وقتی سکه میخرند، پس توانایی خرید اثر هنری هم دارند
مدیر یک گالری هنری گفت: به نظر من در تورم اقتصادی اخیر عمده مشتریان طلا و سکه قشر متوسط جامعه بودند؛ زمانی که مردم میتوانند سکه را با قیمتهای بالا خریداری کنند پس توانایی خرید اثر هنری را نیز خواهند داشت.
او با تأکید بر اینکه فروش کالای هنری به خلاقیت نیاز دارد، افزود: کالای هنری لباس نیست که در یک مغازه آویزان کنیم و مشتری خودش به دنبال آن بیاید. بلکه مدیر گالری باید هنر هنرمندش را به باور مردم برساند.
این نقاش همچنین معتقد است: هنرمند بودن یک مدیر گالری هنری میتواند به خلاقیت او برای یافتن راهکار در زمینه فروش اثر کمک کند.
خوش اقبال در ادامه صحبتهایش بیان کرد: بیاطلاع بودن گالریها از چگونگی فروش کالای هنری و جذب مخاطب باعث پایین آمدن فروش آنها شده است. در صورتی که همه جای دنیا میدانند سومین برگشت مالی از طریق اثر هنری است؛ اما در ایران شاهد این امر نیستیم.
مدیر گالری کاما با اشاره به اینکه سرمایهگذاری بر روی اثر هنری ضرر و زیانی ندارد، گفت: به نظر من در تورم اقتصادی اخیر عمده مشتریان طلا و سکه قشر متوسط جامعه بودند. اگر آمار هم بگیرند متوجه خواهند شد که قشر ثروتمند حتی یک سکه هم نخریدند. پس زمانی که مردم توانایی خرید سکههای گران قیمت را دارند، میتوانند اثر هنری هم خریداری کنند.
او اضافه کرد که اگر امسال یک تابلوی نقاشی را با قیمت دو میلیون تومان بخریم بعدا میتوانیم با قیمتی معادل ۲۰ میلیون تومان بفروشیم. در واقع خرید اثر هنری باعث بالاتر رفتن سرمایه خواهد شد.
خوشاقبال در ادامه یکی از دلایل موفق نبودن گالریدارها را آشنا نبودن با کارگروهی دانست و بیان کرد: متأسفانه ما در ایران از کار گروهی واهمه داریم. همیشه میترسیم مبادا کسی ایدههایمان را بگیرد. گرچه که نباید فراموش کنیم ایده متعلق به صاحب ایده است.
وی همچنین گفت: در کار گروهی امکان موفقیت بیشتر است. اگر همه با هم کار کنیم بهتر و سریعتر نتیجه خواهیم گرفت؛ البته ما ایرانیها نسبت به اروپاییها مردم سادهطلبی هستیم. ترجیح میدهیم با کمترین تلاش و هزینه بهترین نتیجه را دریافت کنیم.
مدیر گالری کاما در ادامه صحبتهایش اظهار کرد: باید یاد بگیریم انتقادپذیر باشیم و از نقدهایی که بر ما وارد میشود استفاده کنیم. از تشویق برداشت اشتباه نداشته باشیم.
او همچنین معتقد است در ایران هیچکس سر جای خود نیست. یک نقاش نباید مدام به دنبال برگزاری نمایشگاه باشد، بلکه باید نقاشی کند و این کار را به گالریها بسپارد؛ البته به شرط اینکه سرمایهگذاران از آنها حمایت کنند.
خوش اقبال درباره اهمیتِ دانستنِ اصول حرفهای کار هنری گفت: ما در ایران قوانین حرفهای را به درستی نمیدانیم. مثلا اگر هنرمندی با یک گالری قرارداد ببندد نباید بدون اطلاع و اجازه گالری هیچ مصاحبه مطبوعاتی انجام دهد.
او در همین راستا افزود: اگر بخواهیم یک اثر هنری را در کشورهای دیگر به نمایش بگذاریم، باید در بستهبندیهای مناسب این کار را انجام دهیم؛ به عنوان مثال اگر یک نقاشی برای نمایش در یک نمایشگاه خارجی داریم، اینگونه نباشد که نقاشی را لوله کنیم و همراه خود ببریم. بلکه باید نقاشی را در قالبهای چوبی قرار دهیم و جابهجا کنیم.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط