ناطق نوری:
علی مطهری از تهمت و توهین نمی هراسد، او یک آزاده است
حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری با اشاره به فضایل اخلاقی شهید مطهری به خصوص در بعد هدایت جوانان و راهنماییهای آن ها گفت که در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که تا پول به حساب وعاظ نریزند و قبض وصول نشود نمیآیند.
رویداد۲۴- حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری با اشاره به فضایل اخلاقی شهید مطهری به خصوص در بعد هدایت جوانان و راهنماییهای آن ها گفت که در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که تا پول به حساب وعاظ نریزند و قبض وصول نشود نمیآیند.
حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در مراسم سالگرد شهادت شهید آیتالله مرتضی مطهری که در مسجد احمدیه نارمک برگزار شد گفت: شخصیت شهید مطهری به گونه ای بود که حتی ایشان با آن مقام علمی و بالایشان برای 10 نفر موعظه میکردند و اصلاً بحث پول هم مطرح نبود. ایشان فقط میخواستند که صحبتهایشان در آن جمع اثرگذار باشد اما متأسفم که اکنون تا پول به حساب نریزند و قبض برای آنها فرستاده نشود و وصول نکنند نمیآیند. آن گاه آنها میخواهند قال صادق و قال باقر شده و اثرگذار باشند. این حرفها دیگر چیست؟!
وی افزود: شهید مطهری به چنین چیزهایی اعتنایی نداشت و فقط برایش تأثیرگذاری مهم بود و تهمت و توهین مهم نبود و بسیار آزاده بود. پسر ایشان علی مطهری نماینده ی تهران و سایر آقازادههایشان نیز چنین خصوصیات اخلاقی دارند. به خصوص علی مطهری که با اخلاص آزاده و همچون پدرش بیاعتنا به دنیا است. نمایندهای آزاد، متدین و بیحاشیه. این است که بنده همواره میگویم مطهری زنده است و نمیمیرد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با گرامیداشت روز معلم و سالروز شهادت استاد عالیقدر متذکر و بزرگ اسلامی شهید آیتاله مطهری گفت: شهید مطهری حق بزرگی به گردن همهی ما ملت ایران، انقلابیون قبل و بعد از پیروزی انقلاب و همه اشخاص به خصوص جوانان متفکر و تحصیلکرده کشور دارد. ایشان علاوه بر این حق عام بر گردن بنده حق ویژهای دارد و من خود را مدیون او میدانم.
شهید مطهری در دههی 40 به عنوان استاد بنده در دانشگاه تهران در رشتهی فلسفه بودند و در میدان مبارزه و انقلاب و در جامعهی روحانیت مبارز در خدمتشان تلمذ میکردم و بنده خود را مدیون این شخصیت میدانم.
ناطق نوری را بیان اینکه خود را مدیون دو شخصیت روحانی و انقلابی میداند گفت در وهله اول تحت تاثیر اندیشه و رفتارهای استاد مطهری بودم که اگر اکنون به توفیق رسیده و نسبتاً رشدی در مسیر مبارزه و کارهای انقلاب داشتم مرهون رهبریها و هدایتهای این استاد بزرگ به خصوص در بخش اعتقادی، فکری، عقیدتی و اندیشه های ایشان هستم.
وی افزود شخصیت دوم شهید بهشتی که نگاه وسیع اجتماعی، شرح صدر، تعامل با اندیشه های مختلف و بالاخره در بعد مدیریتی تحت تأثیر این شخصیت بزرگوار بودم. از همین رو همواره خود را مدیون این دو بزرگوار دانسته و آنها الگوی من بودند.
ناطق نوری با اشاره به شخصیت استاد مطهری گفت: شخصیت شهید مطهری در ابعاد گوناگون فلسفی، فکری، اندیشهای، اجتماعی، معلمی، استادی، مبارزاتی، انقلابی میگنجند که پرداختن به تمامی آنها امکانپذیر نیست از همین رو بنده در این جلسه مقام معلمی ایشان را واکاوی میکنم چون مقام معلم مقام بسیار بالایی است به طوری که اولین معلم این عالم به استناد قرآن و آموزههای دینی خداوند و بعد از آن رسول اکرم و حضرت علی هستند.
وی در تبیین جایگاه معلم گفت: بعد از پیروزی انقلاب طبیعی بود برای استفاده از نیروها در وزارت خانهها، سازمانها و دستگاهها به سراغ نیروهایی که در سیستم رژیم گذشته حضور داشتند برویم چون ما میخواستیم از نیروهای همین کشور استفاده کنیم. بنده آن زمان که به وزارت کشور رفتم برای انتخاب نیرو به سراغ افراد از آموزش و پرورش رفتیم چون سالم ترین نیروها در آموزش و پرورش حضور دارند که این به خاطر مقام معلمی است. این رویکرد در سایر وزارتخانهها نیز اتخاذ شد.
وی در ادامه به موضوع لعنت حضرت علی در زمان معاویه اشاره و اظهار کرد در آن زمان معاویه مغزها را آن طور شست و شو داده بود که اگر در نمازشان حضرت علی را لعن کنند به بهشت میروند. شست و سوی مغز اثرگذاری عجیبی دارد. الان جریان های افراطی به وجود آمده از وهابیها و داعشیها مغز جوانان را شست و شو میدهند و به جایی می رسانند که اگر فلان کار را انجام دهند و یا سر 10 انسان را ببرند شب به ملاقات رسول خدا می روند آن ها به خاطر شست و شوی مغز این کار را انجام میدهند. البته بنده نمیخواهم به دلایل رشد این جریان ها و تلاش برای اسلام هراسی بپردازم که این در مجال دیگری میگنجد.
ناطق نوری با اشاره به چگونگی از بین رفتن لعن حضرت علی با تدبیر عمر ابن عبدالعزیز اشاره و اظهار کرد: عمر ابن عبدالعزیز در زمان کودکی و با آموزهای از استادش به این نتیجه رسید که لعن حضرت علی درست نیست و حتی با خود گفت که اگر در آینده کارهای شود میداند که چطور این لعن بر علی را بردارد. البته اکنون برخی از ما ها وقتی از ادارهای بیرون میاییم و تحویلمان نمیگیرند عصبانی میشویم که اگر کارهای شویم همهی مردم را تحویل میگیریم که بیایند که به کارشان برسد اما بعد که کارهای میشویم همان روند قبلی ها را ادامه میدهیم و باز مردم را تحویل میگیریم اما عمر ابن عبدالعزیز این کار را نکرد و به یاد معلم دوران کودکی اش تدبیری اتخاذ کرد که دیگر حضرت علی را در نمازها و ذکرهایشان لعن نکنند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به چگونگی حضور شهید مطهری در دانشگاه برای تدریس به جوانان گفت شهید مطهری در مقطعی قم را رها کرد و به تهران آمد آن هم برای آن که در قم نماند و رسوب نکند و اندیشه و فکر اسلامی ناب را به جوانان دانشگاهی بیاموزد. ایشان در این راه زحمات بسیاری کشید تا راهی برای ورود به دانشگاه پیدا کند. کما اینکه اگر در قم میماند قطعاً از مراجع والایی نسبت به بقیه مراجعی میشد که بعداً آمدند. هدف شهید مطهری این بود که جوانان را هدایت کند.
وی در پایان با بیان اینکه شهید مطهری در تمامی این دوران به دنبال شأن و منزلت نبود گفت: شهید مطهری کتابهای فرقان را میخواند تا برای جوانان اثراتش را بگوید و به طرف مقابل خط به خط پاسخ دهد. ایشان در جلساتی حضور پیدا میکرد که حتی 10 نفر بیشتر حضور نداشتند چون برایش شأن و منزلت مهم نبود و مهم اثرگذاری در دل افراد و هدایت آنها بود. حال اینکه اکنون برخی ها آن قدر برایشان شأن و منزلت مهم است که حاضر نمیشوند که به هیئت 10 نفرهای بروند یا اینکه به دیگران سلام کنند و یا در فلان جلسهای حضور پیدا نمایند.
ناطق نوری در پایان با اشاره به کتاب داستان راستان شهید مطهری گفت آن زمان خیلی ها به شهید مطهری اعتراض میکردند که شأن شما چنین کتابی نیست ولی ایشان لبخندی میزند و نگاه عاقل اندر سفیهی میکردند که شما چه میدانید که چه میکنم. ایشان با این کتاب به خصوص جوانان را جذب میکرد. اثرگذاری که آنقدر زیاد بود که در زمان انقلاب ساواک هر انقلابی را میگرفت توهین و ناسزا میکرد که شما گول مرحوم مطهری را خوردهاید.
منبع: ایسنا