ضرورت تدبير و راهبرد در بين اصلاح طلبان
در جامعه امروزي که رسانههاي همگاني از راديو و تلويزيون گرفته تا اينترنت و ماهواره قدم به ميدان گذاشتهاند و در روزگاري که انديشه و عقايد مردم تحت تاثير عوامل گوناگون و نفوذ مستقيم تمدن مصرفي قرار گرفته و ساختار زندگي خصوصي و اجتماعي به کلي دگرگون شده و در شرايطي كه هر جناح و حزب سياسي، ارگان رسانه اي مشخصي دارد كه حرف ها و ديدگاه هايش را از بلندگوي آن رسانه به اطلاع افكار عمومي مي رساند.
رویداد24: انتخابات به روزهاي حساس خود نزديك شده است. عمارات اصلاح طلبي كه پس از خرداد 92 جان تازه اي گرفته است .دراين بين .اصلاحطلبان تلاش بسیار جدی دارند که اولاً در انتخابات حضور خیلی قوی داشته باشند. ثانیاً با حضور خودشان مشوق مردم شوند که یک مشارکت حداکثری را به تصویر بکشند. ثالثاً با یک لیست کامل و متحد و منسجم در صحنه حاضر شوند. تا امروز هم فِرَق و سلایق مختلف اصلاحطلبی و گروهها و دستجات جمع شدهاند و در قالب یک تشکیلات خیلی منسجم و جمعوجور تحت عنوان شورای عالی سیاستگذاری اطلاحطلبان دارند برنامهریزی میکنند و در شهرستانها تشکلهایی دارند که شبیه تهران است، این تشکلها در سراسر کشور دارند برنامهریزی میکنند که به آن انسجام ایجاد شده قوام بیشتری بدهند و کاندیداهای مختلف را شناسایی کنند و بتوانند براساس اولویتهایی که وجود دارد، کار کنند. چه مقبولیت عامه بیشتر و چه صلاحیت بیشتر و همینطور امکان تایید صلاحیت پارامترهایی هستند که می توانند کاندایدها را نهایی کنند. فعلاً هم دارند شبانهروز کار میکنند.
اما آنچه اين روزها ضرورت تدبير و راهبرد در بين جريان اصلاح طلبان احساس مي شود اين است كه از رسانه ها حداکثر استفاده رابرای پیروزی در انتخابات داشته باشیم. در جامعه امروزي که رسانههاي همگاني از راديو و تلويزيون گرفته تا اينترنت و ماهواره قدم به ميدان گذاشتهاند و در روزگاري که انديشه و عقايد مردم تحت تاثير عوامل گوناگون و نفوذ مستقيم تمدن مصرفي قرار گرفته و ساختار زندگي خصوصي و اجتماعي به کلي دگرگون شده و در شرايطي كه هر جناح و حزب سياسي ،ارگان رسانه اي مشخصي دارد كه حرف ها و ديدگاه هايش را از بلندگوي آن رسانه به اطلاع افكار عمومي مي رساند. ظهور رسانههاي تازه به ويژه در فضاي مجازي كه ملغمهاي از سرعت و حجم زيادي از شايعه را در برميگيرد، ميتواند به شفافسازي بيشتر فضاي رسانهاي كشور كمك كند. اين هدف كه بايد شرط اساسي ظهور رسانههاي جديد باشد، تنها زماني ممكن خواهد شد كه در كنار ويژگيهاي ژورناليستياي مانند دقت و اعتنا به منابع خبري موثق، از نقطهنظر سياسي نيز هوادار شفافيت و انتقال درست خبرها بدون يكسونگري باشيم و در يك كلام به واقع و از نهاد و بنيان به «دانستن حق مردم است» باور داشته باشيم و به آن پايبندي نشان دهيم. آن زماني كه اين اعتقاد فراتر از جريان اصلاحطلب به تمامي بخشها و نهادها و جريانهاي سياسي كشور تسري يابد و آن زمان كه مخالفان و منتقدان و دشمنان اصلاحات دريابند كه بايد براي پيدا كردن خريدار حرف خود، به رسانه و بايدهاي رسانهاي تمكين كنند، ميتوان گفت كه ما دعواها و كشمكشهاي سياسي را كاناليزه و قواعد آن را نهادينه كردهايم. در سالهاي اخير، البته اين اشتياق به رسانهداري در جريان رودروي اصلاحات بيشتر از هر زمان ديگري شده كه ميتوان آن را به فال نيك گرفت اما اين اشتياق سببي نشده كه دوستان ما به «بايدها» و «قاعدههاي» رسانهداري نيز علاقهمند شوند. آنچه فضاي انتخابات را تيره و كدر مي كند آن است كه تهمت و انتقاد و تخريب و به مسلخ بردن ديگران فصل برخي رسانه ها در برابر چنين جريان مسمومي، تنها رسانههاي مستقل هستند كه بايد با به رخ كشيدن استاندارهاي حرفهاي و اخلاقي ژورناليستي و پشتيباني از كاركردهاي قانوني سوال پرسيدن از همگان و بهرهمندي از آزاديهاي مشروع مصرح در قانون اساسي، تفاوت آنها كه «ايران» مام ميهن همه ميدانند تا آنها كه «ايران» را تنها براي خود ميدانند و ميخواهند را به مخاطب نشان دهند. در اين راه، هرچه بر توش و توان فرهنگ رسانهاي مستقل و منتقد افزوده شود، اميدواري به خلق اين تمايز و به حاشيه رفتن مكتب پليسمخفيها و رواج استانداردهاي حرفهاي به جاي آن، بيشتر ميشود.