تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
علی علیپور دانشمند، دبیر فدراسیون بوکس در گفتگو با رویداد24:

اگر بوکس پخش تلویزیونی شود اسپانسرها استقبال خواهند کرد

ورزش بوکس یکی از امیدهای کاروان ایران در المپیک ریو است. ورزشی که می توان برای آن شانس مدال قائل شد. البته پیش از آن لازم است سهمیه های لازم برای حضور در این دوره از مسابقات کسب شود. علی علیپور دانشمند، دبیر فدراسیون بوکس در گفت و گو با رویداد24 از برنامه های این فدراسیون به منظور افزایش سهمیه و امیدواری هایش از کسب نزدیک به 5 سهمیه برای المپیک ریو می گوید.

رویداد24- ورزش بوکس یکی از امیدهای کاروان ایران در المپیک ریو است. ورزشی که می توان برای آن شانس مدال قائل شد. البته پیش از آن لازم است سهمیه های لازم برای حضور در این دوره از مسابقات کسب شود. علی علیپور دانشمند، دبیر فدراسیون بوکس در گفت و گو با رویداد24 از برنامه های این فدراسیون به منظور افزایش سهمیه و امیدواری هایش از کسب نزدیک به 5 سهمیه برای المپیک ریو می گوید. او همچنین از موانع توسعه و گسترش ورزش بوکس در جامعه سخن به میان آورد موانعی که به گفته او در صورت پخش تلویزیونی حداقل بخش اصلی آن یعنی جذب اسپانسر برداشته خواهد شد.

اگر بوکس پخش تلویزیونی شود اسپانسرها استقبال خواهند کرد

*کمتر از شش ماه تا المپیک مانده، چه برنامه هایی در این مدت دارید و چه تعداد سهمیه را تصاحب کردید؟

در این مدت کوتاهی که تا المپیک ریو مانده، تیم شرایط خوبی دارد الان هم تیم را اعزام کردیم به اردوی آمادگی کشور اوکراین که قرار است با تیم WSP نفرات دوم و سوم تیم اوکراین یک اردوی ده روزه ای داشته باشیم که پس از بازگشت بوکسورها بلافاصله آنها عازم مسابقات کسب سهمیه چین می شوند که دومین مرحله کسب سهمیه است. امیدواریم بچه ها و مخصوصا در سنگین وزن بتوانند کسب سهمیه کنند. همانطور که مستحضرید در بوکس 40 مدال توزیع می شود و طبیعتا کشورهایی که بیشترین سرمایه گذاری را کردند بیشترین شانس را برای گرفتن مدال ها دارند. بوکس 10 وزن است ما در وزن 81 کیلوگرم که آقای احسان روزبهانی حضور دارند از نیمه حرفه ای کسب سهمیه کردیم و در 9 وزن دیگر هم تلاش داریم تا ورزشکاران در مسابقات کسب سهمیه در چین و سپس آذربایجان موفق به گرفتن سهمیه شوند. از آنجایی که بوکس در نگاه کارشناسان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان جزو رشته های شانس مدال است امیدواریم مثل گذشته از این رشته حمایت شود تا بتوانیم پرچم ایران را به اهتزاز درآوریم.

*پیش بینی می کنید با چند سهمیه وارد مسابقات المپیک ریو شوید؟

پیش بینی سخت است ولی امیدواریم 3 تا 5 سهمیه را بگیریم.

*برخی معتقدند فدراسیون در این سالها نتوانسته یک مربی بین المللی و کارآمد استخدام کند، نظر شما در این رابطه چیست؟

فدراسیون المپیکی، تدارکات المپیکی هم نیاز دارد. با این بودجه هایی که در نظر گرفته شده کار بسیار سختی در پیش داریم. همین فدراسیون بوکس که تا حالا سرپا مانده به لطف تلاش های حاج آقای ناطق نوری بوده است. بهرحال حمایت باید همه جانبه باشد نه اینکه کمک کوچکی به فدراسیون شود و بعد موقع اعزام ورزشکاران مشکل داشته باشیم.

*فارغ از آنکه وزارت ورزش باید برای فدراسیون ها تامین بودجه کند خود فدراسیون ها هم باید بتوانند جذب اسپانسر کنند و روی به درآمدزایی بیاورند، چرا فدراسیون بوکس برخلاف برخی فدراسیون های دیگر در این حوزه ناموفق بوده است؟

اسپانسرها به دنبال منافع خود هستند و می خواهند برند خود را تبلیغ کنند این موضوع با پخش تلویزیونی مسابقات تحقق می یابد. بوکس پخش تلویزیونی نداشته و به همین خاطر همیشه مشکل داشتیم. ان شاا... ما پخش تلویزیونی برای بوکس را می گیریم و امیدوارم اسپانسرها به سمت بوکس بیایند. همین ساختمان فدراسیون با کمک های مردمی و بیشتر از طریق دوستان رییس فدراسیون ساخته شده و کمتر از بودجه دولتی کمک گرفته شده است.

*با اینکه رییس فدراسیون از ارتباطات وسیع سیاسی برخودار است چرا تاکنون نتوانسته عدم پخش تلویزیونی را از طریق مدیران سیما حل و فصل کند که هم اسپانسرها به سمت فدراسیون سرازیر شوند و هم جوانان به روی آوردن به رشته بوکس تشویق شوند؟

ما نمی توانیم برای صداوسیما تعیین و تکلیف کنیم، آنها مسئول سیاست گذاری های خودشان هستند، اما وجود آقای ناطق نوری برای فدراسیون بوکس یک مزیت دارد که توانسته با قدرت و با استفاده از ارتباطاتش کار فدراسیون را جلو ببرد اما وجود ایشان در فدراسیون توام با حساسیت های زیادی هم بوده است. عده ای کار به فرد احمد ناطق نوری ندارند و سعی و تلاش خود را می کنند تا نام ناطق نوری را خراب کنند، از آنجایی که آقایان ناطق نوری دارای مواضع سیاسی هستند برخی بواسطه مخالفت با مواضع آنها به تخریب فدراسیون بوکس هم روی می آورند.

*شرایط احسان روزبهانی را چطور ارزیابی می کنید؟

آقای روزبهانی اولین کسی نیست که برای بوکس کسب سهمیه کرده و قبل از ایشان و در شرایط سخت تر، ورزشکاران دیگری هم این سهمیه را کسب کرده بودند. احسان بعد از کسب سهمیه هر خواسته ای که داشته و معقول بوده برآورده کردیم حتی الان که در تیم نیمه حرفه ای کار می کند ما از هر لحاظی کمکش کردیم. در شرایط کنونی وضعیت خوبی دارد و امیدواریم با گرفتن مدال یک خدا قوتی به فدراسیون بدهد.

*احسان روزبهانی در جایی گفته من نیاز به مربی اختصاصی دارم این موضوع را تایید می کنید؟

آقای روزبهانی در حال حاضر مربی اختصاصی دارد هرچند ایشان از آن 30% که نیمه حرفه ای به او پرداخت می کند باید هزینه مربی را بدهد و باید مبلغ 30% را در اختیار فدراسیون برای برخی از هزینه هایش قرار دهد و فدراسیون این پرداخت را انجام دهد که عملا او این کار را نکرده اما فدراسیون تا حد معقولی هزینه های مربی وی را داده حالا خود احسان به صورت خصوصی به مربیش پول می دهد یا خیر ما اطلاع نداریم.

*احسان روزبهانی مرتبا در حال انتقاد از فدراسیون است و فدراسیون همواره در مقابل این انتقادات سکوت کرده، این سکوت به منزله بازیکن سالاری است یا به نوعی سکوت در مقابل حرف حق می باشد؟

اولا با توضیحاتی داده شد مشخص است که حرف حق نیست. متاسفانه ایشان به دلیل برخی مشکلات مالی که در زندگی شخصی اش دارد هرازگاهی به انتقاد روی می آورد. او تصور می کند چون تمام وقتش صرف بوکس می شود باید فدراسیون تمام هزینه های او را بدهد. توجه داشته باشید این تصور احسان روزبهانی است. از طرف دیگر فدراسیون بوکس آنقدری بودجه ندارد که خودش را اداره کند چطوری می تواند به احسان پول دهد؟ اگر وزارت ورزش از مهرماه ماهی 2 میلیون به روزبهانی نمی داد ما واقعا نداشتیم که به او مبلغی را پرداخت کنیم.

*شما بطور ویژه امکانات را در اختیار روزبهانی قرار دادید؟

نه، چون احسان روزبهانی در نیمه حرفه ای درخشید و کسب سهمیه کرد وزارت ورزش یک حقوق ماهی 2 میلیون را برای او در نظر گرفت ولی امکانات دیگر از قبیل جای تمرین، رینگ، مربی و ... بطور مساوی در اختیار همه بوکسورها قرار گرفته است.

*آینده بوکس را چطور پیش بینی می کنید؟

آینده بوکس خیلی روشن است اگر ما حمایت شویم مطمئنا می توانیم پرچم ایران را بالا ببریم. در مسابقات اینچئون کره جنوبی وقتی قزاقستان و ازبکستان در بوکس مدال ها را گرفتند در رده بندی تیمی از ایران جلو زدند. پس اگر حمایت از این رشته بیش از گذشته شود ما هم می توانیم به مدال های بیشتری در عرصه های مختلف برسیم.

*چه برنامه ای برای استعدایابی دارید؟

امسال برای اولین بار پس از انقلاب جشنواره و فستیوال نونهالان کشور برگزار شد و استقبال چشمگیری از طرف استانها به عمل آمد. 68 نونهال به فستیوال آمدند و طی سه روز با هم به رقابت پرداختند و استعدادهای خوبی از این جشنواره بیرون آمد. من هم معتقدم اگر فرصت ها و انگیزه ها را بیشتر کنیم می توانیم روش گلخانه ای را حذف کنیم و این را در تقویم فدراسیون بگنجانیم البته با صحبتی که با رییس فدراسیون کردیم قرار شد این روند در سال 95 هم ادامه پیدا کند.

*شما فرزند پسر دارید؟

بله

*آیا فرزندتان بوکس بازی می کند؟

مهمترین عامل در ورود به رشته بوکس، عامل روانشناختی است. اگر کسی فیزیک بوکس را هم داشته باشد ولی به لحاظ روانی این ورزش را دوست نداشته باشد از این ورزش زده می شود. من حاضرم پسرم بوکس بازی کند ولی باید دید علاقه خودش چیست. با این توضیحاتی که دادم پسرم به این رشته علاقه نشان نداده و بوکس بازی نمی کند.

*اگر قرار باشد از فدراسیون یک انتقاد کنید چیست؟

من در سیستمی که مشغول به کار هستم نمی توانم انتقاد کنم، انتقاد را مردم و از بیرون سیستم باید به فدراسیون کرد. بهرحال ما انتقادپذیر هستیم و امیدوارم انتقادات سازنده باشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد
|
United States of America
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
0
0
به امید موفقیت تیم ملی بوکس در المپیک ریو
نظرات شما
پیشخوان