محسن رهامی در گفتوگو با رویداد۲۴ تاکید کرد:
کنارگذاشتن عارف از ریاست مجلس،بیاعتنایی به آرای ملت
عضو ارشد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت: «اگر از نامزدی عارف صرفنظر شود، به نوعی بی اعتنایی به آرمان ها و خواسته های مردم و بی اعتنایی به اصل توجه به تغییر است.»
رویداد۲۴- عضو ارشد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت: «اگر از نامزدی عارف صرفنظر شود، به نوعی بیاعتنایی به آرمانها و خواستههای مردم و بیاعتنایی به اصل توجه به تغییر است.»
در حالی که جلسه منتخبین راه یافته به مجلس دهم، امروز صبح در صحن مجلس قدیم آغاز شد؛ بحث ریاست مجلس همچنان در رسانهها و در میان جناحهای سیاسی همچنان مطرح است؛ موضوعی که حساسیت آن میتواند به عنوان ابزاری برای ایجاد دو دستگی در فراکسیون امید، در اختیار جریانهای تندرو قرار گیرد.
در همین رابطه، محسن رهامی، عضو ارشد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در مورد ریاست مجلس و ترکیب بندی فراکسیونها در گفتوگو با رویداد۲۴ گفت: «طبیعی است که نظر نمایندگان مجلس در مورد ریاست هرچه باشد، شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان از آن حمایت میکند. نکته دوم اینکه تلاش میکنیم که ائتلافی که برای کاهش تنشها ایجاد شده را از دست ندهیم.»
وی با اشاره به نقش رای مردم در انتخابات و اهمبت احترام به آن، ادامه داد: «این نکته که مردم در انتخابات مجلس دهم به اصولگرایان رای ندادند، به معنای خواست آنها مبنی بر یک مدیریت جدید بر مجلس است. بحث مهم آن است که بر اساس قواعد دموکراسی، زمانی که مردم از یک جریان استقبال میکنند و این جریان و گفتمان پیروز میشود، باید رای مردم را در نظر گرفت. در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ با اعلام حمایت اصلاح طلبان از مواضع روحانی، آقای عارف به سود روحانی کناره گیری کرد و موجب شد فضای تغییر و تحول در کشور ایجاد شود؛ اینک در انتخاب رئیس مجلس نیز باید این تغییر ایجاد شود. مردم به یک گفتمان جدید که قصد رفع مشکلات آنها در مجلس را دارد، رای دادهاند و اگر از نامزدی عارف صرفنظر شود، به نوعی بیاعتنایی به آرمانها و خواستههای مردم و بیاعتنایی به موضوع توجه به تغییر است که این امر در نهایت موجب سرخوردگی مردم میشود.»
عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در مورد سوابق اجرایی عارف گفت: «عارف از جمله معدود اشخاصی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در مجمع تشخیص مصلحت نظام با حکم مقام معظم رهبری به عنوان شخص حقیقی حضور دارد نه با مسئولیت شخص حقوقی. عارف سالهای سال در هر دو شورا حضور داشته و مورد اعتماد بسیار بالای شخص رهبر معظم انقلاب و مسئولین است، وی در سمت معاون اول رئیس جمهور به شایستگی مسئولیت خود را ایفا کرد، سابقه وزارت در وزارتخانههای مختلف دارد و... بنابراین عارف توانایی خود را در اداره امور اجرایی و ایجاد تعامل و گفتمان و مدیریت اجرایی دولت را ثابت کرده، اطلاعات بالایی نسبت به مسائل دولت، وزارتخانهها و حوزههای مختلف اجرایی دارد.»
وی افزود: «از سوی دیگر، عارف محبوبیت فوق العادهای در پایتخت کشور که به نوعی نماد حضور همه ایرانیان است، پیدا کرده و علاوه بر تمام این موارد، فراکسیونی که وی عضو آن است، اکثریت مطلق مجلس را از آن خود کرده که تمامی این عوامل ایجاب میکند که هم عارف عقب نشینی نکند و هم منتخبین مردم با در نظر گرفتن اقبالی که از مردم به دست آوردهاند، باید برای ادای پیمان خود به مردم مبنی بر حمایت و پیشبرد این گفتمان، از نامزدی عارف برای ریاست مجلس حمایت کنند.»
رهامی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد قیاس تجربیات عارف و لاریجانی، گفت: «این موضوع جنبه ایجابی دارد و به هیچ وجه جنبه سلبی ندارد، یعنی اثبات تواناییهای عارف به معنی انکار تواناییهای لاریجانی نیست؛ اما سابقه اجرایی عارف در ورود به مجلس برای بار نخست، نشان میدهد که عارف از سوابق و تجربیات بیشتری برخوردار است و در آستانه انتخاب ریاست مجلس، نباید فراموش کرد که عارف در حال حاضر و در بدو شروع این مسئولیت، نسبت به سایر روسای مجلس گذشته نیز، سابقه اجرایی خیلی بیشتری دارد. نباید فراموش کرد که مسئولیت عارف در معاون اولی رئیس جمهور، یکی از بالاترین مسئولیتهای اجرایی در کشور محسوب میشود. ضمن اینکه، اگر قرار بر این باشد که تجربه ملاک قرار گیرد، این تجربه از ابتدا وجود نداشته و اکتسابی است و حاصل شده است.»
این چهره اصلاح طلب در مورد اصل دموکراتیک این موضوع نیز افزود: «از سوی دیگر باید به اصل اکثریت، آرای مردم و دموکراسی ملتزم بود؛ دموکراسی ایجاب میکند که اگر یک فراکسیون یا حزب موفق به کسب اکثریت پارلمان شود، رئیس آن فراکسیون مسئولیت اداره پارلمان را در دست میگیرد. بیاعتنایی به این مساله، بیاعتنایی به قواعد بنیادین دموکراسی خواهد بود و این موضوع زیبنده جمهوری اسلامی که بر اساس جمهوریت اداره میشود، نیست و نباید در خود مجلس که نماد دموکراسی است، قواعد دموکراسی نقض شود.»
رهامی در پاسخ به سوالی در مورد ترکیب بندی فراکسیونها در مجلس دهم نیز گفت: «طبق لیستی که به عنوان لیست امید منتشر شد، در مجموع دو مرحله از احزابی که حامیان این لیست بودند، ۱۶۹ نفر به مجلس راه یافتند که شامل اصلاح طلبان، حامیان دولت (حزب اعتدال توسعه) و احزابی که حامی لیست بودند و البته سایر اشخاص مورد تایید در این لیست کاندیدا داشتند. در حال حاضر از نظر اکثریت، با توجه به اینکه به هر حال دوستان قواعدی را پذیرفتند و میثاق نامههایی را نیز به لحاظ اخلاقی امضا کردند، اکثریت مطلق منتخبین مجلس از لیست حامیان دولت و اصلاح طلبان، در اختیار فراکسیون امید قرار میگیرد. در مقابل، دوستانی که به عنوان احزاب اصولگرا قرار دارند، حداکثر ۸۹ نفر (بر اساس منابعی که اعلام رسمی یا غیررسمی کردند) از منتخبین را در اختیار دارند. بنابراین، در کسب اکثریت فراکسیونهای سیاسی، فراکسیون امید این اکثریت را از آن خود میکند.»
وی در مورد نقش منتخبین مستقل در این میان، افزود: «منتخبین مستقل نیز پس از ورود به مجلس، از لحاظ سیاسی به یک فراکسیون سیاسی گرایش پیدا میکنند و ممکن است به شکل ۵۰-۵۰ به این دو فراکسیون بپیوندند و یا اینکه یک فراکسیون مستقل تشکیل دهند که حسب مورد با یکی از دو فراکسیون امید یا اصولگرا همکاری کنند.»
رهامی در مورد ادعای نقوی حسینی مبنی بر ورود ۱۷۰ کاندیدای اصولگرا به مجلس دهم، گفت: «فهرست منتخبین لیست امید در شهرستانها، مورد به مورد در نشریات و رسانهها منتشر شده و شخص کاندیداها نیز اعلام کردند که حامی لیست امید هستند. آمار اعلام شده از سوی لیست امید، مبتنی بر موارد منتشر شده و مستدل است. با این وجود برخی از دوستان بدون در نظر گرفتن آمار و ارقام، اعلام میکنند که ۱۷۰ نفر اصولگرا به مجلس راه یافتهاند که با احتساب ۱۶۹ نفر منتخب لیست امید و تعداد منتخبین مستقل، تعداد مجموع منتخبین به بیش از ۴۰۰ نفر میرسد و این در حالی است که تعداد نمایندگان مجلس ۲۹۰ نفر است. این ادعای جدید شبیه به سخن آقای حداد عادل است که اعلام کرد اصولگرایان در تهران با تفاوت جزئی شکست خوردند؛ در حالی که در تهران ۱۰۰ درصد لیست امید رای آورد و هیچ یک از اصولگرایان به مجلس راه نیافتند.»