگاهي منسوب به مهندسي است ولي در مجموع در همه رشته هاي علمي – كاربردي كه پايه فني و رياضي دارند نامگذاري مهندسي بجا و شايسته است.

بهرحال آنچه مهم است اينكه امروز از ميان چند صد رشته تحصيلي دانشگاهي تقريبا حدود 70 رشته مهندسي وجود دارد. روز مهندس، روز همه كساني است كه با كاربردي كردن علوم تجربي به تعالي و ترقي زندگي انسان كمك نموده و به بشريت خدمت مي نمايند.

 شايد همين تعريف رايج در مورد مهندس كه مي گويد: «مهندس كسي است كه براي رفع مشكلات بشر يا راهي مي يابد يا راهي مي سازد.» بهترين تعريف از خدمات جامعه مهندسي به انسانها باشد و به همين دليل لازم است اين روز را گرامي بداريم و به صاحبانش تبريك بگوييم.

 شان و جايگاه مهندس در منشور جهاني فيديك(منشور اخلاقي و سوگندنامه مهندسان) نشان مي دهد كه جامعه مهندسي جامعه اي است روشنفكر، آزاد انديش، خدمتگزار، صلح طلب و سازنده كه در ميان جوامع متخصص ديگر مي بايستي به آن احترام گذاريم و براي آن ارج و قدر قائل شويم چه در غيراينصورت اگر تشويق و احترام كافي را از اين قشر خدمتگزار برداريم ممكن است جامعه مورد سوء استفاده افراد غيرمهندس قرار گيرد و آنگاه خرابي ها و خسارتهايي را مشاهده خواهيم نمود كه جبران آنها چندان كار آساني نخواهد بود.

*نماينده ادوار مجلس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
1
0
روز بساز و بفروش ها !!!!
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان