تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

نوبخت: آمریکا دنبال خرید نفت ایران در برابر غذا بود

رویداد24- رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سنای آمریکا به دنبال خرید نفت ایران در برابر غذا بود.

محمدباقر نوبخت در یازدهمین همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهبر ناجا با اعلام قدردانی دولت از زحمات پلیس به موضوع رفع تحریم‌ها در کشور پرداخت و اظهار داشت: خوشبختانه امسال سایه سنگین ابر سیاه تحریم از آسمان کشور رفته و لایحه بودجه سال 95 برای اولین بار از زیر فشار سنگین تحریم آزاد شد.

وی با اشاره به تحریم‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر گفت: از سال 91 به بعد کشور ما مشخصا در دو حوزه صادرات نفت و مبادلات ارزی در تحریم پیچیده‌ای قرار گرفت و وضع به گونه‌ای شد که حتی سنای آمریکا لایحه اجرای نفت در برابر غذا برای کشورمان را پیگیری کرد و به دنبال آن بود که با تحریم‌های بیشتر اجازه ندهد تا روزانه بیش از 300 هزار بشکه نفت ایران صادر شده و در قبال فروش آن نیز تنها غذا دریافت کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: البته کشور ما در چنین شرایطی با تکیه بر توان داخلی و هدایت‌های رهبری و ایستادگی مردم، راه خود را ادامه داد ولی این فشارها کار را به جایی رساند که رشد اقتصادی کشور منفی شد و نرخ تورم به بیش از 40 درصد افزایش یافت. از این رو دولت بر خود فرض می‌دانست که در وهله اول اجازه افزایش تحریم و تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌های کشور را ندهد و در وهله بعد مقاومت در برابر تحریم‌ها را تقویت کند که خوشبختانه در سال‌های اخیر رشد اقتصادی مثبت شد و روند فزاینده تورم کنترل شده و تورم کاهش یافت. 

نوبخت با اشاره به ضربه کاهش قیمت نفت بر پیکر اقتصاد نیز گفت: البته در سال اخیر نیز تکانه شدید قیمت نفت بر پیکره اقتصاد وارد شد و درآمد دولت در دو مرحله از 118 میلیارد دلار به 70 میلیارد دلار و سپس به 24 میلیارد دلار تقلیل یافت.

وی گفت: البته علی‌رغم تمامی این شرایط و پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات، این فضا تغییر کرده و امروز شاهدیم که هیچ روز و هفته‌ای نیست که یک مقام بلندپایه خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران حاضر نشود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند در برنامه ششم توسعه افزود: دولت با برنامه منسجم، تمام فضا و امکانات موجود را در برنامه ششم دیده و با بهره‌مندی از تجارب 10 برنامه کشوری که از دهه 20 در ایران به اجرا درآمده بود برای نخستین‌بار در جهت اقتصاد مقاومتی گام برداشته‌اند و تصمیم گرفته به جای پرداختن به تمام مشکلات، بر روی چند مشکل بزرگ متمرکز شده و آن را مرتفع کند.

نوبخت خاطرنشان کرد: 3 موضوع آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی 3 هدف اصلی برنامه ششم توسعه هستند که در صورت عدم حل آنها کشور با بحران روبه‌رو خواهد شد.

وی همچنین اشتغال، توانمندکردن فقرا، توجه به حمل و نقل ریلی، صنایع و معادن، گردشگری و فناوری اطلاعات را از دیگر موضوعاتی عنوان کرد که به صورت فرابخشی مورد توجه برنامه ششم توسعه قرار دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان با اشاره به برداشته شدن فشار تحریم از بودجه 95 از توجه ویژه آتی به موضوع فوق‌العاده شغل، پاداش بازنشستگان و ضرورت نابرابری در پرداخت بازنشستگان خبر داد و گفت: با تایید رئیس‌جمهور نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی جزء اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه قرار گرفتند.
منبع: تسنیم
نظرات شما
پیشخوان