جلالی:
نمیگویم زدو بند و معاملهای در مجلس وجود ندارد/ استیضاحها باید دولت را کارآمدتر کند
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس درباره زدوبندهای پشتپرده سوالات و استیضاحهای مجلس گفت: من سالها در مجلس هستم و به زدوبند و معامله به آن معنایی که گفته میشود برخورد نکردم.
رویداد۲۴«استیضاح های زیادی در جریان است» این را یکی از نمایندگان مجلس میگوید، صحبتی که نشان از خیز بهارستانیها علیه پاستورنشینان دارد.
بگمبگم های روز استیضاح وزیر کار نه تنها راهی به سمت شفافیت باز نکرد بلکه دایره ابهامات گستردهتر و پررنگتر شد آن هم با این سوال که پشتپرده ماجرا چیست؟ آیا قرار است باری از دوش کشور برداشته یا باز نتیجه اش منفعتی باشد برای یک عده یا یک گروهی خاص؟
سوال و استیضاح مجلس باید به سمتی برود که دولت ها را کارآمدتر و پاسخگو تر کند. واضع قانون اساسی هم با قراردادن ابزارهای نظارتی در دست مجلس نیتش این بوده است که نظام مدیریتی و اجرایی کشور را کارآمدتر کند و مسلما سوال ها و استیضاح ها نیز باید به این سمت پیش برود.
یک تقسیم کاری وجود دارد و آن اینکه در بُعد نظارتی مجلس از جمله سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص بر اساس نظر هیات رئیسه مجلس کار به عهده معاونت نظارت مجلس است. اینکه از گزارش های ما هم استفاده کنند مانعی ندارد. برای مثال ما گزارشی درباره وضعیت مسکن، تورم و ... ارائه می دهیم نمایندگان هم از آن می توانند استفاده کنند اما اصل کار کارشناسی درباره سوال و استیضاح و تحقیق و تفحص به معاونت نظارت مجلس محول شده است.
یعنی مرکز پژوهش ها گزارشی درباره عملکرد نهادها و وزارتخانه ها ندارد. ما گزارش را به صورت عادی ارائه می کنیم و گزارشات هم از افراد نیست بلکه به صورت موضوعی مطرح می شود یعنی ما نمی گوییم مثلا عملکرد آقای ربیعی یا آقای رحمانی و ... چگونه بود اما ممکن است فردی که گزارش ها را نگاه می کند به این نتیجه برسد مثلا عملکرد فلان فرد ضعیف بوده است.
سالها در مجلس هستم و به زدو بند و معامله به آن معنایی که گفته می شود برخورد نکردم. نمی گویم وجود ندارد اما اینکه نماینده ای چیزی برای خودش بخواهد نبوده است. به هر حال نمایندگان شهرستان ها با سختی های بیشتری روبه رو هستند و بیشتر آنها برای حوزه انتخابیه ممکن است مطالباتی داشته باشند. درست است من این دوره به عنوان نماینده تهران در مجلس حاضر شدم اما سالها نماینده شهرستان بودم و با سختی های آن آشنا هستم.
این را باید اول آسیب شناسی کرد که اساسا چقدر گزارش های مرکز پژوهش ها دیده و خوانده می شود که در این بُعد حرف های زیادی داریم.
نه من نمی گویم توجه نمی شود؛ شما سریعا به نقطه جوش می روید. حرف من این است که می گویم باید بررسی کرد که چقدر توجه می شود. اصلا شاید گزارش های مرکز پژوهش های مجلس کاستی داشته باشد. بعضا وقتی نماینده ها به من می گویند این گزارش خوب بود یا ایراد داشت من می گویم یک چیزی برای ما بنویسید تا ما این نظرات را داشته باشیم. معمولا آقای لاریجانی حاشیه نویسی می کند نمایندگان دیگر هم این کار را می کنند اما تعدداشان محدود است.
بگمبگم های روز استیضاح وزیر کار نه تنها راهی به سمت شفافیت باز نکرد بلکه دایره ابهامات گستردهتر و پررنگتر شد آن هم با این سوال که پشتپرده ماجرا چیست؟ آیا قرار است باری از دوش کشور برداشته یا باز نتیجه اش منفعتی باشد برای یک عده یا یک گروهی خاص؟
با کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس درباره نقش مرکز پژوهشها در به کارگیری ابزارهای نظارتی مجلس به گفتوگو نشستیم، که در ادامه میخوانید:
سوال استیضاحهای زیادی در مجلس مطرح شده و می شود این سوال ها و استیضاح ها قرار است چه باری از دوش کشور بردارد؟
نقش مرکز پژوهش های مجلس در به کارگیری این ابزارنظارتی چیست؟
یعنی مرکز پژوهش ها گزارشی درباره عملکرد نهادها و وزارتخانه ها ندارد. ما گزارش را به صورت عادی ارائه می کنیم و گزارشات هم از افراد نیست بلکه به صورت موضوعی مطرح می شود یعنی ما نمی گوییم مثلا عملکرد آقای ربیعی یا آقای رحمانی و ... چگونه بود اما ممکن است فردی که گزارش ها را نگاه می کند به این نتیجه برسد مثلا عملکرد فلان فرد ضعیف بوده است.
چقدر پشت این سوالات و استیضاح ها زدوبند وجود دارد؟
مرکز پژوهشها درباره طرح ها و لوایح چقدر توانسته نقش آفرینی کند، اگر عملکرد خوبی داشته دلیل این رفت و برگشت ها میان مجلس و شورای نگهبان چیست؟
یعنی به گزارشات مرکز پژوهش ها توجهی نمی شود؟
منبع: خبرآنلاین
خبر های مرتبط